۹ خرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۰۵
کد خبر: 80158797
T T
۰ نفر
ريزگردها سبب كاهش عملكرد محصولات كشاورزي مي‌شود

تبريز- مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: تداوم پديده گرد و غبار باعث كاهش ميزان توليدات باغي و زراعي خواهد شد.

سعداله اسكندری روز سه شنبه درگفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینكه پدیده ریزگردها ازجمله عوامل ایجاد خسارت بر كشاورزان می باشد، گفت: زمانی كه گرد و غبار به صورت لایه ای بر روی برگها و جوانه های درحال رشد می نشیند، به علت پوشاندن سطح برگها و جوانه های درحال رشد موجب كاهش ظرفیت فتوسنتزی گیاه می شود.

وی افزود: بارندگی های گل آلود هم باعث پوشیده شدن روزنه های سطح برگ شده و روند رشد بهاره گیاهان را مختل می سازد.

وی با تاكید بر جدی و نگران كننده بودن این معضل، افزود: گرد و غبار ، علاوه بر تاثیر در فعالیت های حیاتی مذكور از طریق پوشش گلها و اندامهای تولید مثلی گیاه و كاهش فعالیت حشرات گرده افشان درلقاح گلها و تشكیل میوه نیز تاثیر نامطلوبی می گذارد.

اسكندری با بیان اینكه گرد و غبار باعث كاهش بهره دهی گیاهان زراعی می‌شود ، افزود: طبق نظر كارشناسان ، میزان خسارت این آلاینده ها را بر روی محصولات جالیزی، ذرت و گندم بین 15تا 20 درصد می توان پیش بینی كرد.

وی با بیان اینكه گیاهان زراعی برای انجام فرایند پیچیده فتوسنتز به تبادلات گازی شامل اكسیژن، بخار آب و CO2 نیاز دارند، ادامه داد: این تبادلات از طریق روزنه ‌ها صورت می گیرد و هرگونه اختلال در مسیر روزنه ‌ها سبب كند شدن عمل فتوسنتز شده و وجود گرد و غبار سبب می شود در روند طبیعی تبادلات گازی و دریافت نور اختلال ایجاد شود كه در نهایت اثر آن به صورت كاهش عملكرد نمایان می ‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینكه تاكنون تحقیقات خاصی در این استان روی اثر گرد و غبار بر عملكرد گیاهان زراعی صورت نگرفته است ، گفت: مشاهدات مزرعه ‌ای نشان می دهد كه در اثر اختلال در تبادلات گازی و جذب نور یك نوع توقف رشد در گیاهان زراعی شبیه كوتولگی به وجود می‌آید كه از دو طریق كاهش عملكرد را به دنبال دارد.

اسكندری با اشاره به تاثیر مثبت آبیاری بارانی بر كاهش اثرات منفی غبار آلودگی هوا بر گیاهان زراعی، گفت: در آبیاری بارانی با شسته شدن گرد و غبار، اثرات منفی روی گیاه كاهش می‌ یابد اما در سایر سیستمهای آبیاری این خسارت زیادتر است.

وی با بیان اینكه تداوم ریزگردها ، موجب كاهش عملكرد در اكثر محصولات زراعی و باغی خواهد شد، به كشاورزان توصیه كرد: سیستم آبیاری تحت فشار بارانی به خصوص در محصولات زراعی را توسعه داده و نسبت به شستشوی سطح برگ گیاهان در مناطقی كه میزان گرد و غبار بیشتر است اقدام كنند.

7232/245
۰ نفر