فرآورده هاي خام دامي داراي كد بهره برداري يا مهر بازرسي دامپزشكي سالم هستند

زاهدان – اداره كل دامپزشكي سيستان و بلوچستان در اطلاعيه اي اعلام كرد: همه فرآورده هاي خام دامي اعم از گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و ماهي كه داراي كد بهره برداري يا مهر بازرسي گوشت بوده و تحت نظارت دامپزشكي در مراكز مجاز عرضه مي شود، از سلامت لازم برخوردار هستند.

در اطلاعیه شماره یك این اداره كل كه نسخه ای از آن روز سه شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی نمابر شد، آمده است: با عنایت به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت كنه های ناقل بیماری، احتمال افزایش بیماری در دام وجود دارد.

این اطلاعیه می افزاید: ضروری است مصرف كنندگان فرآورده های خام دامی به منظور حفظ سلامت خود و خانواده و پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام مانند تب كریمه كنگو از مصرف گوشت دام ذبح شده در خارج از كشتارگاه مجاز و فاقد مهر بازرسی دامپزشكی جدا خودداری كنند.

در این اطلاعیه به شهروندان توصیه شده است: در صورت ذبح دام ضمن انجام اقدامات بهداشتی از جمله استفاده از دستكش آشپزخانه، لباس كار مجزا و عینك، گوشت لاشه و جگر را قبل از مصرف به ترتیب به مدت 24 و 48 ساعت در قسمت پایین یخچال (دمای چهار درجه زیر صفر سانتی گراد) نگهداری و هنگام قطعه قطعه كردن گوشت و جگر، از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت به عمل آید.

این اطلاعیه ادامه می دهد: بیماری تب كنگو در حیوانات فاقد علایم اختصاصی بیماری بوده و در صورتی كه حیوان آلوده در هفته نخست آلودگی كشتار شود، خون، خونابه و سایر ترشحات و اندام هایی نظیر كبد می تواند برای افرادی كه با این حیوان سر و كار دارند مخاطره آمیز باشد.

این اطلاعیه اضافه می كند: در انسان ها از طریق گزش كنه ها، تماس با خون و ترشحات حیوانات آلوده و همچنین از طریق افراد بیمار احتمال آلوده شدن به ویروس بیماری تب كنگو وجود دارد./1

7315