به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، وی كه سی و یكم می 1930 در ایالت سانفرانسیسكو متولد شده،در سال های بحران اقتصادی آمریكا به شهرهای دیگر مهاجرت كرده و سرانجام در اوكلند ماندگار شدند.وی كه در دبیرستان فنی درس خوانده بود در دوران جوانی به كارگری در چوب بری،كارخانه فولاد و هواپیماسازی مشغول شد.
ایستوود در سال 1955 با كمپانی یونیورسال قراردادی امضا كرده و با دستمزدی معادل 75 دلار در ماه به بازی در نقش های كوتاه در محصولات این استودیو پرداخت.
'ایستوود' كه برای ایفای نقش در كارهای وسترن مناسب ارزیابی شده بود،با مجموعه تلویزیونی روهاید به چهره ای شناخته شده برای مردم تبدیل شد.
وی در سال 1964 از سوی سرجو لئونه ایتالیایی تبار برای بازی در فیلم 'به خاطر یك مشت دلار' كه بازسازی فیلم یوجیمبو اثر كوراساوا بود،دعوت شده و راهی ایتالیا گشت.این وسترن جذاب كه بعدها سبكی به نام وسترن اسپاگتی را بنیان گذاشت،دو سال بعد در آمریكا به نمایش عمومی درآمده و با استقبال چشمگیری روبه رو شد.
فیلم فوق به نردبان ترقی ایستوود تبدیل شده و دستمزد وی را افزایشی ناگهانی بخشید. همكاری های بعدی وی با لئونه به شاهكارهایی همچون 'برای چند دلار بیشتر' و
'خوب،بد،زشت' منجر شد كه محبوبیت وی را در بین سینمادوستان دوچندان كرد.
'قلعه عقابها' كه تمی جنگی در رابطه با فرار افسرهای آمریكایی از دست رژیم نازی داشت نیز با توفیق چشمگیری روبه رو شده و دستمزد وی را به مرز یك میلیون دلار رساند.
دهه 1970 را می توان دوران اوج بازیگری وی به حساب آورد، چرا كه در این سال ها شخصیت هری كالاهان با بازی وی روانه پرده نقره ای شده و محبوبیتش را چند برابر كرد.
وی در نقش یك پلیس كله شق،خشن و خونسرد اهل ایالت سانفرانسیسكو چنان درخشان ظاهر شد كه بعدها توسط دیگران مورد كپی برداری قرار گرفت!. در این بین فیلم های 'هری كثیف و شكار در شهر' از این سری فیلم ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و سود سرشاری را نصیب تهیه كنندگان آن و صد البته ایستوود كرد.
'جوكید' ساخته جان استرجس ،'تاندربولت' و 'لایت فوت' ساخته مایكل چیمینو و 'فرار از آلكاتراز' ساخته دان سیگل كه به یك فیلم مرجع در رابطه با سوژه فرار از زندان شده، از دیگر فیلم های دهه هفتاد وی بودند كه در قیاس با فیلم های دهه هشتادی اش یك سروگردن بالاتر می ایستند.
ایستوود پابه سن گذاشته در دهه 1980 با افت غیر منتظره ای روبه رو شده و اغلب فیلم هایش با شكست روبه رو شدند. به عنوان نمونه می توان به 'روباه آتشین' اشاره كرد كه نخستین تجربه كارگردانی اش نیز محسوب می شد. برخورد ناگهانی چهارمین فیلم از سری 'هری كالاهان' بود كه توسط خود وی نیز كارگردانی شد.این فیلم تا حدودی مورد توجه قرار گرفته و ایستوود را از شكستی تازه رهایی بخشید.
در سال های ابتدایی دهه 1990 ایستوود تنها ستاره ای متعلق به گذشته بود كه با آه و حسرت از آن یاد می شد و نسل جدید خاطره چندانی از بازی های وی نداشتند. وی در سال 1992 با فیلم 'نابخشوده' بازگشتی پرفروغ به این عرصه داشته و اسكارهای بسیاری از جمله اسكار بهترین فیلم و نقش اول مرد را تصاحب كرد.
این وسترن خوش ساخت باب تازه ای را در كارنامه هنری ایستوود باز كرده و آثار درخشانی را رقم زد. وی در ادامه این روند با همكاری كوین كاستنر فیلم دنیای كامل را ساخت كه فیلمی متوسط با لحظاتی درخشان بود. پس از آن ایستوود با ملودرام دیدنی و درخشان 'پل های مدیسن كانتی' كارنامه خود را پربار تر كرده و دوستداران جدی سینما را به تماشای درامی عاشقانه با حضور خود و مریل استریپ دعوت كرد.
در این دوران وی به كارگردانی پركار تبدیل شده كه همه نوع فیلمی را در چنته خود داشت. قدرت مطلق آخرین ساخته سینمایی وی در دهه 1990 است كه فیلمی حادثه ای با ساختاری كاملا حرفه ای ست كه البته این روزها قدری كهنه به نظر می رسد. البته در این سالها بازیگری برای فیلمسازان دیگر را نیز كنار نگذاشته و یكی از بهترین نقش آفرینی های این سال هایش را در فیلم 'روی خط آتش' ساخته ولفگانگ پترسن ایفا كرد. وی در نقش ریسی محافظین رییس جمهور حضوری درخشان داشته و به خوبی از پس ایفای این نقش كه تحرك زیادی را هم می طلبید برآمد.
'رودخانه مرموز' یكی از بهترین كارهای ایستوود در مقام كارگردان است كه هنوز هم پس از گذشت نزدیك به ده سال از ساخته شدنش،جذابیت های خود را از دست نداده است.نقطه عطف این فیلم بازی های درجه یك گروه بازیگرانش متشكل از 'تیم رابینز'،'شان پن' و 'كوین بیكن' است كه برای رابینز و پن اسكار نقش اول و مكمل را به ارمغان آورد. این درام تكان دهنده با آن داستان مطلوب، ایستوود را به عنوان كارگردانی مولف تثبیت كرد.
یك سال بعد وی با درامی ورزشی به نام 'محبوب میلیون دلاری' به شدت مورد استقبال مردم و منتقدین قرار گرفته و اسكار بهترین كارگردانی و فیلم را نصیبش كرد.در این فیلم وی به سراغ زندگی واقعی مشتزنی آماتور به نام 'مگی فیتزجرالد رفته كه با هدایت مربی اش-فرانكی دون- به قهرمانی جهان هم می رسد.نیمه اول فیلم كه به آماده سازی مگی و مسابقه هایش اختصاص دارد از ریتم تند و پرتنشی بهره گرفته كه در نیمه دوم با فلج شدن مگی جای خود را به ریتمی درونی می دهد.ایستوود با هوشمندی خاصی این دو بخش را به هم پیوند زده و درامی به شدت تاثیرگذار و تلخ را خلق كرده است.
در همین ایام ایستوود با بلندپروازی خاصی به سراغ ساخت دو فیلم جنگی به نام های 'نامه هایی از ایو و جیما' و' پرچم های پدران ما' رفته و با ظرافت خاصی به این مقوله پرداخت كه تحسین علاقه مندان جدی سینما را برانگیخت.
آخرت اثری تاثیرگذار در رابطه با جهان آخرت است كه در آن ایستوود با استفاده از سه داستان مجزا كه مفهومی به نام 'مرگ و جهان آخرت' آنها را به یكدیگر متصل می سازد،به این موضوع پرداخته شده كه تاثیر عمیقی بر تماشاگران می گذارد.از نقاط قوت این فیلم باید به بازی فوق العاده مت دیمون و كارگردانی هوشمندانه ایستوود اشاره كرد كه در پیشبرد كار نقشی اساسی برعهده داشته اند.
'جی ادگار' آخرین اثر به نمایش درآمده از وی اثری متوسط با مایه های سیاسی در رابطه با جی ادگار هوورنخستین رییس اف بی آی است كه به لحاظ كیفی در سطحی بسیار پایین تر از ساخته های شاخص ایستوود قرار می گیرد.
فراهنگ**9173**
تهران- بازيگران سينما در اقصي نقاط جهان از مشهور تا گمنام همواره يك آرزو در سر دارند و آن هم كارگرداني است.در اين ميان برخي از آنها اين وسوسه را عملي كرده و به جرگه كارگردان هاي موفق پيوسته اند كه 'كلينت ايستوود' بدون شك يكي از شاخص ترين آنهاست.