۱۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۲۸
کد خبر: 80160146
T T
۰ نفر
استعمال دخانيات عامل بروز بسياري از بيماري ها است

رشت - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان گيلان گفت : استعمال دخانيات عامل بروز يا تشديد كننده بسياري از بيماري ها است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر 'ارسلان داداشی' روز چهارشنبه در همایش مضرات استعمال دخانیات در سالن اجتماعات مركز بهداشت استان گیلان در رشت افزود: سرطان های ریه، حفره دهان و حنجره، بیماری های قلبی و عروقی، از دست دادن موها، ضایعات شنوایی، پوكی استخوان و فساد دندان ها از جمله بیماری هایی كه استعمال دخانیات عامل بروز آنها است.

رییس مركز بهداشت استان گیلان با بیان این مطلب كه استعمال دخانیات طی زمان موجب تنگی تدریجی، انسداد ناشی از آن در شرائین می شود، اظهار داشت: این انسداد ممكن است موجب درد قلبی و حمله و مرگ ناگهانی شود.

وی به زیان های پوستی مصرف مواد دخانی اشاره و خاطر نشان كرد: ایجاد چین و چروك در پوست، خاكستری شدن رنگ مو و سفید شدن زودرس موها، كاهش قدرت ارتجاعی و خشكی و پیری زودرس از جمله این زیان ها می باشد.

دكتر داداشی تصریح كرد: وجود چهار هزار نوع ماده شیمیایی و سم در تركیب سیگار و استنشاق آن موجب بروز مخاطرات برای سلامتی مصرف كنندگان دخانیات و اطرافیان افراد سیگاری می شود.

وی در ادامه به اثرات سیگار كشیدن اشاره و بیان كرد: سوزش چشم، تحریك بینی، تشدید آلرژی، تهوع، سردرد، بیماری های قلبی و عروقی، آسم، عفونت های تنفسی، زایمان زودرس و سرطان گردن رحم از جمله این اثرات است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گیلان اظهار كرد: در زمان حاضر بیش از 10 میلیون نفر مصرف كننده دخانیات در سطح كشور وجود دارد و 14 درصد جمعیت ایران بین 15 تا 64 سال مصرف كننده مواد دخانی هستند.

وی با بیان این مطلب كه متاسفانه در سال های اخیر مصرف دخانیات در خانم ها رشد فزاینده ای داشته تصریح كرد: میزان مواجهه و استنشاق دود در هر فرد مصرف كننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ سیگار است .

وی با تاكید بر این مطلب كه فرهنگ سازی در زمینه مضرات استعمال مواد دخانی بایستی از مقطع پیش دبستانی آغاز شود، بیان داشت: سال گذشته، به 14 هزار و 605 دانش آموز آموزش های لازم در رابطه با مضرات استعمال مواد دخانی ارایه شد.

وی به مزیت های برنامه كنترل دخانیات اشاره و اظهار كرد: ارتقاء آگاهی كاركنان بهداشت از مضرات استعمال دخانیات و استنشاق تحمیلی دود سیگار، افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه زیان های ناشی از مصرف دخانیات و كاهش مصرف دخانیات در جامعه از جمله این مزیت ها است.

وی پایش مصرف دخانیات و سیاست های پیشگیرانه، محافظت از مردم در برابر دود دخانیات، كمك برای ترك مصرف دخانیات، افزایش مالیات بر دخانیات و هشدار در برابر خطرات مصرف دخانیات را از راهبردهای كاهش اپیدمی دخانیات عنوان كرد .

رییس مركز بهداشت استان گیلان ادامه داد: مصرف سیگار نوعی اعتیاد است ولی متاسفانه این مسئله به مرور در اجتماع جا افتاده و قابل قبول ترین عمل خلاف عرف محسوب می شود.

همایش مضرات استعمال دخانیات صبح روز چهارشنبه از سوی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در سالن اجتماعات مركز بهداشت گیلان برگزار شد. ك/2.

7286/604