۱۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۰۹
کد خبر: 80160551
T T
۰ نفر
همايش گسترش مبادلات تجاري خراسان شمالي و تاجيكستان برگزار شد

بجنورد - نخستين همايش گسترش مبادلات تجاري خراسان شمالي و كشور تاجيكستان با حضور هيات تجاري تاجيك روز چهارشنبه در بجنورد برگزار شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان شمالی در این همایش با اشاره به برخی توانمندیهای استان در زمینه گسترش مبادلات تجاری با تاجیكستان گفت: اشتراكات فرهنگی و زبانی می تواند زمینه ساز گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی بین خراسان شمالی با كشور تاجیكستان شود.

'محمد صمدی' افزود: خراسان شمالی با برخورداری از 301 كیلومتر مرز خارجی، قرارگیری در مسیر جاده آسیایی و آب و هوای مناسب از قابلیتهای زیادی در عرصه اقتصادی به خصوص تولید محصولات كشاورزی برخوردار است.

وی اضافه كرد: باید از موقعیتهای مناسب ایجاد شده برای گسترش مبادلات تجاری بین استان خراسان شمالی با كشور تاجیكستان استفاده كرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و كشاورزی خراسان شمالی مهمترین مانع فراروی توسعه تجارت این استان را كمبود واگن برای تجار دانست و گفت: به رغم مصوبه دور دوم سفر هیات دولت مبنی بر اختصاص سهمیه واگن به تجار این استان تاكنون این مصوبه با پیگیری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اجرایی نشده است.

صمدی افزود: بر اساس این مصوبه شركت راه آهن خراسان رضوی باید سهمیه واگن برای كالاهای صادراتی خراسان شمالی را به كشورهای آسیای میانه اختصاص دهد كه این مصوبه محقق نشده است.

وی اضافه كرد: عدم اختصاص سهمیه واگن به تجار این استان موجب شده تا برخی از بازرگانان خراسان شمالی به رغم داشتن قرارداد با كشورهای همسایه نتوانند كالاهای خود را به موقع صادر كرده و متضرر شوند.

او عدم ارایه بیمه حمل و نقل و كمبود نقدینگی را از دیگر مشكلات صادرات خراسان شمالی برشمرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خراسان شمالی در ادامه خواهان بازگشایی نمایندگی اتاق این استان در كشور تاجیكستان شد.

مدیركل اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این همایش گفت: سفر هیات تجاری تاجیكستان بنا به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان و بازدید آنها از توانمندیهای اقتصادی منطقهف روزنه جدیدی را به روی تجارت این خطه گشوده است.

'سیدمحمدابراهیم حسینی' افزود: نشستهای دوجانبه نشان داد كه دو طرف می توانند در بسیاری از زمینه های اقتصادی و تجاری روابط خوبی داشته باشند.

وی اضافه كرد: باید از روابط تجاری بین استان خراسان شمالی و تاجیكستان برای افزایش سطح مبادلات تجاری دوجانبه استفاده كرد.

او افزود: خراسان شمالی آمادگی كامل برای واردات كردن نیازمندیهای خود از تاجیكستان دارد و در مقابل نیز می تواند نیازمندیهای آن كشور را تامین كند.

حسینی گسترش مبادلات تجاری با كشورهای همسایه را مهمترین برنامه سال جاری خراسان شمالی اعلام و بیان كرد: با این رویكرد امسال علاوه بر تاجیكستان سه هیات از كشورهای عراق، چین و افغانستان نیز به این استان دعوت شده اند.

وی گفت: هیاتهایی از بازرگانان خراسان شمالی نیز به كشورهای چین، عراق، تاجیكستان، تركمنستان و تركیه و هندوستان سفر خواهند كرد.

معاون اتاق تجارت و صنایع تاجیكستان نیز در این همایش گفت: ایران و تاجیكستان دارای اشتراكات فرهنگی بسیاری هستند كه این دو كشور را به هم نزدیك كرده است.

'آسان علی كرمعلی اف' افزود: اشتراكات فرهنگی بین ایران و تاجیكستان باعث شده تا مردم دو كشور نیز از مبادلات فیمابین استقبال خوبی داشته باشند.

وی اضافه كرد: به رغم وجود اشتراكات فرهنگی دوجانبه، حجم مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیكستان در سطح بسیار پایینی قرار دارد لذا باید موانع و مشكلات پیش روی این بخش برداشته و مبادلات تجاری بین دوطرف گسترش یابد.

كرمعلی اف اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و تاجیكستان دارای توانمندیهای زیادی هستند كه می توانند بسیاری از نیازمندیهای یكدیگر را تامین كنند.

وی افزود: ما برای گسترش مبادلات تجاری فیمابین نیاز به اعزام هیاتهای تجاری دوطرف داریم كه باید به صورت مستمر تداوم داشته باشد.

معاون اتاق تجارت و صنایع تاجیكستان در ادامه از برپایی نمایشگاه مشترك بین استان خراسان شمالی و تاجیكستان نیز استقبال كرد.

هیات تجاری تاجیكستان متشكل از 12 نفر فعالان تجاری و اقتصادی آن كشور به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاوزری خراسان شمالی به این استان سفر كرده و امروز این خطه را ترك كرد. ك/2

2712/626
۰ نفر