۱۸ خرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۲۹
کد خبر: 80171357
T T
۰ نفر

روستاهاي تاريخي ظرفيتي براي طبيعت گردي همدان

۱۸ خرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۲۹
کد خبر: 80171357
روستاهاي تاريخي ظرفيتي براي طبيعت گردي همدان

همدان-همدان از جمله استان‌ها و مناطقي است كه زيبايي‌ها و جاذبه‌هاي بكر و منحصربه فرد طبيعي را در كنار آثار تاريخي، فرهنگي و بناهاي بازمانده از دوران باستان يك جا به مسافران و علاقه‌مندان هديه مي‌كند.

مناظر زیبای بكر طبیعی و كوهستانی و روستاهای قدیمی ، دره های مصفا و سرسبز از جمله ظرفیت های تاثیرگذاری است كه می تواند برای هر علاقمند و دوستدار طبیعت جذاب و دیدنی باشد.

دره های عباس آباد، مرادبیك، غار شگفت انگیز علیصدر، سراب گاماسیاب و جنگل گیان، قله های الوند، شاه نشین، كركس، قزل ارسلان، روستاهای وركانه، سیمین ابرو، خاكو و ملهمدره از مهمترین جاذبه های طبیعی استان همدان محسوب می شود.

در كنار جاذبه های طبیعی منحصر به فرد روستاها ، ساخت و سازها و مصالح خاص به كار رفته در روستاهای تاریخی استان همدان نیز جلوه دلفریبی به چهره این ظرفیت های گردشگری روستایی بخشیده است.

این روزها با هجوم روز افزون تبعات زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن و درنتیجه افزایش هرچه بیشتر استرس و اضطراب ناشی از زندگی در این محیط های خسته كننده و كسل آور ضرورت رجوع به گذشته و انرژی گرفتن از طبیعت و تاریخ گذشته را هرچه بیشتر می كند.

معاون گردشگری استان همدان گفت: یكی از این روستاهای تاریخی استان همدان، روستای 400 ساله وركانه است كه ظرفیتی برای ماندگاری گردشگر در این استان به شمار می رود.

'علیرضا قاسمی' افزود: این روستا مجموعه‌ای از چند محله است كه هر كدام از چند واحد مسكونی تشكیل شده‌اند و در محله در مسجد كه قدیمی‌ترین محله روستای وركانه به شمار می‌آید مسجد، حمام و مخابرات وجود دارد.

وی با اشاره به بافت مسكونی متمركز روستای كوهستانی وركانه ادامه داد: چشمه‏های فراوان میان روستا، مناظر بكر باغ‏های گردو، درختان سر به فلك كشیده مثمر و غیرمثمر، از زیبایی‏های منحصربه‌فرد طبیعی این روستا به شمار می‏آیند.

وی اضافه كرد: روستای «سیمین ابرو» به عنوان دیگر روستای گردشگری استان در نقطه‌ای كوهپایه‌ای با بافت یكپارچه سنگی و معماری پله‌ای، كوچه‌های باریك و تنگ و حمام و خزینه واقع شده ‌است.

قاسمی اظهار داشت: این روستا از توابع بخش مركزی همدان و در جنوب شرقی این شهرستان است روستای سیمین ابرو با 60 خانوار از طوایف لر و اقوام آریا و سواركار و به شغل باغداری مشغول هستند این روستای گردشگری نخستین روستا در استان همدان است كه در برنامه چهارم توسعه بهسازی شده است.

وی گفت: تاریخچه یكجانشینی این روستا به 300 سال پیش مربوط می‌شود و این روستا دارای دو طایفه است كه با حضور خود به زندگی روستایی در سیمین ابرو معنا بخشیده‌اند.

معاون گردشگری استان همدان ادامه داد: استفاده از مصالح بومی و نوع خاص معماری خانه ها، مغازه ها و مراكز محلات این منطقه را به عنوان روستای شاخص با ارزش های معماری قابل توجه معرفی می كند.

قاسمی افزود: روستای سیمین یكی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان با جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و بافت با ارزش تاریخی است كه می تواند تقویت كننده صنعت گردشگری این استان باشد.

وی همچنین اضافه كرد: روستای ملهمدره اسدآباد نیز از ظرفیت‌های گردشگری فراوانی برخوردار است كه در دره‌های شمال غربی الوند و دامنه كوه المابلاغ قرار دارد و فاصله آن با اسدآباد حدود سه كیلومتر است.

وی با بیان اینكه خانه‌های این روستا به روی هم ساخته شده، طوری كه پشت‌بام یك خانه حیاط خانه دیگر است و این زیبایی روستا را دو چندان می‌كند گفت: این روستا را كوه‌ها و دره‌ها از چهار طرف احاطه كرده‌ و در هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد و می‌توان آن را ماسوله‌ای در غرب كشور نامید.

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز گفت: 11روستای هدف گردشگری در استان وجود دارد كه بخشی از وظایف در این روستاها به بنیاد مسكن محول شده و این اداره برای برخی از روستاها طرح هادی تهیه و اجرا كرده و بقیه نیز در حال مطالعه ‌است.

'اسدالله بیات' با اعلام اینكه بنیاد مسكن بعد عملیاتی روستاهای هدف گردشگری را بر عهده دارد افزود: سیمین‌ ابرو، وركانه، خاكو، حبشی، گشانی، گیان، علی‌صدر، كاج، پیروز، اشتران ، سرابی ، مانیزان و قلعه‌جوق از روستاهای هدف گردشگری استان همدان به شمار می‌آیند.

وی در ادامه از اجرای طرح مطالعاتی سه روستای هدف گردشگری این استان خبر داد و افزود: اجرای این طرح مطالعاتی به منظور ساماندهی روستاهای هدف گردشگری، ایجاد مراكز اقامتی و امكانات پذیرایی از گردشگران صورت می‌گیرد.

وی اضافه كرد: طرح مطالعاتی محور گردشگری منتهی به سه روستای هدف گردشگری سیمین‌ابرو، وركانه و خاكو به زودی از سوی اداره‌ كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اجرا خواهد شد.

بیات با بیان این كه روستاهای هدف گردشگری به دلیل ویژگی‌های بارز از نظر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در منطقه انتخاب شدند، خاطرنشان كرد: استان همدان به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مطلوب و تعدد آثار تاریخی دارای 11 روستای هدف است.

وی همچنین گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناطق نمونه گردشگری مصوب هیات دولت و وزیران است و دولت باید زیرساخت‌های لازم نظیر راه، آب، برق و تلفن را تامین ‌كند كه اجرای آن‌ها در كارگروه گردشگری استان بررسی می‌شود و بیشتر پروژه‌های سرمایه‌گذاری پس از ایجاد زیرساخت‌ها به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی افزود: در استان همدان 27 منطقه نمونه گردشگری نیز شناسایی شده كه سرمایه گذاری برای آنها در تقویت و توسعه صنعت گردشگری این استان ضروری است.

7521/576/ 640
۰ نفر