۲۴ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۱۴
کد خبر: 80181141
T T
۰ نفر
17 هزار هكتار كشتزار در سيستان و بلوچستان به سامانه آبياري تحت فشار مجهز شد

زاهدان - رييس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: 17 هزار و 800 هكتار از زمينهاي كشاورزي در اين استان به سامانه آبياري تحت فشار تجهيز شده است.

'محمد كیخا' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به عنایت ویژه دولت به بخش كشاورزی سیستان و بلوچستان تجهیز حدود شش هزار هكتار از زمینهای كشاورزی استان به سامانه آبیاری تحت فشار در سال 90 اجرایی شد.

وی اظهار داشت: 212 میلیارد ریال اعتبار پارسال برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار بارانی، نواری و قطره ای در مزارع و باغهای سیستان و بلوچستان به بیش از 300 بهره بردار بخش كشاورزی پرداخت شد.

رییس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 85 درصد از هزینه های آبیاری تحت فشار در این استان به صورت بلاعوض توسط دولت پرداخت می شود و كشاورزان برای 15 درصد باقیمانده می توانند از تسهیلات بانكی استفاده كنند.

وی افزود: با توجه به این امتیازات و نگاه ویژه دولت به سیستان و بلوچستان و همچنین استقبال خوب كشاورزان از تسهیلات، پیش بینی می شود تا پایان سال 91 سطح زمینهای كشاورزی مجهز به سامانه آبیاری تحت فشار در این استان به 20 هزار هكتار برسد.

او ادامه داد: زمینهای زراعی كشاورزان شهرستانهای خاش، ایرانشهر و دلگان از مهمترین مناطق مستعد سیستان و بلوچستان مجهز به سامانه های آبیاری تحت فشار است.

وی با اشاره به خشكسالی و كم آبی در اقلیم سیستان و بلوچستان افزود: یكی از روشهای مهمی كه قطعا می تواند بازده بهره وری آب را بین 70 تا 85 درصد افزایش دهد اجرای آبیاری تحت فشار است لذا انتظار می رود كشاورزان از این فرصت استفاده كنند.

او گفت: به منظور افزایش بازده تولید و استفاده بهینه از منابع آبی موجود، طرحهای زیربنایی مانند سامانه های نوین آبیاری، پوشش بتنی انهار سنتی، ساخت كانالهای آبیاری، مرمت و بازسازی قناتها و طرح انتقال آب با لوله های مناسب برای تامین آب كافی در زمان مورد نیاز اجرا می شود.

وی افزود: استفاده از روش آبیاری تحت فشار فوایدی همچون افزایش سطح زیر كشت، وارد كردن زمینهای بایر به چرخه تولید، رشد كیفی و كمی تولیدات كشاورزی، ایجاد اشتغال جدید و پایدار و صرفه جویی در مصرف آب را در سیستان و بلوچستان بدنبال دارد.ك/3

7307/653
۰ نفر