۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۹
کد خبر: 80192860
T T
۰ نفر

هشدار جدي درباره شيوع تب كريمه كنگو

۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۹
کد خبر: 80192860
هشدار جدي درباره شيوع تب كريمه كنگو

تالش ـ تب خونريزي دهنده كريمه كنگو 'CCHF' بيماري خطرناكي است كه اين روزها بحث آن در همه جا داغ و جدي شده و مسوولان و كارشناسان براي سلامت مردم ، به شكل هاي مختلف راه هاي مقابله و پيشگيري از آن را به اطلاع مي رسانند.

به گزارش ایرنا، گذشته از آمارهای تایید شده یا نشده در خصوص تعداد فوت شدگان ناشی از این بیماری، آنچه در استان گیلان مهم به نظر می رسد به كار گرفتن توصیه های بهداشتی كارشناسان و مسوولان در شهر و روستا بویژه مناطق ییلاقی و دور افتاده است.

بر اساس گزارش های رسمی گرچه این بیماری در برخی از مناطق كشور جان چند نفر را گرفته و عده ای مبتلا به این بیماری شده اند اما به گفته مسوولان گیلان تاكنون نشانه ای از آن در این استان مشاهده نشده است.

با این همه اطلاع رسانی از چگونگی آن و علائم این بیماری می تواند آگاهی شهروندان و هم استانی ها را در این خصوص بالا ببرد.

حساسیت در این زمینه در سطح استان گیلان از این لحاظ ضرورت دارد كه كشتارهای غیرمجاز و بدون كنترل و كشتار سنتی به خصوص در مناطق ییلاقی شهرستان تالش از سال ها قبل رایج بوده و این موضوع می تواند به محملی برای گسترش این بیماری تبدیل شود.

با توجه به خطر تهدید این بیماری استفاده از گوشت عرضه شده در این گونه اماكن و ادامه كشتارهای غیر بهداشتی و سنتی می تواند خطری در كمین شهروندان به حساب آید.

گرچه مسوولان دامپزشكی از بدون مشكل بودن كشتارگاه های رسمی سخن می گویند، اما با توجه به تهدیدات این بیماری مردم مناطق ییلاقی باید توصیه های بهداشتی را به دقت رعایت نمایند.

از سویی، این روزها با آغاز شروع فصل تابستان و حضور گردشگران برخی از همشهریان بدون رعایت موازین بهداشتی و قانونی در مناطق ییلاقی شهرستان تالش و دیگر مناطق دورافتاده استان اقدام به كشتار دام كوچك و بزرگ در همان محل بدون كنترل عرضه می كنند كه باید به نحوی ضمن جلوگیری از ذبح دام، آنان را از خطرات این بیماری آگاه كرد.

كنترل گوشت عرضه شده و ممهور به مهر تایید دامپزشكی، حضور و سركشی بازرسان دامپزشكی به قصابی های داخل شهرها و مراكز روستایی و جلوگیری از عرضه گوشت خارج از شبكه مجاز توزیع و جلوگیری و برخورد با كشتار سنتی و ذبح دام در مناطق ییلاقی از مسائلی است كه متولیان امر بایستی در این راستا تلاش كنند.

بر اساس اطلاع هم اكنون كشتار دام و عرضه مستقیم در ییلاقات اسالم، مریان، سوباتان و ریك ادامه دارد كه جا دارد مسوولان امر برای سلامت مردم از این گونه كشتار غیر بهداشتی جلوگیری نمایند.

*****

هشدار رییس شبكه دامپزشكی شهرستان تالش:

رییس شبكه دامپزشكی شهرستان تالش در این زمینه هشدار داد: تمامی مردم به خصوص دامداران مواظب كنه های دامی ناقل بیماری تب كریمه كنگو باشند.

دكتر علی رسولی با اشاره به وجود دام زیاد و دامداران فعال در سطح شهرستان تالش خطاب به دامداران منطقه اظهار داشت: تب خونریزی دهنده كریمه كنگو یك بیماری ویروسی مشترك بین انسان و دام است كه در انسان باعث بیماری و مرگ می شود.

وی افزود: ویروس عامل بیماری تب كریمه كنگو از گروه آربو ویروس ها بوده و اولین بار در سال 1944 در شبه جزیره كریمه در شمال دریای سیاه و بعد از آن در سال 1956 در كشور كنگو واقع در آفریقا شناسایی شد و به این دلیل و به خاطر علائم بیماری در انسان ، به نام تب خونریزی دهنده كریمه كنگو معروف شد.

به گفته رسولی ، هم اكنون این بیماری در كشورهای عراق ، پاكستان ، تركیه ، افغانستان ، ایران ، قزاقستان ، ازبكستان و عربستان دیده می شود.

وی اضافه كرد: بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده كریمه كنگو به وسیله كنه های دامی حمل و تكثیر می شود.

رییس شبكه دامپزشكی تالش بیان كرد: مخزن بیماری طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو ، گوسفند ، بز ، سگ ، زرافه ، كرگدن و جوجه تیغی را شامل می شود و پرندگان نسبت به این بیماری مقاوم هستند ولی به علت احتمال آلوده بودن به كنه می توانند ناقل این بیماری باشند.

رییس شبكه دامپزشكی شهرستان تالش نیش كنه های سخت آلوده ، تماس با ترشحات و ذرات كنه های له شده ، تماس با خون و مواد آلوده كننده دام مبتلای حاوی ویروس ، بافت و ترشحات دام مبتلا در هفته اول ، تماس با خون و ترشحات آلوده افراد مبتلا را از جمله راه های انتقال این بیماری به انسان برشمرد.

وی دامداران ، كاركنان كشتارگاه ها ، قصاب ها ، خانم های خانه دار ، دامپزشكان ، پزشكان و پرستاران را از جمله افراد در معرض خطر این بیماری ذكر كرد.

وی در ادامه با اشاره به این كه بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو در دام علائم مشخصی ندارد و این امر تشخیص بیماری را مشكل می سازد ، افزود: فقط زمانی كه ویروس در خون دام وجود دارد ، تب زودگذر و خفیفی ایجاد می كند كه بعد از حدود یك هفته این تب خفیف نیز از بین می رود و از این مرحله به بعد دام برای انسان و كنه ها آلوده كننده نمی باشد.

رییس شبكه دامپزشكی شهرستان تالش علائم این بیماری را در انسان یك دوره كمون دو تا هفت روزه اعلام كرد و یادآور شد: بعد از آن علائم اولیه بیماری كه بسیار مشابه آنفلونزا و شامل درد عضلانی ، سوزش چشم و حساسیت به نور ، احتمال تهوع و استفراغ و گلو درد ، لكه های قرمز یا بنفش روی پوست و داخل دهان ، خونریزی از روده و بینی و لثه ها و خونریزی مغزی است ، ظاهر شده و در 15 تا 70 درصد موارد منجر به مرگ بیمار می شود.

دكتر رسولی افزود: با توجه به این كه بیماری در دام فاقد علائم درمانگاهی بوده و دامپزشك و دامدار قادر به تشخیص بیماری نیستند ، لذا انجام اقدامات درمانی دامها به هیچ عنوان مقدور نیست ولی در انسان در مراحل اولیه بیماری قابل درمان است.

وی اقدامات و توصیه های بهداشتی جهت كنترل و پیشگیری از بیماری را این گونه عنوان كرد: كسانی كه با دام ، لاشه ، ترشحات و خون دام در تماس هستند می بایست از وسایل ایمنی نظیر لباس كار ، چكمه ، دستكش ، ماسك و عینك استفاده كنند و در صورت وجود زخم در بدن ، از تماس آن با لاشه و ترشحات و خون دام جلوگیری كنند.

وی كشتار دام در كشتارگاه ها و زیر نظر كارشناسان دامپزشكی ، تهیه گوشت از مراكز عرضه معتبر و دارای مهر دامپزشكی ، نگهداری گوشت تازه حداقل 24 ساعت در یخچال قبل از مصرف ، استفاده از دستكش در هنگام خرد كردن گوشت قرمز در منازل ، سمپاشی بدن دام و اماكن دامی با سموم ضد كنه ، پوشش مناسب بدن افراد در معرض خطر به منظور جلوگیری از گزش كنه و خودداری از له كردن كنه ها با انگشت را از جمله راه های پیشگیری از انتقال و آلوده شدن به بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو ذكر كرد.

وی در ادامه با اشاره به كشتار و عرضه مستقیم گوشت غیرمجاز در مناطق كوهستانی و ییلاقات شهرستان تالش و خطر شیوع این بیماری گفت: مصرف كنندگان این گونه گوشت ها در تهدید جدی هستند چرا كه این دام ها بدون كوچكترین كنترل ذبح می شوند.

وی افزود: به مردم اعلام می كنیم هیچ گوشتی خارج از كشتارگاه رسمی و یا مراكز مجاز ارائه گوشت نخرند.

*****

با كشتار غیررسمی دام در تالش برخورد می شود

فرماندار شهرستان تالش با اشاره به مشاهده بسیار محدود بیماری تب كریمه كنگو در كشور گفت: با این حال پیشگیری بر هر چیزی مقدم است و باید تدابیر لازم را در این خصوص اندیشیده شود.

میرزا حسینعلی زاده به خبرنگار ایرنا افزود: مشكل كشتارهای سنتی در شهرستان از دیرباز وجود داشته اما بایستی با این گونه كشتارها و عرضه عمومی گوشت آن در مناطق مختلف شهرستان برخورد كرد چرا كه با كوچكترین غفلت ، سلامت عمومی جامعه به خطر می افتد.

وی بیان داشت: باید با كشتار غیررسمی دام در سطح شهرستان در مناسبت های مختلف از سوی هیاتهای مذهبی ، حجاج و در اماكن مذهبی و بقاع متبركه به شدت برخورد شود.

فرماندار تالش اضافه كرد: شایسته است كه از ظرفیت شبكه تبلیغی روحانیان ، مساجد ، هیات های مذهبی و ائمه جمعه در آگاه سازی و اطلاع رسانی مردم استفاده مناسب شود.

وی گفت: شورای بهداشت شهرستان این مساله را در اولویت قرار داده و به طور مستقیم پیگیر این موضوع بوده و با نظارت و كنترل بر عرضه گوشت در سطح شهرستان ، با متخلفان و كشتارهای غیررسمی و غیربهداشتی برخورد می كند.

*****

رییس شبكه بهداشت شهری تالش:

ذبح هر گونه دام در خارج از كشتارگاه ها غیرقانونی و جرم است

رئیس شبكه بهداشت شهری تالش نیز با اشاره به اینكه ابتلا به بیماری تب كریمه كنگو یك مساله جدید در كشور نیست و طی 10 سال گذشته هر سال تعداد معدودی مورد ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را داشته‌ایم ، به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین مساله در مورد این بیماری این است كه افراد در معرض خطر این بیماری كه بیشتر دامداران ، كارگران كشتارگاه ها و قصابان هستند ، آگاهی لازم را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به دست آورند.

دكتر علی هاشمی افزود: ما نیازمند فرهنگ سازی همه جانبه در این خصوص هستیم تا علاوه بر این بیماری ، بیماری های مشترك بین دام و انسان با رعایت موازین و توصیه های بهداشتی و فرهنگ سازی عمومی كنترل شود.

وی اظهار داشت: شبكه بهداشت و درمان شهرستان تالش به طور مداوم با مشاركت كارشناسان اداره دامپزشكی ضمن سركشی به واحدهای عرضه گوشت در شهر ، به صورت مداوم اقدام به نصب بنر و توصیه های بهداشتی در مراكز مختلف جمعیتی شهرستان كرده و با برگزاری جلسات شورای بهداشت ، تصمیماتی نیز در این زمینه اتخاذ شده است.

رییس شبكه بهداشت و درمان شهرستان تالش با اشاره به عرضه گوشت كشتار غیرمجاز در مناطق ییلاقی این شهرستان گفت: این یك سنت دیرین در تالش است كه اغلب كشتار دام در این مناطق بدون هیچ نظارتی انجام می گیرد كه در این خصوص نیازمند تلاش و همكاری مردمی هستیم.

وی بیان كرد: اعتقاد داریم كه مردم می بایست برای حفظ سلامتی خود از تهیه گوشت از این نوع اماكن به طور جدی خودداری كنند.

وی اضافه كرد: مردم باید آگاه باشد و از ذبح دام در خارج از كشتارگاه ها پرهیز كنند زیرا در این مراكز دام ها قبل از ذبح توسط دامپزشك معاینه نمی‌شوند و كشتار دام به روش بهداشتی انجام نمی‌شود.

وی اظهار داشت: ذبح هر گونه دام در خارج از كشتارگاه های تحت نظارت سازمان دامپزشكی غیرقانونی و جرم است و پیگرد قانونی دارد.

هاشمی تصریح كرد: گوشت و آلایش خوراكی كشتار شده در كشتارگاه های مجاز ، مراحل پیش سرد را در كشتارگاه گذرانده و هیچ گونه آلودگی به ویروس تب كریمه كنگو ندارد و نیازی به فریز كردن آن برای سالم سازی نیست.

وی تاكید كرد: شهروندان گوشت را از مراكز غیرمجاز نخرند و در هنگام خرید گوشت از قصابی ها ، از سلامت و بهداشتی بودن و مهر تایید دامپزشكی آن كاملا مطمئن شده و سپس اقدام به خرید كنند.

وی ادامه داد: مردم پس از خرید گوشت باید آن را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و بعد مورد استفاده قرار دهند و برای تماس با گوشت تازه و آلایش های آن از دستكش استفاده كنند.

وی همچنین گفت: تب خونریزی دهنده كریمه كنگو 'CCHF' بیماری خطرناكی است كه این روزها بحث آن جدی شده ، بنابراین با رعایت نكات بهداشتی و توجه به هشدارهای لازم برای پیشگیری ، می توان از آلوده شده به این بیماری رهایی یافت.

*****

كلام آخر:

تهیه محصولات دامی از مراكز بهداشتی دارای مجوز ، ذبح دام در كشتارگاه ، پوشیدن لباس با آستین های بلند برای افراد مرتبط با دام ، جلوگیری از فشار دادن كنه های هیالوما با دست ، استفاده توزیع كنندگان محصولات دامی از ماسك و روپوش از جمله راهكارهای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو محسوب می شود.ك/4

7106 / 535 / 603