۷ تیر ۱۳۹۱، ۲۳:۲۹
کد خبر: 80204071
T T
۰ نفر

فرفره هايي كه در بزرگراههاي تهران مي چرخند

۷ تیر ۱۳۹۱، ۲۳:۲۹
کد خبر: 80204071
فرفره هايي كه در بزرگراههاي تهران مي چرخند

استان تهران - اين روزها شاهد وجود فرفره هايي در سطح حاشيه برخي از بزرگراههاي تهران هستيم كه با وزش اندك بادي مي چرخند و ياد و خاطره كودكي را به تو هديه مي كنند.

هرچند چرخش این فرفره ها بسیار زیباست، اما برای دقایقی هم كه شده حواس را از تو می دزد و تو را به رویایی زیبای گذشته های دور می برد.

با رفتن به حال و هوای كودكی رانندگی را از یاد می بری و برای لحظاتی بجای جاده در آسمان خیال پرواز می كنی، غافل از اینكه لحظه ای غفلت ممكن است سبب تصادفی بس ناگوار شود.

هرچند چرخش فرفره های رنگی و زیبا، شادی را به تو هدیه می كنند، اما باید دید این هدیه به چه قیمت تمام می شود؟

'توجه به جلو' برای راننده از الزامات است و یك اصل در قانون راهنمایی و رانندگی بشمار می رود پس نباید با تامین زیبایی های شهری این مهم را از یاد برد.چرا كه حتی با وجود آگاهی از این موضوع گاهی زیبایی های محیطی بزرگراه ها، راننده را در برمی گیرد و از حاشیه تمركز خارج می كند.

البته این بدان معنا نیست كه به زیبایی محیط شهر نباید پرداخته شود، زیرا زیبا سازی امری بس ضروری به خصوص برای شهرهای بزرگ به شمار می رود و نصب فرفره های رنگی نیز كاری است در نوع خود بسیار زیبا و خلاقانه و بطور قطع از ضروریات زیبایی به ویژه برای شهر بزرگی همچون تهران محسوب می شود.

اما نباید فراموش كرد كه این طرح ها باید به گونه ای در حاشیه بزرگراهها و معابر به اجرا درآیند و در نقاطی نصب شوند كه توجه راننده را به خود متمركز نكنند و آمار حوادث را افزایش ندهند.

برای مثال می توان این فرفره های زیبا را در بزرگراههای همت شرق قبل از پل حقانی،‌ صیاد شیرازی،‌ نیایش غرب و... مشاهده كرد كه در عین زیبایی بدون تردید حواس بسیاری از رانندگان را كه گاه با سرعتهای بالا در این اتوبانهای شهری در حال راندن هستند را به جای دیگر می كشاند.

آنچه قابل تامل است آنكه حواس راننده بر حواشی و زیبایی های بزرگراهی باید الویت داشته باشد و باید به گونه ای طراحی شوند كه سبب از دست رفتن حواس یا به علارت ساده تر موجب ' حواس پرتی ' راننده نشوند؟

حال آیا می توان این مهم را یك ایراد مدیریت شهری در پایتخت دانست و به او گوشزد كرد.

به نظر می رسد مدیریت شهری باز هم در اجرای طرح های شهری با پلیس كه مجری قانون و ترافیك است هماهنگ نبوده و یا یك سویه نسبت به این امر مهم اقدام كرده است.

فرفره ها را همه دوست داریم، اما حفظ جان رانندگان كه از عزیزانمان هستند را باید برای یمان جدی تر باشد.

تهرام/ 9136/1275
۰ نفر