اپراي ايراني قابليت معرفي توانمندي هنر نمايش كشور را به جهانيان دارد

تهران - كارگردان نمايش 'اپراي حافظ'، تعزيه را منشا اصلي اپراي ايراني دانست و گفت: اپراي ايراني در صورت حمايت هاي لازم مي تواند توانمندي ها و قدرت نمايش ملي را به جهانيان اثبات كند.

'بهروز غریب پور' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: طی یك دهه اخیر با تمركز بر تولیدات نمایشی متكی بر شیوه 'اپرای عروسكی' در كنار احیای 'اپرای ایرانی'، توانسته ایم توجه بسیاری از گروه های نمایشی بزرگ جهان را به داشته ها و دستاوردهای تئاتری كشور جلب كنیم.

وی ادامه داد: تعداد بالای درخواست ها و دعوتنامه ها برای اجرای اپراهای عروسكی ایرانی در نقاط مختلف جهان گواه این ادعا است؛ اما گروه نمایشی 'آران' برای هر اجرا نیازمند جا به جایی چهار و نیم تن تجهیزات اجرا و تامین مخارج سفر و اسكان 40 تا 50 نفر از اعضای گروه و عروسك گردانان آن نمایش ها است، كه تامین چنین هزینه هایی از عهده یك گروه نمایشی ایرانی ساخته نیست.



** تالار فردوسی دست كمی از تالار وحدت ندارد

كارگردان نمایش 'اپرای رستم و سهراب' با بیان آنكه تولید نمایش های اپرای عروسكی بهانه ای برای ساخت و تجهیز سالنی مانند تالار فردوسی در كشور شد، خاطرنشان كرد: این تالار با مشاركت موسسه توسعه هنرهای معاصر، بنیاد فرهنگی رودكی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد و البته تمامی اعضای گروه نمایشی 'آران'، اكنون به مكانی تبدیل شده كه امكانات آن از تالار وحدت نه تنها چیزی كمتر ندارد كه به مراتب از دستگاه های آن تالار به روز تر است.

وی ادامه داد: تالار فردوسی بویژه بخش كارگاه ساخت عرسك های آن اكنون به مرتبه ای رسیده است كه حتی می تواند از كشورهای مختلف دنیا برای تولید عروسك های نمایش اپرایی سفارش كار بگیرد كه این افتخاری برای خانواده تئاتر ایران محسوب می شود.



** مخاطب با تماشای 'اپرای حافظ' با واقعیات زندگی 'لسان الغیب' آشنا می شود

این كارگردان پیشكسوت كه تازه ترین نمایش خود را با عنوان 'اپرای حافظ' از فردا(یكشنبه) در تالار فردوسی به صحنه می برد درباره این اثر گفت: تولید نمایشی بر اساس داستان 'لسان الغیب' همواره بخشی زا آرزوهای من بوده است و بویژه آنكه به خاطر افسانه سرایی كه در مورد این شاعر بلند آوازه ایرانی صورت گرفته، احساس می كنم كه مخاطب با تماشای این اثر با واقعیت زندگی 'حافظ' آشنایی كافی پیدا خواهد كرد.



** تعزیه منشا اصلی شكل گیری اپرای ملی است

سرپرست گروه نمایشی 'آران'، هنر تعزیه را منشا اصلی اپرای ایرانی دانست و خاطرنشان كرد: در صورت حمایت های لازم مسوولان و متولیان فرهنگی، اپرای ایرانی می تواند توانمندی ها و قدرت هنر نمایش كشور را به جهانیان اثبات كند.

وی با اشاره به حمایت نكردن اداره كل فرهنگ و ارشاد استان فارس از تولید 'اپرای حافظ' گفت: مسوولان این اداره كل با بیان آنكه بودجه ای برای حمایت این اثر ملی ندارند، به ما پیشنهاد دادند كه از سازمان یونسكو درخواست كمك كنند كه با مخالفت گروه نمایشی رو به رو شد زیرا تولید یك نمایش ملی و ایرانی با حمایت موسسه ای غیر ایرانی نمی توانست بازتاب مثبتی در راستای فعالیت های فرهنگی داشته باشد و سرانجام توانستیم با حمایت بنیاد فرهنگی رودكی این اثر نمایشی را تولید كنیم.



** خانواده تئاتر كشو باید در كنار یكدیگر باشند

غریب پور با بیان آنكه طی 35 سال فعالیت در تئاتر كشور 17 سالن نمایشی را برای هنرمندان تئاتر كشور طراحی و ساخته ام، گفت: اتحاد میان تمامی اعضای یك خانواده، بزرگترین عامل موفقیت آنها به شمار می رود و خانواده بزرگ تئاتر كشور نیز اگر به موفقیت و توسعه تئاتر در كشور اهمیت می دهند باید به شكلی متحد در كنار یكدیگر باشند.

كارگردان نمایش عروسكی 'اپرای مولوی' سپس، ضمن رد انتقاد برخی هنرمندان مبنی بر اختصاص یافتن اجرا در تالار فردوسی به گروه نمایشی 'آران'، گفت: تصور آنكه تالار فردوسی متعلق به بهروز غریب پور است، اندیشه ای كودكانه است؛ با دقت در كارهایی كه یك دهه اخیر به صحنه برده ام به راحتی می توان دریافت كه این گروه نمایشی بزرگترین شعار خود را بر بی توجهی به مسایل مالی و جایگاه مادی قرار داده است.

'اپرای حافظ' به عنوان پنجمین نمایش عروسكی گروه تئاتر 'آران' از 11 تا 31 تیر ماه در تالار فردوسی به صحنه خواهد رفت.

این گروه نمایشی پیشتر نمایش های عروسكی شامل 'اپرای رستم و سهراب'، 'اپرای مكبث'، 'اپرای عاشورا' و 'اپرای مولوی' را به صحنه برده است.

فراهنگ ** 9266 ** 1071