۲۲ تیر ۱۳۹۱، ۱۷:۵۹
کد خبر: 80226658
T T
۰ نفر

چهارمحال وبختياري ؛ ‌اردوبام ايران

۲۲ تیر ۱۳۹۱، ۱۷:۵۹
کد خبر: 80226658
چهارمحال وبختياري ؛ ‌اردوبام ايران

شهركرد- ورزش در قرن حاضر يكي از پيچيده ترين مولفه هاي اجتماعي به شمار مي رود كه با كنكاش در زيرساخت هاي رفتاري آن، مي توان تاثير آن را بر حوزه هاي مختلف اجتماعي مشاهده كرد.

تاثیر ورزش بر روی اقتصاد ، فرهنگ و نهادهای اجتماعی در عصر حاضر بر كسی پوشیده نیست ، به گونه ای كه از رقابت برای كسب میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال در جهان به عنوان ' نبرد میزبانی ' نام می برند.

ورزش علاوه بر تهیج در جوامع اجتماعی، بر روی سلامت افراد و یا افزایش نشاط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی نیز به صورت مستقیم اثر می گذارد و همین امر عاملی برای پیچیده شدن امور ورزش در همه جوامع بشری شده است.

ورزش در ایران به عنوان یك ارزش و مولفه ای برای تربیت جسم و روح شناخته می شود كه در قالب آن انسانها با پرداختن به ورزش، جسمی سالم و نهاد و ضمیری سالمتر را پرورش می دهند.

آمادگی در ورزش اساسی ترین اصل دوره قهرمانی است كه به واسطه آن ورزشكاران در دوران قهرمانی آن را تحت هیچ شرایطی از دست نخواهند داد.

این آمادگی تنها از طریق تمرینات مداوم و مستمر و اصولی برای ورزشكاران قهرمان به دست می آید و ورزشكاران برای كسب آمادگی خود به آب و آتش می زنند.

در آمریكا برای تمرینات ورزشی به صورت ویژه ‌' آیرزونای' انتخاب شده است و آریزونا آمریكا سرزمینی است كه به عنوان مهد آماده سازی قهرمانان جهان مطرح می باشد و این سرزمین كوهستانی بی شك به دلیل داشتن آب و هوایی بسیار خوب و ارتفاع از سطح دریا یكی از نقاط مطلوب ورزشكاران است كه كمپ های موجود در این ایالت آمریكا روزی 500تا 1500دلار از هر ورزشكار قهرمان درآمد كسب می كنند.

اما در ایران از نظر اب و هوایی چهارمحال وبختیاری شباهت های بزرگی به اردو بام های جهان دارد و این استان به لحاظ شرایط آب و هوایی و شرایط ارتفاع از سطح دریا درست شبیه این ایالت آمریكا می باشد با این تفاوت كه آیرزونا در جهان مطرح است اما چهارمحال وبختیاری حتی در بین برخی از ورزشكاران ایرانی نیز ناشناخته باقی مانده است.

استان چهارمحال و بختیاری سرزمینی مرتفع در فلات مركزی ایران است و قلمرو این استان 16هزار و 403 كیلومتر مربع و بیست و دومین استان كشور از نظر مساحت می‌باشد.

این استان از شمال و مشرق به اصفهان، از مغرب به خوزستان، از جنوب به كهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به لرستان محدود می‌شود و بین 31 درجه و 9 دقیقه تا 32درجه و 38 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 30 دقیقه تا 51 درجه و 26 دقیقه طول شرقی قرار دارد و دارای 16 قله مرتفع با ارتفاع بیش از سه هزار و 500 متر مربع می‌باشد و قله چهار هزار و 548 متری زردكوه در آن قرار دارد.

اقلیم آب و هوایی و ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا باعث شده این منطقه از ایران به عنوان یكی از مهمترین مناطق تمرینات هوازی برای ورزشكاران مطرح باشد.

رشته های مختلف ورزشی به دلیل جذابیت هایی كه دارند همواره مورد توجه جوانان بوده و حفظ امادگی بدنی در بین ورزشكاران نیز آنها را به عنوان مردان همیشه آماده در میدان مبدل كرده است.

در این بین برپایی اردوهای آمادگی در رشته های مختلف ورزشی در دوره های مختلف همواره مورد توجه مربیان بوده و تیم هایی كه فرصت برپایی اردوهای خارج از كشور را ندارند، ترجیح می دهند اردوهای آمادگی تیم خود را در نقاط مختلف ایران برپا كنن،د كه مقصد برخی از تیم ها در این زمینه چهارمحال وبختیاری است.

شاید نخستین كسی كه به برپایی اردوهای فوتبال در چهارمحال وبختیاری تاكید داشت مرحوم پرویز دهداری بود كه حتی با هزینه شخصی برای دیدار از امكانات آن زمان این استان دوبار در تابستان و پاییز به شهركرد سفر كرده بود.

نخستین تیم فوتبالی كه برای برپایی اردوی آمادگی خود در آغاز فصل،مقصد چهارمحال و بختیاری را انتخاب كرد تیم پاس تهران بود كه در ابتدای دهه 70 با مربیگری فیروز كریمی به این استان سفر كرد اما به دلیل عدم وجود امكانات در آن زمان، تیم فوتبال پاس ترجیح داد اردوی خود را در اصفهان برپا كند.

اما با گسترش امكانات ورزشی و توسعه زمین های چمن در چهارمحال وبختیاری، دهه 80 به عنوان دهه ای برای برپایی اردوهای تیم های فوتبال لیگ برتر و لیگ دسته یك در این استان مطرح شد.

زمانی كه ' فاتح تریم' سرمربی تیم ملی فوتبال تركیه پیشنهاد برپایی اردوی این تیم در ایران را داد، آنالیزور تیم تركیه دو منطقه اردبیل و چهارمحال وبختیاری را به عنوان مناطق مطلوب در ایران برای برپایی اردوی تركیه عنوان كرد كه در نهایت این اردو هرگز در ایران برگزار نشد و تیم تركیه در آن مقطع در لبنان اردوی خود را برپا كرد.

با این اوضاف، در دوره ای از لیگ برتر فوتبال كه بازی ها به صورت فشرده برگزار نمی شد برخی از تیم های فوتبال كه برای بازی در اصفهان حضور می بافتند، یك روز پس از مسابقه سفری به منطقه سامان شهركرد انجام

می دادند و كه بازیكنان و مربیان همواره از این منطقه بكر و خوش آب و هوا به نیكی یاد می كردند.

اردوهای تك نفره برخی از بازیكنان تیمهای مطرح لیگ برتر فوتبال نیز در چهارمحال وبختیاری در زمان مصدومیت شان نیز در نوع خود بی نظیر بود به گونه ای كه برخی از بازیكنان استقلال تهران در دهه 70 و ابتدای دهه 80 هنگام مصدومیت سعی می كردند چند روزی را در چهارمحال و بختیاری به تمرینات قدرتی و هوازی بپردازند.

رفته رفته حضور برخی از باشگاه های فوتبال در چهارمحال وبختیاری برای برپایی اردوهای آماده سازی رونق گرفت كه برخی از این اردوها در كمال آرامش و بدون حضور خبرنگاران و رسانه های برگزار می شد.

در این بین تاكنون تیم های برق شیراز ، استقلال اهواز، فولاد خوزستان، صنعت نفت آبادان، سپاهان نوین ، تربیت یزد، پاس تهران و ماشین سازی تبریز،آلومنییوم اراك برخی تیم های دیگر حضور جدی تری برای برپایی اردوی آمادگی تیم خود در چهارمحال وبختیاری داشته اند.

'محمود یاوری ' سرمربی وقت تیم برق شیراز بر این اعتقاد بود كه شهركرد یكی از بهترین و خوش ترین مناطق ایران است به همین دلیل به سایر تیم های نیز توسعه می كند از این ظرفیت منطقه خوش آب و هوایی ایران استفاده لازم را داشته باشند.

'فیروز كریمی ' سرمربی تیم های فوتبال در اردوی آمادگی استقلال اهواز در زمان خود در شهركرد ،چهارمحال و بختیاری را نقطه مطلوب برای برگزاری اردوهای آمادگی نیم فصل و آماده سازی بازیكنان عنوان كرد.

استقلال اهواز در سالی كه اردوی آمادگی خود را در شهركرد برگزار كرد، بهترین نتایج را در لیگ فوتبال گرفت و حتی به عنوان یكی از چهار تیم رده بالایی جدول رده بندی قرار گرفت.

آن زمان در اردوی شهركرد بود كه تیم استقلال اهواز برای نخستین بار ' میلاد میداودی ' را به عنوان یكی از چهره های با آتیه خود معرفی كرد.

فولاد خوزستان نیز یكی از تیم های لیگ برتری می باشد كه تاكنون اردوی آماده سازی خود را در چهارمحال وبختیاری برپا كرده است كه در آن زمان پنج ملی پوش این تیم را در اردوی شهركرد همراهی كردند.

مربیان فوتبال فولاد خوزستان در آن زمان اعلام كردند كه شهركرد كمپ ناشناخته ای است كه تیم های لیگ برتر فوتبال می توانند از آن استفاده كنند.

' مجتبی تقوی ' سرمربی تیم سایپای كرج نیز معتقد است كه شهركرد می تواند قطب نخست كمپ های تیم فوتبال در ایران باشد و باید از این ظرفیت های بهترین استفاده را كرد.

این سرمربی لیگ برتری در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: قابلیت های شهركرد برای ورزشكاران بسیار مناسبت است و تیم های لیگ برتری به جای تركیه به شهركرد سفر كنند.

دكتر ' بیژن ذوالفقار نسب ' سرمربی اسبق تیم ملی و صنعت نفت آبادان بر عقیده بود كه اردو آمادگی تیم صنعت نفت آبادان در شهركرد یكی از بهترین اردوی های صنعت نفت بود كه تمرینات آمادگی و فنی با حضور بازیكنان تیم صنعت نفت آبادان با شادابی زائد الوصفی همراه شد.

'امیر قلعه نویی ' سرمربی تیم فعلی استقلال تهران و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال زمانی كه در سپاهان فعالیت داشت ، اعلام كرد: شهركرد یكی از نقاط حذاب برای تمرینات فوتبالیست های ایران می تواند باشد.

' جواد زرینچه ' بازیكن سالهای دهه 60تا 70 استقلال تهران نیز در نخستین دوره مربی گری اش ترجیح داد تیم اراك را به شهركرد برای برپایی اردو راهی كند.

' محمدرضا ساكت ' مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان اصفهان نیز هم عقیده با دیگران تاكید می كند كه نخستین مكان برای آماده سازی فصل های بعد تیم سپاهان بی شك چهارمحال وبختیاری خواهد بود كه این امر امسال محقق نشد و اردوی سپاهان در تركیه برگزار شد.

مدیرعامل پیشین باشگاه سپاهان اصفهان معتقد است: چهارمحال وبختیاری به عنوان بام ایران بهترین شرایط برای برگزاری تمرینات آماده سازی تیم های فوتبال ایران را دارد و باشگاه سپاهان اصفهان به همه تیم های لیگ برتر پیشنهاد می دهد برای آماده سازی تیمهای خود این استان را به عنوان یك استان هدف قرار دهند.

از سوی دیگر بسیاری از رشته های انفرادی نیز برپایی اردو در چهارمحال وبختیاری را بهترین و كه هزینه ترین فرصت برای آمادگی ورزشكاران خود می دانند.

رییس فدراسیون وزنه برداری جمهوری اسلامی ایران گفت:چهارمحال و بختیاری بهترین مكان برای برپایی اردوهای آمادگی وزنه برداران كشور است.

' حسین رضا زاده 'در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا می افزاید:این استان به دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی و ارتفاع از سطح دریا بهترین مكان برای ركوردزنی وزنه برداران است.

وی، به تمرینات خود در چهارمحال وبختیاری در دوران قهرمانی های المپیك اشاره می كند و می گوید:زمانی كه در این استان اردو تیم ملی برپا بود وزنه برداران ملی پوش توانستند در مسابقات جهانی و المپیك ركورد شكنی كنند.

كارد فنی و شناگران تیم ملی جمهوری اسلامی ایران نیز برپایی اردوی آمادگی شهركرد خود در را در سطح اردوهای سابق تیم ملی در كشور بلغارستان دانستند.

كادر فنی و ملی پوشان شنای جمهوری اسلامی ایران اردوی شهركرد را بسیار مطلوب عنوان كردند و اعلام داشتند كه شهركرد با ارتفاع دو هزار متری بهترین نقطه برای تمرینات ارتفاع ورزشكاران ایران است.

مدیر تیم های ملی شنا با اشاره برپایی اردو آمادگی تیم شنا در شهركرد گفت:تیم شنای جمهوری اسلامی ایران با توجه به سال اقتصادی و با همكاری فدراسیون تصمیم گرفت به جای اردوی بلغارستان در شهركرد اردو برپا كند.

' غلامحسین كریمی 'در گفت وگو با ایرنا افزود:شهركرد به عنوان بام ایران بهترین مكان برای تمرینات ارتفاع شناگران ملی پوش است و در صورت فراهم شدن امكانات لازم،این استان می تواند به مركز بزرگی برای تمرینات سایر ملی پوشان رشته های دیگر نیز مبدل شود.

در سفر اخیر سرمربی تیم ملی هندبال جمهوری اسلامی ایران به شهركرد نیز سرمربی تیم ملی ایران خواستار برپایی اردوی تیم ملی در شهركرد شد.

تیم ملی هندبال ایران قرار است اردوی تمرینات ارتفاع خود را با نظر كادر فنی در این استان برپا كنند و سرمربی تیم ملی هندبال ایران امكانات و زیرساخت های لازم برای برگزاری اردوی تیم ملی را در این استان مورد ارزیابی قرار داد و اعلام نظر نهایی خود را به پس از بازی های لیگ برتر اعلام كرد.

رییس فدراسیون دوومیدانی جمهوری اسلامی ایران ،شهركرد را یكی از بهترین مكان ها برای تمرینات هوازی و قدرتی تیم های ملی دوومیدانی ایران می داند.

'افشین داوری ' در گفت وگو با ایرنا افزود:چهارمحال وبختیاری یكی از پایگاه های قهرمانی پروری ایران می باشد كه استعدادهای بزرگی به دوومیدانی ایران معرفی كرده است و قهرمانان دوومیدانی ایران تمایل به برپایی اردو در این شهر دارند.

تیم ملی والیبال نوجوانان جمهوری اسلامی ایران نیز اكنون اردوی خود را در شهركرد برپا كرده است تا تمرینات كامل خود را در این شهر پیگیری كند.

'اصغر مظفری ' سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان جمهوری اسلامی ایران گفت: شهركرد به دلیل شرایط مطلوب اب و هوایی مكان مناسبی برای تمرینات آماده سازی تیم های پایه والیبال ایران است.

در این راستا در 10 سال اخیر اردوی تیم ملی جودو بانوان، اردوی تیم ملی تكواندو بانوان، اردوی تیم ملی هفت نفره مردان، اردوی تیم ملی قایقرانی ،اردوی تیم ملی فوتسال بانوان ، اردوی تیم ملی فوتبال بانوان، اردوی تیم ملی نوجوانان وزنه برداری ، اردوی تیم ملی هندبال جوانان و اردوی تیم ملی كاراته ایران در شهركرد برگزار شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال وبختیاری به دلیل ارتفاع دو هزار و 400متری از سطح دریا یكی از مهمترین نقاط تمرینات هوازی ورزشكاران ایران به حساب می آید.

نخستین بار ایوانف سرمربی وقت تیم ملی وزنه برداری ایران به صورت رسمی اعلام كرد كه چهارمحال وبختیاری بهترین نقطه برای تمرینات هوازی در آسیا و اروپا می باشد.

ایوانف بلغار در دهه 70 پس از آنكه تیم ایران موفق به كسب دو مدال با ارزش جهانی از سوی حسین رضازاده و حسین توكلی شد، در رسانه های رسمی جهان اعلام كرد كه در ایران سرزمین چهارمحال وبختیاری به دلیل ارتفاع مناسب از سطح دریا و جاری بودن اكسیزن خالص و بدون سرب در آسمان این استان، از كمپ های اردوی بلغارستان بهتر است.

پس از این اعلام ایوانف، بسیاری از تمرینات هوازی و ارتفاع ملی پوشان ایران ، تیم های لیگ برتری فوتبال ،ورزشكاران رشته های انفرادی و قهرمانان آسیا در این استان اجرایی شد.

هیات دولت نیز در یكی از سفرهای استانی به چهارمحال وبختیاری با ایجاد كمپ اردوهای ارتفاع تیم های ملی ورزشی ایران در شهركرد موافقت و آن را یكی از مصوبات سفر رییس جمهوری به این استان اعلام كرد.

مدیركل ورزش و جوانان چهارمحال وبختیاری گفت: این استان با توجه به ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا یكی از مهمترین نقاط ایران برای تمرینات ارتفاع است و این استان از نظر ارتفاع برای ورزشكاران با كمپ های بزرگ

' آریزونا' در آمریكا قیاس شده است.

دكتر ' محمود شمسی پور ' در گفت وگو با ایرنا افزود:احداث كمپ تیم های ملی ایران در رشته های مختلف در سفر دور سوم رییس جمهوری اسلامی ایران به چهارمحال وبختیاری مورد تصویب هیات دولت قرار گرفته است.

به گفته وی،هوای مطلوب و ارتفاع مناسب باعث شده بسیاری از ملی پوشان ایران برای تمرینات ارتفاع و هوازی به این استان مراجعه و تمرینات خود را در این استان دنبال كنند.

به گزارش ایرنا،تاكنون ورزشكاران نامی ایران و تیم های مهم ورزشی در این استان اردوهای خود را برپا كرده اند و همگی این ورزشكاران بر احداث كمپ های تیم های ملی در چهارمحال وبختیاری تاكید كرده اند.

گزارش از محمود رییسی

7359