۲۴ تیر ۱۳۹۱، ۸:۵۹
کد خبر: 80227967
T T
۰ نفر
تحول درحوزه راه سازي توسعه كهگيلويه وبويراحمد را شتاب بخشيده است

ياسوج - استان كهگيلويه و بويراحمد در سال هاي اخير براي رها شدن از توسعه نيافتگي، ميدان سازندگي در عرصه هاي گوناگون بوده و تحول در حوزه راه سازي، در اين ميدان، نقشي برجسته داشته و توسعه اين استان را شتاب بخشيده است.

به گزارش ایرنا ، امروزه مقوله ارتباطات و توسعه زیرساخت های ارتباطی بویژه موضوع ترانزیت ، حمل و نقل و ترابری به عنوان یكی ازمحورهای اساسی و شاخص های مهم توسعه همه جانبه در هر منطقه و سرزمین جغرافیایی محسوب می شود.

بررسی دلایل توسعه نیافتگی استان كهگیلویه وبویراحمد نشان می دهد از گذشته های دور تاكنون همواره مسئله راه های ارتباطی و اتصال این استان به شبكه راه های كشور یكی از دغدغه های مهم مردم و مسوولان این خطه بوده است.

اگر چه ، اقدامات و خدمات رسانی در حوزه ها و بخش های مختلف دراین خطه از ایران اسلامی قبل از سال 57 قابل قیاس با دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیست اما هنوز در بسیاری از بخش های مختلف كمبودها و تنگناهای زیادی دیده می شود.

مسوولان و متولیان امور در كهگیلویه وبویراحمد یكی از اصلی ترین و شاخص ترین محورهای توسعه همه جانبه در سطح استان را خروج آن از بن بست و اتصال این استان به شبكه راه های ارتباطی اصلی در كشور می دانند.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با ایرنا در این باره اظهار داشت : تا خروج كامل استان از بن بست راه های ارتباطی نباید انتظار توسعه و پیشرفت همه جانبه استان را در حوزه های مختلف داشت.

'اكبر نیكزاد' استان كهگیلویه وبویراحمد را سرشار از استعدادها ، ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه در حوزه ها و بخش های مختلف به ویژه در بخش های كشاورزی ، صنعتی و معدنی دانست و گفت: راه و اتصال استان به شبكه راه های ارتباطی زیرساخت اساسی در تحقق و شكوفایی سایر بخش هاست.

وی بیان كرد: زمانی این پتانسیل ها و توانمندی ها در بخش های مختلف از قوه به فعل و قابلیت تجاری تبدیل می شوند كه امكان ترابری ، حمل و نقل و جابه جایی محصولات یا مواد اولیه به دیگر نقاط و اتصال به بازارهای هدف وجود داشته باشد.

وی ضرورت تحقق چشم انداز توسعه كهگیلویه وبویراحمد و تحقق برنامه های آمایش سرزمینی این استان را در خروج كامل آن از بن بست و اجرای پروژه های بزرگ راهسازی در این منطقه عنوان كرد و افزود: هم اكنون افزون بر 300 پروژه بزرگ راهسازی در این استان در حال اجراست.

نیكزاد اظهار داشت: بدون شك با اتمام و بهره برداری كامل از این پروژه ها شاهد تحولات چشمگیری در حوزه راه و ارتباط جاده ای این استان در آینده خواهیم بود.

وی با بیان اینكه در حال حاضر 84 كیلومتر بزرگراه در مناطق مختلف استان در حال ساخت است ، افزود: بزرگراه یاسوج - سمیرم و یاسوج - بابامیدان یكی از مهمترین این پروژه ها است.

نیكزاد ابراز داشت: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی 16 كیلومتر از بزرگراه یاسوج به بابا میدان به بهره برداری رسید و ساخت 22 كیلومتر از این محور هم به سه قطعه تقسیم شد.

وی با بیان اینكه در سفر یكماه پیش وزیر راه و شهرسازی به استان نیز افزون بر 500 میلیارد ریال برای دو قطعه 30 كیلومتری از مسیر بزرگراههای یاسوج - سمیرم و یاسوج - بابامیدان اختصاص یافت ، افزود: این 60 كیلومتر بزرگراه می بایست تا پایان دولت دهم به بهره برداری كامل برسد.

استانداركهگیلویه وبویراحمد گفت: به‌دلیل كوهستانی بودن مسیر، هزینه ساخت این بزرگراه‌ها بالاست و باید در نقطه به نقطه آن انفجار صورت گیرد ضمن اینكه در بسیاری از طول مسیر باید دیوارهای كناری نیز احداث شود.

وی به پیمانكاران و مشاوران پروژه‌ها توصیه كرد: با توجه به اهمیت دو بانده كردن این محورها تلاش كنند تا این پروژه ها قبل از زمان مقرر مورد بهره برداری قرار بگیرند.

نیكزاد در خصوص پروژه راه‌ آهن كهگیلویه و بویراحمد و اتصال استان به شبكه ریلی كشور نیز گفت: هم اكنون كار مطالعاتی و كمیسیون ماده 215 آن انجام شده و جزو پروژه های ملی قرار گرفته است.

وی تصریح كرد: برای احداث این خط ‌آهن به ‌طول تقریبی 170 كیلومتر اعتباری افزون بر سه هزار و 58 میلیارد ریال برآورد شده است.

نیكزاد اظهار داشت: بر اساس برآورد اولیه قرار است كه حداقل 50 درصد آن از منابع فاینانس داخلی و خارجی تامین شود.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد در خصوص جاده یاسوج - اقلید و مسیر معروف به 'طریق الرضا(ع)' گفت: این جاده میانبرترین و مناسب ترین مسیر برای اتصال جنوب كشور به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) است كه 45 كیلومتر آن در حوزه راه‌های این استان می‌باشد.

وی گفت: طبق قرارداد قطعه نخست این مسیر به‌طول 10 كیلومتر با اعتبار 39میلیارد ریال به‌مدت 18ماه توسط یكی از شركتهای پیمانكار در استان تكمیل خواهد شد.

**عملیات اجرایی بزرگترین پروژه راه روستایی در كهگیلویه وبویراحمد

نیكزاد به عملیات اجرایی احداث بزرگترین راه روستایی در این استان اشاره كرد و گفت: این طرح شامل دو محور به طول 105كیلومتر مسافت می‌باشد كه 50 كیلومتر آن در حوزه شهرستان كهگیلویه و 55كیلومتر آن نیز در حوزه شهرستان بویراحمد است.

وی افزود: این پروژه ملی شامل محور مارگون تا دو راهی 'رون' به امامزاده شاه غالب(س) و سیلاب كلوار به ‌طول 55 كیلومتر و مسیر دو راهی رون به‌ سمت بخش دیشموك ( روستای مورخانی ) در شهرستان كهگیلویه به ‌طول 50 كیلومتر می‌باشد.

نیكزاد اظهار داشت: این پروژه ملی با اعتبار اختصاص یافته به ‌مبلغ 100میلیارد ریال توسط قرارگاه خاتم الانبیاء اجرا و طبق قرارداد منعقد شده با وزارت راه و ترابری طی دو سال بطور كامل به‌بهره‌برداری خواهد رسید.

وی عنوان كرد: 50 روستا با بیش از یكهزار خانوار از مزایای این پروژه بهره‌مند خواهند شد و موجب تسهیل در ارتباط آنها با مراكز شهرستان‌ها و سایر نقاط استان می‌شود.

نیكزاد از مزایای این پروژه و نزدیك شدن روستاهای دو بخش دیشموك و مارگون به مركز استان به‌طول 60 كیلومتر اشاره كرد و افزود: بكر بودن منطقه، چشمه‌های جوشان و رودخانه‌های روان، آب و هوای مناسب و پوشش جنگلی آن نیز رونق گردشگری و طبیعت گردی را به همراه دارد.

نیكزاد شرایط مطلوب و مناسب منطقه برای جذب سرمایه گذار برای رونق كشاورزی، باغداری، كارخانه آب معدنی، شیلات و كشت و صنعت را از دیگر مزایای توسعه راه‌های روستایی در این منطقه برشمرد.

وی دسترسی و تردد آسان مردم استان و روستاها به اماكن زیارتی و تفریحی بخصوص امام زاده شاه غالب(س) و كاهش هزینه و زمان كمتر ارتباط مردم با مناطق مختلف استان را از دیگر اهمیت تعریض و آسفالت این مسیرها برشمرد.

** دردور چهارم سفر رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان 17پروژه در بخش راه به تصویب رسید

استاندار كهگیلویه و بویراحمد در مورد دیگر پروژه‌های ارتباطی استان، افزود: در دور سوم سفر هیات دولت به استان 17 مصوبه در بخش راه داشتیم كه عمده این مصوبات وارد مرحله اجرا شده است.

وی یادآور شد: برای عریض كردن ورودی مراكز شهرستان‌های استان نیز مبلغ 35 میلیارد ریال اختصاص یافته كه 15 میلیارد ریال دیگر نیز به این مبلغ اضافه شد و همچنین برای آسفالت كردن راه‌های روستایی بالای 50 خانوار استان نیز 70 میلیارد ریال به استان ابلاغ شده است .

نیكزاد اظهار داشت: امسال 15 میلیارد ریال برای خرید ماشین آلات راهداری و 12 میلیارد ریال نیز برای حذف 10 نقطه حادثه خیز استان اختصاص یافته است.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد گفت: همچنین در دور سوم سفر هیات دولت به استان 20 میلیارد ریال برای تجهیز ناوگان حمل و نقل استان اختصاص داده شد.

وی توسعه باند پرواز فرودگاه یاسوج را از مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به استان عنوان كرد و گفت: این فرودگاه نیاز به افزایش 600 متر پهنای باند و جا به جایی زندان مركزی دارد كه در دست پیگیری است.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد ، در خصوص پروژه بزرگ راه یاسوج به سی‌سخت گفت: در این پروژه 35 كیلومتری دو تونل به طول 400 و 600متر و یك دهانه پل بزرگ به طول 330متر با دهانه 85 و 165 متری احداث می‌شود.

وی افزود: این طرح جزو پروژه های ملی قرار گرفته و اعتبار آن 450 میلیارد ریال می‌باشد كه بر اساس قرارداد منعقد شده با پیمانكار زمان اجرای آن 18ماه طول می كشد.

به گفته نیكزاد، با تكمیل این پروژه 40 پیچ بزرگ و كوچك حذف می‌شود و ضمن كاهش ترافیك و تعداد تصادفات، باعث كاهش 15 تا 20 دقیقه‌ای مسافت خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به توریستی بودن شهر سی‌سخت هم اكنون سه محور سی‌سخت – كریك ، پاتاوه –سی‌سخت و یاسوج – سی‌سخت در شهرستان دنا در دست اجراست .

نیكزاد از تكمیل شدن پروژه راه ارتباطی دیگر این استان با خوزستان در آینده نزدیك خبر داد و گفت: با تكمیل این پروژه كهگیلویه و بویراحمد از سمتی دیگر از بن‌بست خارج می‌شود.

وی افزود: این پروژه شهرهای دیشموك و قلعه رییسی را از طریق شهرستان باغ‌ملك به استان خوزستان متصل می كند.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد گفت: با تكمیل و بهره‌برداری از این پروژه فاصله شهرهای دیشموك و قلعه رئیسی به شهرستان باغ‌ملك خوزستان از 330 كلیومتر به 61 كیلومتر كاهش می‌یابد.

نیكزاد اعتبار این پروژه كوهستانی و سخت‌گذر را 30 میلیارد ریال برشمرد و تصریح كرد: این جاده برای تسهیل در تردد، كاهش زمان مسافرت و هزینه و اتصال استان از مسیری دیگر به ‌استان‌های همجوار اهمیت ویژه‌ای دارد.

استاندار كهگیلویه و بویراحمد به ‌محور ترانزیتی و راهبردی استان یعنی جاده پاتاوه –دهدشت اشاره كرد و گفت: این محور مهم در واقع تكمیل كننده كریدور شمال به جنوب كشور است و مسیر بندر امام(ره) به مركز كشور را 220 كیلومتر كوتاهتر می‌كند.

نیكزاد در خصوص آخرین وضعیت این مسیر افزود:این محور به طول 137 كیلومتر است و برای تسریع در تكمیل آن به چهار قطعه تقسیم شده است كه عملیات راهسازی در همه آنها با سرعت ادامه دارد.

وی پیشرفت فیزیكی كلی این محور را 65درصد اعلام كرد و گفت: قطعه اول به طول 26 كیلومتر 97درصد، قطعه دوم 28 كیلومتر 62درصد ،قطعه سوم 63 كیلومتر 18 درصد و قطعه چهارم 20 كیلومتر 95 درصد پیشرفت فیزیكی دارند.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد ، از احداث 13 دهانه تونل به طول هفت كیلومتر و نیم در این محور ملی خبر داد و گفت: تاكنون كار حفاری 5/3 كیلومتر آن خاتمه یافته است.

وی افزود: 500 دستگاه پل بزرگ و كوچك در این پروژه وجود دارد كه 211 دستگاه آن تاكنون به اتمام رسیده است.

وی اعتبار لازم برای این پروژه را 220 میلیارد تومان اعلام كرد و افزود: در سفراخیر وزیر راه و شهرسازی به استان مبلغ 100میلیارد تومان برای تسریع در اجرای این محور ملی اختصاص یافت.

نیكزاد افزود: این پروژه جزو طرح های مهر ماندگار قرار گرفته و با تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان خردادماه سال 92 به بهره برداری كامل خواهد رسید.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد گفت: تلاش‌های شبانه روزی در این محور برای تسریع در پیشرفت آن توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) به ‌همراه یك شركت پیمانكاری بزرگ دیگر و 10 پیمانكار با امكانات كامل در حال انجام است.

وی با بیان اینكه حدود 200 دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی با 700 نفر عوامل نظارتی شامل مهندس، تكنسین، راننده و كارگر در این محور مشغول به خدمت هستند، افزود: با اقدامات بسیار سازنده ای كه انجام شده بخشی از این محور به طول 20 كیلومتر از طرف توت نده به سمت لوداب و هشت كیلومتر دیگر از این محور از طرف دهدشت تا تونل های قلعه گل در آذر ماه امسال و در هفته بسیج بازگشایی می‌شود.

نیكزاد با بیان اینكه در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز و ادامه همین روند كنونی راهسازی در این محور تا پایان سال 92 بطور كامل زیر بار ترافیكی خواهد رفت، اظهار داشت: تا آن موقع، بخش‌هایی از این محور كه عملیات اجرایی در آنها به اتمام رسیده باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: علاوه برارتباط جنوب به مركز كشور، پنج بخش با 400 روستا و جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر بطور مستقیم از این محور بهره‌مند خواهند شد.

وی به آسفالت راه پنج روستا به طول 10كیلومتر و جشن اتمام آسفالت راه‌های روستایی برای اولین بار در كهگیلویه و بویراحمد اشاره كرد و افزود: نقش راه‌های روستایی در رشد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، افزایش امنیت، سطح درآمد، خدمات رسانی بهتر و كاهش مهاجرت روستاییان تعیین كننده است.

نیكزاد تصریح كرد: در برنامه پنجم توسعه برای راه‌های استان یكهزار و 500 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینكه چهار خطه و شش‌خطه كردن راه‌های استان بصورت ویژه در دستور كار است ، از آغاز عملیات اجرایی ورودی‌ گچساران و چهار خطه ‌كردن مسیر بابامیدان- باشت تا بهبهان با هفت میلیارد تومان اعتبار خبر داد.

نیكزاد تصریح كرد: بخش راه از مهمترین مطالبات، نیازها و خواسته‌های مردم این استان بود كه تحولاتی عظیم طی سال‌های گذشته در این حوزه در استان انجام شده است.

استانداركهگیلویه وبویراحمد با بیان اینكه قبل از انقلاب در این استان 580 كیلومتر راه خاكی، شوسه و آسفالت وجود داشت گفت: بعد از انقلاب پنج هزار و 732 كیلومتر راه خاكی، شوسه و آسفالت احداث شده است.

نیكزاد افزود: قبل از انقلاب تنها 28 كیلومتر راه آسفالته آن هم در حوزه شركت نفت در این استان وجود داشت ولی بعد از انقلاب دو هزار و 806 كیلومتر راه آسفالته در این استان احداث شده است.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد با بیان اینكه در این استان ساخت 445 كیلومتر بزرگراه مورد مطالعه قرارگرفته است افزود: تمام راه‌های روستایی بالای 50 خانوار در این استان آسفالت شده است و اكنون برنامه آسفالت راه‌های روستایی بین 20 تا 50 خانوار در دستور كار است.

وی به برخی پروژه‌های افتتاحی كهگیلویه و بویراحمد در حوزه راه شامل مسیر ترانزیتی یاسوج - بابامیدان ، یاسوج - شیراز ، چهارخطه كردن مسیر یاسوج - شیراز و یاسوج - اصفهان اشاره كرد و اظهار داشت: پروژه‌های مهم دیگری نیز در این بخش در حال اجرا یا آماده بهره‌برداری هستند.

استانداركهگیلویه وبویراحمد گفت: با تكمیل پروژه‌های در دست اجرا یا پروژه‌هایی كه در برنامه برای اجرا می‌باشد تا سال 1392استان در بخش راه‌ها و اتصال به شبكه‌های ملی وضعیتی مطلوب ‌خواهد یافت.

** بیش از پنج هزار كیلومتر طول راه های اصلی و فرعی دركهگیلویه وبویراحمد

مدیر ساخت و توسعه راه های كهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه به ایرنا گفت: این استان هم اكنون دارای پنج هزار و 600 كیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی است كه بیش از یكهزار كیلومتر آن در دولتهای نهم و دهم احداث و آسفالت شده است.

'بیت الله محرابی' افزود: استان كهگیلویه وبویراحمد دارای چهار هزار و 452 كیلومتر راه روستایی شامل دو هزار و 200كیلومتر راه آسفالته ، 800كیلومتر راه شوسه و یك هزار و 452 كیلومتر راه خاكی می باشد.

وی با بیان اینكه راه های روستایی شهرستان گچساران تا هفته دولت امسال آسفالت می شوند ، افزود: راه های روستایی شهرستان دنا نیز تا پایان سال 91به اتمام می رسد.

محرابی اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین مشكلات راه های روستایی مربوط به دو شهرستان بویراحمد و كهگیلویه است.

وی پراكندگی روستاها ، مسافت های طولانی ، كمبود اعتبارات و كمبود قیر را از جمله عوامل كندی در روند پروژه های راه روستایی در این دو شهرستان اعلام كرد.

**50 درصد آسفالت راه های روستایی كهگیلویه وبویراحمد در دولت های نهم و دهم انجام شده است

محرابی با بیان اینكه در دولت های نهم و دهم پیشرفت چمشگیری در آسفالت راه های روستایی به وجود آمد، اظهار داشت: افزون بر 50درصد آسفالت راه های روستایی در استان از سال 84 تاكنون صورت گرفته است.

محرابی افزود: طول راه های آسفالته روستایی تا قبل از دولت های نهم ودهم 830 كیلومتر بود كه به همت دولتمردان نهم و دهم این میزان به حدود دو هزار و 200 كیلومتر افزایش یافته است.

** تا پایان امسال بیش از 500كیلومتر از راه های روستایی استان آسفالت می شوند

وی گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بیش از 500 كیلومتر از راه های روستایی استان آسفالت شود.

محرابی عنوان كرد: هم اكنون بیش از 48 كیلومتر بزرگراه در استان به بهره برداری رسیده و بیش از 200 كیلومتر بزرگراه نیز در دست اجرا است.

وی بیان كرد: هم اكنون افزون بر 300 پروژه بزرگ راه سازی در سطح كهگیلویه وبویراحمد با اعتباری افزون بر 900 میلیارد ریال در دست اجراست.

محرابی بزرگراه بابامیدان - یاسوج - سمیرم به طول 179 كیلومتر را از پروژه های مهم در حال اجرای استان دانست و افزود: با توجه به سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی قرار شد تا پایان سال جاری افزون بر 60 كیلومتر این پروژه به اتمام برسد.

وی اضافه كرد: محور یاسوج - سپیدان - شیراز یكی دیگر از پروژه های مهم راه سازی استان و جزو پروژه های مهر ماندگار دولت دهم است كه با توجه به پیگیری مسوولان و نمایندگان سابق و فعلی مجلس این طرح می بایست تا پایان دولت به بهره برداری برسد.

محرابی طول این بزرگراه را 37كیلومتر عنوان كرد و افزود: هم اكنون حدود 17 كیلومتر از این مسیر در دست اجرا ، هشت كیلومتر نیز در حال تجهیز كارگاه و بقیه نیز آماده واگذاری به پیمانكار برای شروع عملیات اجرایی است.

مدیر ساخت راه های كهگیلویه وبویراحمد افزود: بزرگراه بابامیدان - گچساران - بهبهان در حال حاضر یكی دیگر از طرح های مهم راه سازی در استان است كه تاكنون عملیات اجرایی 20كیلومتراز این محور130 كیلومتری شروع شده و مابقی نیز در دست انجام است.

وی یادآور شد: محور دهدشت - چرام یكی دیگر از پروژه های مهم حوزه راه سازی است كه با توجه به برخی مشكلات از جمله كمبود اعتبار هنوز عملیات اجرایی این طرح آغاز نشده است.

وی گفت: امید است با توجه به قرار گرفتن این پروژه در ردیف پروژه های ملی در سفر دور چهارم سفر هیات دولت به استان روند اجرایی این پروژه هرچه سریعتر آغاز شود.

** پروژه باغچه جلیل - سرفاریاب محور ملی و استراتژیك و زیربنای توسعه اقتصادی در استان

محرابی به پروژه باغچه جلیل - سرفاریاب اشاره كرد و افزود: هم اكنون 30 كیلومتر این محور 169 كیلومتری در دست اجرا است.

وی عنوان كرد: قرار است با تامین اعتبارات لازم تا پایان سال جاری این پروژه به بهره برداری كامل برسد.

این مسوول در اداره كل راه و شهرسازی كهگیلویه وبویراحمد افزود: با بهره برداری از این پروژه مهم مسیر دهدشت - یاسوج افزون بر 40 كیلومتر كاهش خواهد یافت.

محرابی با بیان اینكه این پروژه بر اساس قولی كه پیمانكار داده بود می بایست در شهریورامسال و همزمان با هفته دولت به بهره برداری می رسید ولی به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز و پرداخت نشدن مطالبات پیمانكار، روند اجرایی این پروژه به كندی پیش رفت و این مهم تحقق نیافت.

وی با بیان اینكه كل اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری و افتتاح این محور افزون بر 150میلیارد است ، گفت:مطالبات پیمانكار پروژه نیز افزون بر 70 میلیارد ریال است.

محرابی افزود: این درحالی است كه در سال 91 تنها 15 میلیارد ریال برای مراحل اجرایی این پروژه اختصاص داده شده است.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه را در سال 90 افزون بر 21 میلیارد و میزان پیشرفت فیزیكی این محور ملی را بالای 70 درصد عنوان كرد.

محرابی اظهار داشت: با بهره برداری از این پروژه ملی مسیر یاسوج - به شهرستان های چرام و كهگیلویه حدود 35 كیلومتر كاهش خواهد یافت.

وی عنوان كرد: با توجه به مناظر بكر ، طبیعی و خدادادی كه در طول این مسیر قرار دارد سرمایه گذاری لازم برای امر گردشگری را نیز در این مسیر خواهیم داشت.

وی گفت: محور باغچه سادات - سرفاریاب یك جاده مهم میانبر است كه شهرستان كهگیلویه را به جاده اصلی پاتاوه - دهدشت و همچنین اصفهان و مركز كشور متصل می‌كند.

671/7530/566