۷ مرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۰۶
کد خبر: 80249934
T T
۰ نفر
آموزش جواردانشگاهي،گامي براي تحقق آميختگي علم با عمل

ياسوج- افزايش فارغ التحصيلان دانشگاهي و بيكاري مرتبط با اين افراد، به لحاظ موثر واقع نشدن آموزش هاي تئوري، ديدگاه ايجاد ' آموزش جوار دانشگاه ' در مراكز فني و حرفه اي و ديگر محيط هاي دانشگاهي را به دنبال داشته است.

براساس برخی آمارها، ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ ﻓﺎﺭﻍ‌ﺍﻟﺘﺤﺼﯿﻼ‌ﻥ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ 10 ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﻣﺪﺭﮎ ﺩﯾﭙﻠﻢ ﻭ ﭘﺎﯾﯿﻦ‌ﺗﺮ است و در مواردی بیكاری برخی رشته ها بیش از 50 درصد اعلام شده است .

آموزش جوار دانشگاه مرحله ای برای شركت فارغ التحصلان دانشگاهی و مراكز آموزش عالی در دوره های تخصصی است تا آنچه به صورت نظری خوانده اند، در فرایند آموزش عملی همپای كار كارگاهی بالفعل كنند.

نبود مهارت و تخصص كاربردی رشد فزاینده بیكاری را برای قشر دانشگاهی دربرداشته است و آموزش جوار دانشگاه می تواند راهكاری برای تلفیق علم ، عمل ، تجربه و بستری برای بروز خلاقیت از داشته های علمی دانش آموختگان شود.

معاون آموزش، پژوهش وبرنامه ریزی اداره كل آموزش فنی وحرفه ای كهگیلویه وبویراحمد از آموزش جواردانشگاه به عنوان گام مهارت یابی فارغ التحصیلان دانشگاهی یاد كرد.

محمد عنایتی راد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش اثرگذار این نوع آموزشها می گوید:این اداره كل در این زمینه اقدام به ایجاد كارگاه در شماری از دانشگاه های استان كرده است.

وی بیان كرد:برخی دانشگاه ها در كنار آموزش تئوری برای انجام فعالیت های گارگاهی دانشجویان از كارگاه های فنی و حرفه ای استفاده می كنند.

عنایتی زمان دوره های آموزش جوار دانشگاه را بین 200 تا بیش از یكهزار ساعت اعلام كرد و گفت: این نوع آموزش ها برای رشته های صنعت ،كشاورزی و خدمات اجرا می شود.

وی گفت: راه اندازی مراكز علمی كاربردی در شهرستان های استان نیز گامی برای شكوفایی دانش كار فارغ التحصیلان است.

رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی كهگیلویه وبویراحمد نیز می گوید: تخصص لازمه تولید است و برای تربیت نیروی متخصص باید به رویكرد آموزش ها فن و تخصص محور باشد.

دكتر عباس ظریفی معتقد است : آموزش های فنی وحرفه ای و مراكز علمی كاربردی گامی اساسی برای كاربردی كردن دانش فارغ التحصلان دانشگاهی در فرایند كار و تولید است.

وی با بیان اینكه باید شعار 'هر شهروند یك مهارت ' در جامعه بیش از پیش ترویج شود، افزود: دانشگاه های علمی كاربردی و سازمان فنی وحرفه ای به عنوان مجریان دوره های فنی و مهارتی باید خلاء كمبود نیروی فنی ومتخصص به عنوان یك نیاز كشور را برطرف سازند.

وی گفت: 60 درصد دوره های مراكز علمی كاربردی كاركارگاهی و 40 درصد نظری است و این تفاوت آموزش این دانشگاه و آموزشهای فنی وحرفه ای با سایر آموزشهای دانشگاهی است.

وی با بیان اینكه در 5 مركز علمی كاربردی این دانشگاه 11هزار نفر دانشجو مشغول تحصیلند افزود: این دوره های متناسب با نیاز تحصصی بخشهای مختلف از جمله صنعت ،كشاورزی دایر شده است.

وی گفت: بسیاری از كاركنان دولت برحسب نیاز تخصصی در رشته های شغلی و سازمانی خود جذب رشته های مراكز علمی كاربردی شده اند.

دكتر ظریفی افزود: هم اكنون برخی فارغ التحصیلان كارشناسی و ارشد در مراكز علمی كاربردی صرفا برای كسب مهارت مشغول تحصیل شده اندكه این امر بیانگر احساس نیاز افراد وجامعه به تخصص است.

یك فارغ التحصیل رشته كشاورزی گفت: برای ایجاد كارگاه تولید قارچ با وجود داشتن مدرك كارشناسی در دوره آموزشی تولید قارچ فنی و حرفه ای شركت نمودم و اینك موفقیت این كارگاه ناشی از مهارت آموزی در این رشته است.

زهرا كرمی با بیان اینكه اهمیت آموزش كارگاهی هرگز قابل قیاس باآموزش تئوری صرف در كلاس های لوكس و نظری نیست افزود: جویندگان كار ولو با تحصیلات ارشد برای ایجاد كارگاههای تولید نیازمند فراگیری دوره های مهارتی كوتاه مدت هستند.

مدیركل آموزش فنی وحرفه ای كهگیلویه وبویراحمد با اشاره به نداشتن مهارت بسیاری از فارغ التحصلان دانشگاهی از آموزش جوار دانشگاهی به عنوان مرحله ارتقا علمی و دانش تكمیلی كاریابی یاد كرد.

ایاز آقایی با بیان اینكه هم اكنون دوره های آموزشی جوار دانشگاه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت برای 500 نفر در حال برگزاری است، اظهار داشت: این نوع آموزش های عملی و كاربردی به فرایند تولید نیروی كار و كارآفرینی كمك می كند.

وی بیان كرد: درسال گذشته 44 هزار و 839 نفر ساعت و در سه ماه نخست سال جاری 28هزار و 445نفر ساعت در آموزش جوار دانشگاهی فنی وحرفه ای كهگیلویه وبویراحمد شركت كردند.ك/4

671 / 675
۰ نفر