گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ،شهریار افندی زاده افزود: كامیون های ایرانی طی چهارماهه نخست امسال 53 درصد از كالاهای ترانزیتی را حمل كردند .
به گفته وی ،بیشترین حجم تردد كامیونهای حامل بار ترانزیتی برحسب مبداء – مقصد به ترتیب از عراق به امارات، تركیه به تركمنستان و امارات به افغانستان صورت گرفت.
افندی زاده اضافه كرد: در میان مرزهای جادهای كشور، بندرعباس با 5. 29 درصد،پرویزخان با سهم 7. 23 درصدی و باشماق با 10 درصد فعالترین مرزها در زمینه ترانزیت ورودی كالا به كشور به شمار میروند.
همچنین بندرامام با 4. 27 درصد، بندرعباس با 9. 13 درصد فعالترین مرزها در زمینه ترانزیت خروج كالا از كشور محسوب میشوند.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینكه در دوره چهار ماهه نخست سال جاری انواع كالاهای نفتی و غیرنفتی با سهم سه میلیون و 988 هزار تن از طریق مرزهای فعال كشور ترانزیت شد ،گفت : حجم مذكورنسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 28 درصد افزایش نشان می دهد.
وی خاطرنشان ساخت: موقعیت مناسب جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ارتباط بین آسیای میانه با كشورهای حوزه خلیجفارس و كوتاه بودن مسیر و ارزان بودن حمل و نقل موجب شد میزان ترانزیت كالا از خاك ایران به نحو چشمگیری در سالجاری افزایش یابد.
معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح كرد :علاوه بر امتیاز بزرگ جغرافیایی، دولت دهم نیز همواره به رشد ترانزیت توجه ویژهای داشته و بستر روند رشد صعودی ترانزیتی را هموارتر ساخته است.
وی یادآورشد: مجموع كالاهای ترانزیت شده در دوره مذكور به رقم سه میلیون و 627 هزار تن
رسید كه از این رقم سهم جاده 91 درصد و راه آهن 9 درصد بود .
همچنین از مجموع كالاهای ترانزیتی، دو میلیون و 304 هزار تن كالاهای غیرنفتی و بقیه مواد نفتی بود.
اقتصام** 1559**1319
معاون وزير راه وشهرسازي:
تحريم ها اثري در روند و اقتصاد حمل ونقل نداشته است
۱۰ مرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۲۰
کد خبر:
80254566
تهران -معاون وزير راه وشهرسازي گفت: تحريم هاي اعمال شده ازسوي برخي دولت ها هيچگونه اثري در روند و اقتصاد حمل ونقل نداشته و بازرگانان خارجي براي حمل كالاهاي خود خاك جمهوري اسلامي ايران را بهترين گزينه مي دانند .