۲۴ مرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۴۱
کد خبر: 80276311
T T
۰ نفر

جشنواره نان و خرما ميزبان روزه ‌داران تهراني

۲۴ مرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۴۱
کد خبر: 80276311
جشنواره نان و خرما ميزبان روزه ‌داران تهراني

استان تهران - جشنواره نان و خرما با عنوان 'شهد بركت' در فرهنگسراي انديشه ميزبان روزه‌ داران تهراني است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهنگسرای اندیشه برای نخستین بار همزمان با ماه مبارك رمضان، جشنواره نان و خرما با عنوان 'شهد بركت' را در بوستان این فرهنگسرا برپا كرده است.

هنگامی كه وارد بوستان اندیشه می‌شویم،در میان بوستان یك ورودی تعبیه شده است كه بازدید كنندگان را به دنیای نان و خرما، این دو جز جدایی‌ناپذیر سفره‌های افطار ایرانیان هدایت می كند.

در این جشنواره، تولید كنندگان رطب و خرما از هشت استان كشور حضور دارند و انواع خرما و فرآورده‌های خرمایی همچون حلوا خرمایی، نان خرمایی را در17 غرفه عرضه كرده‌اند.

همچنین محصولات خرما، حلوا خرمایی، سس خرما مخصوص غذاهای گوشتی، حلوای پسته، شیر انگور و عسل نیز عرضه شده است.

شیرینی مخصوص كرمانشاه، فراورده‌های خرمایی، خرمای جیرفت، خرمای جنوب، و شیرینی هایی همچون كلمپه، كماج راین كرمان، قند خرمایی ارگانیك، نان خرمایی كرمانشاه، از دیگر محصولاتی هستند كه در این جشنواره عرضه شده است.

در بخشی دیگر از جشنواره،نمونه‌ای از زندگی محلی و سنتی عشایر در سیاه چادر به نمایش گذاشته شده است كه زنان با لباس های محلی در این بخش انواع نان‌های سنتی و آش محلی را می پزند و مردم با اشتیاق فراوان برای گرفتن نان و آش در كنار این سیاه چادرها منتظر می‌مانند.

در این سیاه چادر، به عنوان نمونه نان فتیر سنتی خراسان رضوی كه تركیبی از پیاز، روغن، كنجد، شاه دانه، فلفل، زردچوبه، تخم كشنیز و سبزی معطر است عرضه می‌شود.

نان‌های سنتی این جشنواره متعلق به شهرستان‌های طالقان، كرمانشاه، كرمان، بجستان و گناباد خراسان رضوی هستند برخی از این نان‌ها به صورت بسته بندی در غرفه‌ها عرضه می‌شوند.

همچنین در بخشی از این سیاه چادر‌ها بازدید كنندگان می‌توانند با پوشیدن لباس‌های محلی، عكس‌های خاطره‌انگیزی از خود در سیاه چادر ثبت كنند.

مردم با شور و هیجان خاصی از غرفه‌های جشنواره بازدید می‌كنند، غرفه‌دارن نیز همزمان با ورود بازدید كنندگان از محصولات غرفه تعریف می‌كنند و توجه مردم را به سوی این محصولات جلب می كنند.

گروه موسیقی سنتی از خطه خراسان نیز كه در این جشنواره نغمه سرایی می كند هیجان و صفای خاصی را به این جشنواره می‌ بخشد و لحظات دل انگیزی را برای مردم تهران فراهم می آورد.

این جشنواره در هنگام افطار با چای ذغالی میزبان روزه‌داران است و روزه‌داران می توانند با چای ذغالی روزه خود را افطار كنند.

'سید محمدحسین حجازی' رییس فرهنگسرای اندیشه؛رویكرد اصلی این جشنواره را تحقق پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 91 به عنوان سال 'تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی' می‌داند.

وی ترویج و تعمیق فرهنگ اسلامی و ایجاد فضای معنوی را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره همزمان با ماه مبارك رمضان اعلام كرده است و در این باره می گوید: یكی از اصلی ترین اهداف این جشنواره توجه به آموزه های دینی در خصوص ساده زیستی و قناعت است.

جشنواره 'شهد بركت' تا پایان ماه مبارك رمضان همه روزه از ساعت 17 تا 24 در بوستان اندیشه(هلال احمر) واقع در؛خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان میزبان علاقه مندان است.

اختتامیه این جشنواره شب عید فطر برگزارخواهد شد.

تهرام/7245/537
۰ نفر