۲۵ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۲۶
کد خبر: 80277799
T T
۰ نفر
روز ورود آزادگان به كشور، روز به يادماندني درتاريخ انقلاب اسلامي است

شهرري - 26 مرداد 1369 روز ورود آزادگان به كشور، روز به يادماندني در تاريخ انقلاب و مهين اسلامي است.

26 مرداد 1369، برگی دیگر از تقویم انقلاب ورق خورد و یوم اللّه دیگری متولّد شد.

ثانیه های انتظار به كندی می گذشت، شهر به استقبال پرنده های مهاجر آمده بود كه در سال های سخت هجران از وطن، بال و پر خود را در زیر شكنجه های كفر شكسته بودند.

البته هرچند جسم آنان دربند بود، ولی هیچ گاه روح و اندیشه بلندشان تسخیر نشد و قلبشان به یاد دین و ایمان و آسمان وطن می تپید.

26 مرداد روز بازگشایی قفس ما بود، روز شادمانی شهر و مردم، روز شادباش و تبریك، روز وصل و دیدار. آغوش وطن گشوده شده بود و فوج فوج مردانگی در آن جای می گرفت به راستی كدامین ساعت می تواند شكوه آن لحظات را در خود بگنجاند و كدامین تقویم می تواند شوق آن لحظه دیدار را در خود ثبت كند.

آزادگان آمدند همان طور كه رفته بودند؛ دلیر و مقاوم، نستوه و استوار، امیدوار و دلاور. آمدند با همان صلابت همیشگی، همان طور كه دیروز رفته بودند. امروز كه آمدند، بوی اسپند و دود، بوی عطر خاطرات، و بوی مهربانی و انتظار فضای دل ها را سرشار از شور و شعف كرد.

حسّ غریبی بود، عشق خودنمایی می كرد، اقاقیا به استقبال آمده و آفتابگردان صورت خود را به خورشید سپرده بود، نسیم، مژده وصل می داد، انتظار پایان یافت و بازگشت پرستوها، سخنی بود كه هر پیر و جوانی ورد زبان خود كرده بود.

آری، آن روز عشق طلوع كرد. همان عشقی كه هشت سال پیش بدرقه اش كردیم و اینك به استقبالش می رویم. چشم های همگان اشك بار بود، نه به خاطر غم و اندوه، بلكه این بار از شوق وصال؛ چرا كه وعده خدا محقق شده بود «اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا؛ به درستی كه پس از هر سختی آسانی است».

آزادگان ما، وارثان شهیدان اند و ماندند تا نامشان را گرامی و راهشان را ادامه دهند.

این از معراج برگشتگان، اینك با حضور خود در جامعه، آمده اند تا در صحنه های سازندگی حماسه ای دیگر بیافرینند و هم دوش هم سنگران دیروزشان، روح بزرگی و صلابت را در جامعه بدمند.

بیست و ششم مرداد سال ‪ ۱۳۶۹‬با رهایی كبوتران عشق و آزادی اسیران دربند رژیم بعثی صدام در دوران ‪ ۸‬ساله دفاع مقدس، برگ زرین دیگری بر تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی افزود.

هنوزخاطره آن روز كه پرندگان عاشق به آغوش وطن بازگشتند در قلبها زنده است، كبوترانی كه انتظار را وسیله‌ای برای رسیدن به خاك وطن كردند.

آزادگانی كه مسافت عشق و عاشقی را با امید طی كردند و با عظمت و معنویت خود تاریخ را زرین و افتخارآمیز ساختند.

غنچه‌های زیبای وطن و چشم و چراغ ملت به میهن بازگشتند و با ورود خود روشنی و پاكی را به ارمغان آوردند. آنهایی كه گرسنگی، تشنگی، بیماری و تازیانه‌های دشمن ذره‌ای در اراده شان خدشه وارد نكرده بود.

چه پیروزمندانه زنجیرهای اسارت را شكستند و به ایران بازگشتند و چه مبارك بود آمدن آنان كه سند دیگری از افتخار و حقانیت ما در دفاع از ارزشهای اسلامی بودند.

اسوه‌های صبر و استقامت در ‪ ۲۶‬مرداد ‪ ۱۳۶۹‬به ایران باز گشتند تا به عنوان برگی دیگر از یادگار دوران هشت سال دفاع مقدس با ایستادگی حیرت انگیز و صبر خیره‌كننده خود، همواره بر تارك تاریخ بدرخشند.

سرافرازانی بر گشتند كه با دفاع جانانه خود در سنگرها و زندانها خاری در چشم دشمن بودند.

همانهایی كه دستاوردشان رمز آزادگی و سعادت برای ملت ایران است و صداقت گفتار و رفتارشان نشان داد ملت ایران ملتی است كه در مقابل هر تجاوز با قدرت ایستادگی می‌كند و در این راه جان خود را بر سر پیمان می گذارد.

درود بر شما آزادگان سرافراز كه با آزادی خود از چنگال دشمن آزادگی را برای ایران اسلامی رقم زدید.

اینك رسالت ما، به ویژه نسل جوان این است كه با دنباله روی از سیره این سرافرازان، كشور خود را در برابر دشمنان به كمین نشسته بیمه كنیم. باید قدر این گنجینه های ارزشمند انقلاب را دانست؛ آزادمردانی كه در اوج عزّت و پایداری به وطن بازگشتند و با صلابت و ایستادگی، برای خدمت در سنگر سازندگی ایران آزاد و آباد در صحنه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آماده و مقاوم اند.

این یادگاران دفاع مقدس و روزهای آتش و خون، با گام های مطمئن و دل های سرشار از عشق و ایمان به خدا و وطن، برای رسیدن به قلّه های فتح و ظفر ایستاده اند؛ پس ما نیز باید صبوری شان را ارج نهیم و پای غفلت بر آن نگذاریم.

آزادگان، گنجینه های ارزشمندی هستند كه در درون آن، فرهنگ انسان ساز دوران اسارت نهفته است. ثبت وقایع اسارت، پلی است برای انتقال فرهنگ اسارت از درون اردوگاه ها به شهرهای میهن اسلامی مان، ایران.

بر حاملان این فرهنگ است كه ضمن حفظ آن، چاره ای نیز برای ترویج آن بیندیشند. در زمینه بیان این فرهنگ، از سه ابزار خط، تصویر و انتقال به صورت سینه به سینه می توان بهره گرفت، امّا مهم این است كه بیان فرهنگ اسارت، امری حیاتی و كاری بس سترگ برای جامعه جوان ماست.

بنابراین، نظام اسلامی باید از همه امكانات موجود در این حركت ارزشی فرهنگی بهره برداری كند، تا اثر مجاهدت و مقاومت وصف ناپذیر این رسولان انقلاب، به صورت فرهنگ مصوّر و مكتوب و به مثابه كلید راه هدایت برای نسل آینده و همه بیداردلان و آزادگان جهان محفوظ بماند.

ضرورت دیگر، چاره اندیشی در ترویج این فرهنگ در جامعه است و تأثیرپذیری فرهنگ شهر از 26مرداد سالروز بازگشت 43هزار پرستوی دور از وطن به آغوش پرمهر و محبت ملت بزرگ ایران است، روزی كه مادران، پدران، همسران، فرزندان، خواهران و برادران چشم انتظار، یعقوب وار به وصال عزیز خود رسیدند.

در آن روز تك تك مردم در هر گوشه ایران با اشك شوق میزبان آزادگانی بودند كه با ایثار و فداكاری خویش والاترین رشادت‌ها و حماسه‌ها را آفریدند تا برای همیشه این خاطره زیبا را جاودانه سازند.

ایران اسلامی پس ازهشت سال دفاع مقدس در این روز یكبار دیگر وصل یاران را جشن گرفت. این بار شهیدان زنده چون چلچله‌های بهاری بر زمین نشستند و در لابه لای دست ها، اشك‌ها و آغوش‌ها گم شدند.

چه بسیار كودكانی كه در آن روز برای نخستین بار پدر را دیده و لمس می كردند. چه بسیار مادران و پدرانی كه پس از سال‌ها فراق، بر دست‌های آزرده فرزند خود بوسه زدند و در دریای احساس غوطه ور شدند، چه بسیار زنانی كه چهره‌های تكیده همسران خود را باور نداشتند و بر آنچه كه بر یاران امام گذشت، اشك ریختند.

آزادگان، این پرستوهای عاشق با مقاومت خود در میادین جنگ به واژه دفاع از اسلام و آب و خاك ایران قداست بخشیدند و با رهایی پیروزمندانه خویش، شادی و عزت و افتخار را برای ملت ایران به ارمغان آوردند و با شكیبایی چشم جهانیان را متوجه عظمت و اصالت مكتب رهایی بخش اسلام نمودند.

فرزندان آزاده ملت ایران در دوران پر رنج و شكنجه اسارتگاههای بعثی نیز به امید بازگشت به سرزمین آزاد و مستقل خود دست از مبارزه برنداشتند و زندانهای رژیم عراق را به صحنه تعلیم و تعلم تبدیل كردند.

اكنون 23‬سال است كه آزادگان سرافراز در اقصی نقاط كشور با كوله باری از خاطره و تجربه در جبهه سازندگی دوشادوش دیگر زنان و مردان ایرانی برای آبادانی ایران اسلامی می‌كوشند. .

آزادگان و شهروندان تهرانی معتقدند باید برای همیشه ، بیست و ششم مردادماه سالروز ورود آزادگان سرافراز عرصه دفاع مقدس به میهن اسلامی را گرامی بداریم .

گروهی ازآزادگان و شهروندان روز چهارشنبه درگفتگو با خبرنگار ایرنا از صبر، پایداری و استقامت آزادگان در طول مدت اسارت تجلیل كردند.

رضا رمضانی كه اكنون به عنوان خبرنگار ایرنا در این عرصه فعالیت می كند، گفت: پس از آنكه اولین تصویر ورود آزادگان به میهن اسلامی در تلویزیون نمایش داده شد، در دلم شور و شعفی وصف ناشدنی برپا شد.

وی بیان داشت: به خاطر دارم در آن زمان یكی از هم محلیهای ما كه در اسارت بود، خبر زمان آزادی و ورود آنرا به خانواده او اطلاع دادند كه این امر موجب شد تا همه همسایگان و دوستان خود را مهیای ورود این عزیز كنیم.

رمضانی یادآور شد: به همین دلیل كل كوچه و قسمتی از خیابان را چراغانی كردیم و زمانی كه وارد خیابان شد،

برروی دوش مردم تا خانه پدری و با افتخار و عزت مقابل پدر و مادر قرار گرفت.

این خبرنگار ادامه داد: به هر حال ورود آزادگان از اتفاقات مهم و فراموش نشدنی زندگی من است و بازگشت آنها به میهن اسلامی برایم بسیار خوشحال كننده بود اما هیچگاه ما نمی توانیم درد و رنجی را كه آزادگان در زمان اسارت كشیده اند را درك كنیم.

وی تصریح كرد: روز ورود آزادگان به كشور، روز به یادماندنی در تاریخ انقلاب و مهین اسلامی است، چرا كه در این روز مردم ایران شاهد بازگشت اسوه‌های پایداری بودند.

رمضانی با تجلیل از صبروبردباری آزادگان افزود: ملت ایران باید قدر مجاهدتهای شهدا، ایثارگران ،جانبازان و آزادگان سرافراز را بداند.

مرضیه نادری با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی اسوه آزادگان، از آزادگان باسابقه كشور گفت: آزادگان به كشور و انقلاب عزت و سربلندی دادند. روز ورود آنان در تاریخ انقلاب ثبت شده است و از یادها نخواهد رفت.

نادری هم با یادآوری استقبال شكوهمند مردم در روز ورود آزادگان به میهن، گفت: گرمی و محبت مردم دراستقبال از آزادگان موجب به یاد ماندنی شدن این روز شد.

وی، صبر و پایداری این عزیزان در حین اسارت را نشانه عشق و علاقه آنان به میهن اسلامی دانست و افزود: مردم كشور ما به صبر و پایداری آزادگان افتخار می‌كنند، زیرا آنان توانستند با صبرواستقامت خود دربرابر دشمنان، عزت و سربلندی را برای كشور به ارمغان آورند.

نادری تصریح كرد: درآن سالهای سخت تنها توكل برخدا، چراغ خانه امید آزادگان را روشن نگه داشته بود.

وی افزود: آزادگان صبورانه برای حفظ دین و میهن تمامی رنجها را تحمل كردند و با سربلندی به میهن خود بازگشتند.

نادری ادامه داد: خانواده‌های آزادگان نیز همچون خود اسرا سخت‌ترین دوران را تا بازگشت دوباره عزیزانشان طی كردند.

وی افزود: برای خانواده اسرا، كاروان اسیران كربلا به رهبری حضرت زینب كبری (س)، الگو محسوب می‌شود و تنهاارزشهای دینی سبب استقامت آزادگان و خانواده‌های آنان در سالهای جدایی بود.

محسن غیور یكی از آزادگان نیز گفت: آزادگان مظهر صبر و ایثارند و باید در جهت رفع مشكلات آنان تلاش شود.

وی گفت: این افراد غیور پیروزی را به كشور ارمغان آوردند و هرگونه تلاش مادی نیز نمی‌تواند جوابگوی زحمات این عزیزان باشد.

غیور ‪ ۹‬سال اسارت خود را سالهای آزمایش و استقامت در برابر ظلم و جور دشمنان و پایداری بر عهد و پیمان خود با امام(ره) و امت عنوان كرد.

وی اظهارداشت: دردوران اسارت آزار و شكنجه‌های بسیاری را از سوی ماموران بعثی متحمل شدیم ولی اسرای ایرانی با اعتقادی كه به اسلام ناب محمدی و آینده كشور داشتند علیرغم فشار شكنجه گران عراقی اسارتگاهها را به صحنه تعلیم و تعلم تبدیل كردند.

غیور خاطر نشان كرد: درسالهای اسارت، بسیاری از افراد به آموختن دررشته‌های مختلف تحصیلی دروس اسلامی و چند زبان خارجی اقدام كردند.

وی كه در دوران اسارت مشغول یادگیری علم بود، افزود: همه ما علی رغم تحمل بسیاری از تلخی‌ها با ایمان به پیروزی حق بر باطل به حفظ ارزشهای اسلامی پرداختیم و خود را برای ساختن دوباره خرابیهای كشور آماده كرده بودیم.

غلام پور خاكسار یكی دیگر از آزادگان نیز گفت: مدت 9‬سال در اسارت رژیم بعثی عراق بودم و سالهای اسارت و دوری از وطن علی رغم تمامی سختی‌ها برای ما بركاتی نیز همراه داشت.

وی می‌افزاید: هرچند كه به گفته بسیاری از بزرگان اسارت ذلت و آزادی عزت است و پیوسته بایستی از خداوند بخواهیم كه عزتمان به ذلت مبدل نشود، اما عبادت خالصانه به شیوه سالهای اسارت، انسانهای والایی را برای كشور ساخت.

وی تاكید كرد: آزادگان به انجام تعهدات خود نسبت به ملت و رهبری وفادار و در تمامی عرصه های سازندگی كشور خدمت خواهند كرد.

پور خاكسار افزود: اكنون كه كشور در دستگاه اجرایی با تحولاتی مواجه شده آزادگان نیز خود را آماده كرده‌اند تا بیش از پیش در راه شكوفایی ایران اسلامی در تمامی عرصه‌ها بكوشند.

وی گفت: هرچند كه سالهای اسارت جزو پر مخاطره‌ترین سالهای زندگی اسرا بود اما در این سالها به كسب بسیاری از حالات معنوی دست یافتیم.

پور خاكسار خبر رحلت حضرت امام(ره) در سالهای اسارت را از تلخ‌ترین خاطرات عنوان كرد و افزود: تمامی اسرا رسیدن روزی را كه بتوانند به دیدار حضرت امام نایل شوند لحظه شماری می‌كردند، در حالی كه هیچگاه شوق دیدار میسر نشد.

این آزاده مقاوم، وحدت ویكپارچگی آزادگان در دوران اسارت رااز بزرگترین نمونه‌های صبر و پایداری در مقابل دشمنان اسلام دانست.

وی گفت: همانگونه كه در دوران اسارت به حفظ و پاسداری از ارزشهای انقلاب اسلامی و آرمانهای حضرت امام(ره) اصرار می‌ورزیدیم، اكنون نیز در تمامی جبهه‌های مبارزه علیه دشمنان اسلام استوار خواهیم ماند.

نوشتاری از اكبر شوخ چشم

عكس متعلق به جمعی از آزادگان اردوگاه عنبر می باشد.

687/699
۰ نفر