۱۳ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۱۲
کد خبر: 80305940
T T
۰ نفر
اينجا ديگرمي توان برلب خشكيده رهگذران جرعه اي آب جاري كرد

چرام - پس ازگذشت ساليان و روزگاران متمادي از مشكل بي آبي ، تشنگي و خشكي بر سيماي روستاهاي دهستان زيلايي بخش سرفارياب چرام سرانجام مردم اين منطقه طعم شيرين خدمت از سوي خدمتگزاران و جهادگران در نظام اسلامي را چشيدند وبعد از 33سال از نعمت آب اشاميدني سالم برخوردار شدند.

به گزارش ایرنا ، فضای دل انگیز و شاداب از عطر گوارای آب زلال در روستاهای این دیار امروز رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و اینك منطقه دهستان زیلایی مملو از مردمی است كه سالهای متمادی از عمر خود را در نبود آب سپری كرده بودند.

برخی از مردم منطقه دهستان زیلایی و روستاهایی كه روزگار طاقت فرسای بی آبی را به جان و دل خریده بودند اینك در رایحه خوش خدمت دلسوزان و شیفتگان جهاد و خدمت در این نظام اسلامی طنین شادی سرداده اند و از این اتفاق میمون مسرورند.

گزارش ها حاكی است كه از دیرباز تاكنون یكی از دغدغه ها و مشكلات اساسی مردم و اهالی روستاهای دورافتاده در كهگیلویه وبویراحمد كمبود و یا نبود آب آشامیدنی سالم بود وچه رنج هایی كه زنان و دختران این دیار برای تامین آب شرب از چشمه ها و قناتها متحمل می شدند.

روستا ها و مناطق مختلف در دهستان پشته زیلایی بخش سرفاریات در شهرستان چرام مصداق بارز این سخن است زیرا بیشتر اوقات در این منطقه حتی جرعه و لیوان آبی كه بتوان رهگذر تشنه و خسته از راهی را سیراب كرد نیز وجود نداشت و مردم بشدت گریابنگیر و دامنگیر رنج بی آبی و خشكسالی بودند.

گفت وگوی برخی از اهالی در روستاهای این منطقه نیز بر این نكته صحه می گذارد و از دوران سخت وناگوار كم آبی در این منطقه می گویند.

برخی از مردم این منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزودند : همیشه تامین آب در روستا و این منطقه برایمان یك رویا و بلكه آرزویی دست نیافتنی بود.

یكی از اهالی روستای سواری در این زمینه می گوید: مشكل كمبود آب آشامیدنی در این روستا به حدی بود كه حتی شركت آب و فاضلاب روستایی نیز امكان این كه بتواند از طریق تانكرهای سیار آب شرب این روستا را تامین كند نداشت.

'محمد جنت' افزود: بسیاری از مردم بویژه جوانان این منطقه به محض تشكیل خانواده و شروع زندگی خود بدلیل كمبود و نبود آب آشامیدنی مجبور به ترك روستا و مهاجرت به شهرها و استان های دیگر می شدند.

یكی دیگر از اهالی روستای سواری نیز در این باره ابراز داشت: برخی چشمه ها وقناتها و سفره های زیرزمینی در این منطقه بدلیل خشكسالی های پی در پی خشك و كم آب شده بود و این منطقه بسویی می رفت كه حتی در چند سال آینده قطره ای از آب نیز در آن پیدا نمی شد.

امین برآورده اظهار داشت: هم اكنون با وجود لوله كشی و تامین این نعمت بزرگ دیگر حتی می توانیم بسیاری از زمین های كشاورزی نزدیك روستا را نیز از این طریق آبیاری كرد.

او با اظهار سرور می افزاید: اینجا دیگر تامین آب یك رویا و آروزی دست نیافتنی نیست و از آن همه خشكی و تشنگی خبری نیست دیگر از صفوف طولانی زنان و دختران روستایی در كنار تانكرهای آبرسانی و چشمه ها و قنات های كم آب و بی كیفیت در دامنه كوه های اطراف روستا خبری نیست.

آری مردم روستاهای مختلف این استان به خصوص زنان و دختران كه بار سنگین مسوولیت تامین آب را از چشمه ها و چاه های اطراف روستا برعهده داشته اند اكنون با خوشحالی و رضایتمندی از خدمات دولت از جمله رفع مشكلات كمبود آب آشامیدنی به آینده امیدوارند.

پروژه های آبرسانی در نقاط مختلف روستاهای دورافتاده استان كهگیلویه وبویراحمد به خوبی بیانگر این موضوع مهم است كه دولت تا چه اندازه نسبت به رفع مشكلات روستاییان ، انجام خدمات رسانی شایسته و تامین امكانات اولیه در روستاها تاكید داشته است.

به گزارش ایرنا ،اینك مردم بر این باورند كه با تلاش خدمتگزاران محرومیت از چهره روستاها و مناطقی كه از ساده‌ترین امكانات رفاهی نیز محروم بودند زدوده شده و حركت به سوی استقلال و خودكفایی با تلاش در جهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها و مناطق عشایری در حوزه های مختلف شتاب گرفته است.

این در حالی است كه بسیاری از روستاها و مناطق محروم به دلیل ابعاد گسترده ای ویرانی‌ها و محرومیت‌های به جا مانده از رژیم پهلوی هنوز در تارو پود سیمای خویش رنگ محرومیت را می بینند و نیازمند تلاش و همت جانانه مسوولان و متولیان امور در حوزه های مختلف هستند.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی كهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه گفت: با وجود مشكلات ، تنگاها و كمبودهای فراوان و مهم در روستاها همواره نبود و یا كمبود آب شرب سالم یكی از مهمترین دغدغه ها و معضلات اساسی در این مناطق بشمار می رود.

' سجاد رستگار' افزود: با اجرای فاز نخست طرح آبرسانی به دهستان پشته زیلایی 9 روستا با جمعیتی افزون بر 500 خانواراز نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارشدند.

وی بیان كرد: عملیات اجرایی این پروژه می توانست در بازده زمانی كمتری به بهره برداری برسد ولی تاكید بر كیفیت اجرای طرح و نیز توسعه این مجتمع، برای بهره برداری كامل ان به زمان بیشتری نیازبود.

رستگار با بیان اینكه حجم كار و عملیات اجرایی در این پروژه بیش از تعهدات شركت آبفای روستایی بوده است، گفت: بیش از 31 كیلومتر خط انتقال، چهار مخزن ذخیره با حجم دو هزار و 300 متر مكعب و چهار ایستگاه پمپاژ در مسیر این پروژه اجرایی قرار گرفت.

وی 72 كیلومتر شبكه گذاری ، حفر یك حلقه چاه عمیق ، احداث 500 متر شبكه برق ، 144 متر مربع احداث ساختمان ایستگاه پمپاژ را از دیگر عملیات انجام شده در این پروژه بزرگ عنوان كرد.

رستگار میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را در فاز نخست افزون بر 26 میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: با اجرای كامل این طرح افزون بر 600 خانواردر قالب 26روستای بخش سرفاریاب از جمله مندان، دلگرك، اب ماهی، سواری، دلی سوار، گوشه، سیلارستان، شیخ هابیل و چندین روستای كوچك و دورافتاده در مسیر جاده سرفاریاب - شیخ هابیل از نعمت آب شرب سالم بهره مند خواهند شد.

وی مجتمع آبرسانی شهدای پشته زیلایی را یكی از بزرگترین و در عین حال سخت ترین پروژه های آبرسانی روستایی بدلیل صعب العبور بودن مسیر طی سال های گذشته در استان عنوان كرد.

** افتتاح 9پروژه آبرسانی روستایی در شهرستان كهگیلویه**

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی كهگیلویه و بویراحمد از افتتاح و بهره برداری از 9 پروژه آبرسانی روستایی در شهرستان كهگیلویه با اعتباری افزون بر 60 میلیارد و 276 میلیون ریال خبر داد.

رستگار افزود: آبرسانی تنگ پیرزال ، آبرسانی روستاهای ضرغام آباد ، فاز دو آبرسانی درغك ، آبرسانی به بن دره دشمن زیاری ، قیام آل طیب و آبرسانی به روستای دوریزگان از مهمترین پروژه های افتتاحی در هفته دولت امسال در كهگیلویه بوده است.

وی اظهار داشت: با افتتاح و بهره برداری از این تعداد پروژه 28 روستا با تعداد دو هزارو 504 خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

رستگارافزود: با افتتاح این طرح های مهم آبرسانی روستاهای كلایه سفلی ، كلایه وسطی، سرگر لیرتلخك ، تلچگاه ، سربردیان، ضرغام آباد ، طولیان ، روستای شهید بهشتی ، تنگ سپو ف تل كوچك ، كوشك ، دستگرد، درغك ، سربرد، بن دره كون اسپید ، كمال آباد و دوریزگان پس از سالها مشكل كم آبی از آب شرب سالم برخوردار شدند.

671/7530/566