۱۶ شهریور ۱۳۹۱، ۱۸:۱۵
کد خبر: 80312113
T T
۰ نفر
انتقاد سازمانهاي بشردوستانه از اخراج مهاجران غيرقانوني توسط اسپانيا

مادريد- اخراج و تبعيد 73 مهاجر غيرقانوني آفريقايي كه هفته جاري جزيره‌ كوچكي از اسپانيا را در شمال مغرب تصرف كرده بودند موجب انتقاد شديد چند سازمان بشردوستانه شده است.

به گزارش ایرنا، ابتدا یك گروه 13 نفره از مهاجران آفریقایی به طور غیر قانونی به جزیره‌ كوچك و غیرمسكونی'لا تیه‌ را' كه در 30 متری سواحل مغرب قرار دارد و مالكیت آن در اختیار اسپانیا است، پناه بردند و پس از آنها، یك گروه 70 نفره از مهاجران غیرقانونی از كشورهای افریقایی موسوم به زیرصحرا، یكشنبه شب خود را با دو قایق به این جزیره رساندند.

با استقرار افراد یادشده در این جزیره كوچك كه فاقد هر گونه امكاناتی است، نیروهای ارتش و پلیس اسپانیا و مغرب بامداد سه شنبه در عملیاتی مشترك به این جزیره یورش برده و مهاجران را از آن بیرون راندند.

بر اساس گزارشها، پس از آنكه مهاجران یادشده با قایق به خاك مغرب انتقال یافتند، دولت مغرب (مراكش) آنها را به یك منطقه كویری و بی آب و علف به نام 'اجودا' كه در نقطه مرزی میان این كشور و الجزایر قرار دارد و مرز آن از 20 سال پیش بسته است، انتقال داده و در آنجا رها كرد.

دولت اسپانیا می گوید از مجموع مهاجران یادشده فقط 10 نفر شامل دو زن و 8 كودك خردسال را به دلیل وضعیتی كه داشتند، پذیرفته و به یك اردوگاه خارجیان غیر قانونی در شهر اسپانیایی 'ملیا' واقع در شمال خاك مغرب منتقل كرده است.

پس از انتشار گزارش نحوه رفتار با مهاجران و چگونگی اخراج و تبعید آنها، شماری از نهادهای بشردوستانه به انتقاد از عملكرد سه كشور مغرب، الجزایر و اسپانیا پرداخته اند و به ویژه تاكید دارند كه رفتار دولت اسپانیا با این افراد، غیرقانونی و نادرست بوده است.

این نهادها می‌‌گویند دولت اسپانیا در سال 92 میلادی توافقنامه ای را برای پذیرش خارجیان غیرقانونی با دولت مغرب امضا كرده است كه بر اساس آن، اسپانیا تنها در صورتی‌ می‌‌تواند خارجیان غیر قانونی را اخراج كند كه آنها از خاك مغرب وارد خاك اسپانیا شده باشند.

سازمانهای بشردوستانه می گویند این در حالی است كه خارجیان مذكور بدون اینكه پرونده ای برای آنها تشكیل شده و یا هویت آنها معلوم شود یا حتی بررسی شده باشد كه آنها از چه مكانی وارد اسپانیا شده اند، اخراج شده اند.

معترضان تاكید دارند حتی ممكن است برخی‌ از این مهاجران قصد تقاضای پناهندگی سیاسی داشته اند كه با این اخراج، حقوق آنها پایمال شده است.

در واكنش به این اعتراضها، دولت اسپانیا اعلام كرد اخراج مهاجران بدون توسل به زور و خشونت و به طور مسالمت آمیز صورت گرفته و هیچیك از آنها در این ماجرا آسیبی ندیده است.

اما توضیحات اسپانیا، نهادهای بشردوستانه را قانع نكرده و آنها در این زمینه به كمیسیون اروپا شكایت كرده اند و این كمیسیون نیز خواستار توضیح مادرید شده است.

در همین زمینه، كمیسیون اسپانیایی كمك به پناهندگان گفت كه علیه دولت اسپانیا، حتی نزد مراجع بین المللی شكایت خواهد كرد.

اعضای این كمیسیون قصد دارند ظرف روزهای آینده برای یافتن مهاجران اخراج شده تا منطقه اجودا سفر كرده و پس از تدوین گزارشی جامع در این زمینه، شكایت خود را به مراجع بین المللی و ارگانهای مدافع حقوق بشر ارایه دهند.

از سوی دیگر، 'خوسه مانوئل گارسیا مارگالو' وزیر امور خارجه اسپانیا امروز پنجشنبه در مصاحبه ای، رفتار دولت مغرب را در پذیرش مهاجران اخراجی از جزیره اسپانیایی، 'سخاوتمندانه' خواند و گفت كه دولت اسپانیا با این كشور همسایه و اتحادیه اروپا برای یافتن یك راه حل دائمی در این زمینه كار می كند.

وی خاطرنشان كرد: این برای نخستین بار در تاریخ است كه حكومت علوی مغرب حاضر شده است مهاجرانی را كه تابعیت این كشور را ندارند، 'با رفتاری فوق العاده سخاوتمندانه' بپذیرد.

وزیر خارجه اسپانیا تصریح كرد: برای آنكه مهاجرت غیرقانونی به اسپانیا از طریق جزایر كوچك این كشور در شمال افریقا به یك رویه تبدیل نشود، باید یك راه حل دائمی و موثر بیابیم و در این زمینه اكنون تلاش می كنیم.

اروپام **1234**1551 **1575