۱۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۹:۴۹
کد خبر: 80314646
T T
۰ نفر

يك پژوهشگر:مصرف سيگار نخستين دروازه اعتياد است

۱۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۹:۴۹
کد خبر: 80314646
يك پژوهشگر:مصرف سيگار نخستين دروازه اعتياد است

تهران - يك پژوهشگر اعتياد با اشاره به اين نكته كه مبارزه با اعتيار به برنامه هاي پيشگيري اوليه و نوعي نهضت اجتماعي نياز دارد از مصرف سيگار به عنوان نخستين دروازه اعتياد ياد كرد.

' محمد صادق نیك صفت ' عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: نوجوانان و جوانان بیشترین قربانیان این بلای خانمان سوزهستند وهرگونه برنامه پیشگیری اولیه از اعتیاد باید طوری باشد كه بتواند در اوقات فراغت نوجوانان و جوانان گنجانده شود.

وی در ادامه كاهش سن اعتیاد در كشورمان را نگران كننده خواند و افزود : هم اكنون والدین با روحیات فرزندانشان به دلیل مشغله های زندگی ناآشنا هستند و همین دوری موجب می شود تا از درك نیازهای واقعی آنها غافل بمانند.

نیك صفت با تاكید بر اینكه برنامه های پیشگیری اولیه اعتیاد باید از مدارس آغاز شود، گفت : تحقق اصول پیشگیری در برنامه‌های پیشگیرانه در مدارس موجب تقویت عوامل محافظت‌كننده، كاهش عوامل خطر، تقویت مهارت‌های مقاومت در برابر پیشنهاد مصرف مواد و بهبود عزت نفس و مشاركت نوجوانان در برنامه‌های اجتماعی خواهد شد.

وی ، افزود: نحوه انتقال مفاهیم پیشگیری از اعتیاد به دانش‌آموزان باید به گونه‌ای باشد كه زمینه كنجكاوی دانش‌آموزان را نسبت به مصرف مواد فراهم نكند.

این پژوهشگر اعتیاد تصریح كرد: دسترسی زیاد و آسان دانش‌آموزان به سایت‌های مختلف اینترنتی كه برخی از آنها ترویج دهنده مصرف مواد هستند، از هشدارهای اساسی به والدین است.

نیك صفت خاطرنشان كرد: باید برنامه های پیشگیرانه طوری به آنان انتقال داده شود تا انگیزه ای برای توجه به مواد مخدر در این سایت ها ایجاد نشود.

اجتمام **9022/1647