ايران مصمم به گسترش روابط با چين در همه زمينه هاست

تهران - معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه چين اولين شريك تجاري جمهوري اسلامي ايران است گفت: ايران مصمم است ارتباطات تجاري و اقتصادي خود را در تمامي زمينه ها با كشور دوست، چين افزايش دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ محمدرضا رحیمی عصر امروز (دوشنبه) در ملاقات و مذاكره با «ووبانگ گو» رییس كمیته كنگره ملی نمایندگان خلق چین، روابط دو كشور را دارای پشتوانه عظیم تاریخی دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد حجم تبادلات اقتصادی و تجاری خود را با چین به مرز 100 میلیارد دلار برساند.

رحیمی با اشاره به مداخله غیرقانونی آمریكا و قدرتهای غربی در امور سایر كشورها تصریح كرد: ملت ایران در مقابل زورگویی های آمریكا ایستاده و این آرمانی است كه از امام خمینی (ره) بر جای مانده است.

وی با اشاره به اینكه آمریكا تلاش می كند به هر بهانه¬ای در امور دیگر كشورها دخالت كند، خاطرنشان كرد: آمریكا فراتر از قطعنامه سازمان ملل تحریم های غیرقانونی در زمینه نفت و بانك مركزی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال كرده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نارضایتی 120 كشور عضو جنبش عدم تعهد از زیاده خواهی های آمریكا، گفت: اگر هریك از اعضاء این جنبش، قدری مقاومت در مقابل آمریكا از خود نشان دهد، بی تردید آن كشور را بر سر جای خود خواهند نشاند و در این زمینه همكاری های كشورهای دوست به ویژه ایران و چین بسیار مفید و ثمربخش خواهد بود.

رحیمی ایران را امن ترین منبع تأمین انرژی برای دیگر كشورها از جمله چین برشمرد و اظهار داشت: تنها كشوری كه آمریكا نمی تواند در آن دخل و تصرفی داشته باشد، ایران است. بنابراین تأمین مواد نفتی از ایران یكی از امن ترین و بی خطرترین راههاست.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینكه چین یكی از كشورهای مهم جهان با اقتصادی ریشه دار است، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد سطح روابط اقتصادی و همكاری های تجاری خود با چین را در تمامی زمینه ها و از جمله نفت وگاز ارتقا دهد.

رحیمی با تأكید بر لزوم سرعت بخشیدن به اجرای پروژه ها و طرح های همكاری مشترك اظهار امیدواری كرد: سفر رییس كمیته كنگره ملی نمایندگان خلق چین به تهران فصل جدیدی را در توسعه روابط دو كشور به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینكه ایران و چین می توانند با كمك یكدیگر به صلح پایدار جهانی كمك كنند، از مواضع خردمندانه دولت چین در قبال مسائل سوریه قدردانی كرد.

«ووبانگ گو» رییس كمیته كنگره ملی نمایندگان خلق چین نیز در این مذاكرات ایران را كشوری مهم و تأثیرگذار در منطقه و جهان خواند و گفت: توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران بعنوان یك تصمیم راهبردی برای چین به شمار می رود و پكن اهمیت فراوانی برای توسعه روابط با تهران قائل است.

وی ضمن ابراز همدردی با زلزله زدگان شمال غرب كشورمان اظهار داشت: دوستی چین و ایران ریشه دار و دارای تاریخی دیرینه است و مردم دو كشور نسبت به یكدیگر محبت دارند.

«ووبانگ گو» با بیان اینكه تحریم های كنونی قدرتهای بزرگ همكاری های تجاری و اقتصادی ایران و چین را با مشكلاتی مواجه كرده است، تصریح كرد: آمریكا و غرب بر خلاف مقررات بین المللی مشكلاتی را برای شركتهای چینی كه با ایران در ارتباط هستند، ایجاد می كنند.

رییس كمیته كنگره ملی نمایندگان خلق چین افزود: گسترش همكاری های تجاری دو كشور در جهت منافع دو ملت است و همه مسئولین ایران و چین از جمله مسئولین دولتی و پارلمانی برای توسعه روابط اهمیت فراوانی قائل هستند.

وی همچنین از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران قدردانی كرد و گفت: این اجلاس نشان داد جمهوری اسلامی ایران توانسته است در مقابل فشارهای قدرتهای بزرگ بایستد.

ووبانگ گو یكی از اهداف سفر خود به تهران را تقویت همكاری های اقتصادی دو كشور عنوان و تصریح كرد: پكن علاقمند است همكاری ها و مناسبات تجاری و اقتصادی خود را به ویژه در زمینه نفت و گاز با جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد و دو كشور باید تلاش كنند راه هایی برای عبور از تحریم ها بیابند.

**شبد** 3404
۰ نفر