۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۳۱
کد خبر: 80335034
T T
۰ نفر
استهبان ، سرزمين باغهاي بهشتي ، ميراثش را مي جويد

شيراز - سايه سار درختان سر به فلك كشيده درختان تنومند ، آبهاي روان چشمه سارهاي دو هزار ساله ، باغهاي ميوه بهشتي ، نامش را از ريشه پهلوي زبان 'سته ' ، ' بان' انگورستانهاي پهناور برگرفت و اينك استهبان است .

استهبان ، اصیل و ریشه دار است ، گویی دری از درهای بهشت باز شده بود كه مهندسان طبیعتش از آن الگو گرفتند ، این خطه را با درختان انجیر و انگور و زیتون زینت بخشیدند.

انجیرستانهایش بی منتها ، كوههایش سر به فلك كشیده ، باغهایش خرامان در كوهپایه ها ، چشمه هایش جوشان و نجیب و سرازیر به سوی دشتهای لاله زار و نرگس زار ، استهبان در پناه سایه سارهایش متین ، سحرانگیز و جاذب است.

قدمت خاك استهبان مربوط به پیش از اسلام است ، تپه های باستانی ، قبور ، ظروف سفالین قلعه دختر ، قلعه آب باریك و آب انبارهای تاریخی آن سخن از دیرینه اصالتش دارند.

مردم نجیب صبورش ، با رنج در این خطه عشق آفریده اند ، دوست دارند ، در میانه انجیرستانهایشان ، در پهنه لاله زارها و نرگس زارهایشان ، در خنكای چشمه سارهایشان امكانی بیابند تا پذیرای هر دوست ، گردشگر و مرید سرزمین شان باشند.

نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان استهبان با توجه به طبیعت زیبا ، انجیرستانهای سرسبز و پیشینه تاریخی توانمندیهای بالقوه ای در زمینه گردشگری دارد كه باید به همت مسوولان به عرصه فعل كشانده شود.

مهندس محمد سقایی افزود: انجیرستانهای استهبان بدلیل قدمت ، یكه تاز بودن در عرصه باغشهری در جهان باید به ثبت آثار ملی رسانده شود تا زمینه های رشد و ارتقا آن در بخش گردشگری مورد اهمیت قرار گیرد.

وی ادامه داد: انجیرستانها در فصل گرده افشانی ، فصل برداشت می تواند جاذبه های بسیاری را برای گردشگران فراهم كند كه در هیچ نقطه دیگری در كشور میسر نیست.

وی اضافه كرد: استهبان با باغستانهای بی نظیر در دنیا ، باید بعنوان قطب گردشگری مطرح شود تا گردشگران داخلی و خارجی از مواهب آن بهره برند.

بگفته این نماینده مردمی ، متاسفانه استهبان مورد بی مهری قرار گرفته ، بنا نیست مردمی كه برای پایدار ماندن مواهب طبیعی این منطقه تلاش كرده اند یكه و تنها بار را بر دوش بكشند و تنها بمانند.

وی اظهار كرد: مسوولان باید همچون مردم برای شناساندن ، حفظ و نگهداری میراث گرانبهای این خطه تلاش كنند و از توان خود در زمینه های مختلف بهره گیرند.

امام جمعه استهبان گفت: استهبان جاذبه های گردشگری بی نظیری دارد كه اهم آن مدیون انجیرستانها ، باغهای بادام ، زیتون ، انار ، زعفران ، انگور و كشاورزی آن است.

حجت الاسلام مصطفی خاوری افزود: شهر قرآنی استهبان ، شهر میوه های پاك بهشتی ، درختان سر بفلك كشیده ، چشمه سارهای روان هر گردشگر و دوستدار طبیعتی را به سوی خود فرامی خواند.

وی ادامه داد: اما این شهرستان با قدمت و جاذب ، از امكانات اقامتی و رفاهی برای گردشگران بی نصیب است و به همین دلیل گردشگران برای اقامت این منطقه را بر نمی گزینند.

وی اظهار داشت: مسوولان با ایجاد تسهیلات می توانند بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری در بخش گردشگری و ایجاد امكانات در این زمینه نمایند.

فرماندار استهبان گفت: جاذبه های گردشگری استهبان متنوع و بی نظیر است ، اما مورد توجه شایان قرار نگرفته است.

نعمت الله اكبری نژاد بیان كرد: شهرداری و میراث فرهنگی باید دست به دست هم دهند تا در نقاط سرسبز و خوش آب و هوا مانند چشمه قهری امكاناتی را برای رفاه گردشگران فراهم كنند.

وی افزود: اگرچه استهبان با درختان سر به فلك كشیده زیبا به نظر می رسد اما سایه سار آن زیاد است ، ایجاد فضاهای پاركی ، گلكاری می تواند چهره این شهر را عوض كند.

وی ادامه داد: علاوه بر جاذبه های طبیعی شگفت انگیز ، بناهای تاریخی زیادی در این شهرستان است كه نیاز به حفظ و نگهداری دارد.

اكبری نژاد گفت: اگر چه این شهرستان از امكانات رفاهی و گردشگری بی بهره است ، بدلیل عدم همكاری و هماهنگی مسوولان نمی توان در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی موفق عمل كرد.

نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در استهبان گفت: جاذبه های طبیعی استهبان با تنوع و گونه گونی خود به این شهرستان حال و هوایی بهشت گونه بخشیده است.

عبدالرضا فوق افزود: تفرجگاههای چشمه قهری ، چشمه مرغ خانه ، چشمه پازهری ، استخر های بالا و پایین ، بوخون ، لاله زار سرخ كوه بر هر یك در نوع خود كم نظیر است .

بگفته وی ، انجیرستانهای استهبان ، تفرجگاه مرغك ، تفرجگاههای دم تنگ ، تنگ نیم باشی ، چشمه آب گرم غار زكریا، جزیره نرگس ، آبشار استهبان برای گردشگران دیدنی و جاذب است.

این كارشناس میراث فرهنگی گفت: آثار و بناهای تاریخی استهبان از سال 1315 با ثبت مسجد جامع كبیر در زمره آثار ملی گنجانده شده اما در 71 سال تنها 15 اثر از این شهرستان به ثبت رسیده است.

وی افزود: با تلاش میراث فرهنگی ، از سال 87 تا امسال 109 اثر تاریخی در این منطقه به ثبت رسیده است.

فوق اضافه كرد: استهبان سه اثر معنوی سفال سرامیك و مراسم چك چكو و چارچوب گردانی مربوط به محرم را در آثار فرهنگی خود دارد كه در زمره آثار ملی به ثبت رسیده است.

بگفته این كارشناس ، اثر طبیعی ، درخت چنار تیرونجان استهبان پیش از این به ثبت رسیده و غار زكریا ، جنگلهای ارس ( Oros ) و انجیرستانهای استهبان در انتظار ثبت در آثار ملی هستند.

وی خاطر نشان كرد: در بررسی های باستان شناسی در ایج استهبان پایتخت حكومت شبانكاره ها 170 اثر شناسایی شده كه 57 اثر به رسیده است.

فوق ادامه داد: استهبان با چنین جاذبه های گردشگری تنها یك مهمانسرا و یك مهمان پذیر دارد كه این مهم باید مد نظر مسوولان استان قرار گیرد.

وی گفت: دو مجتمع بهداشتی رفاهی در تفرجگاه مرغك رونیز ، تفرجگاه بدره ایج با صرف 6/1 میلیارد ریال احداث شده ، همچنین در پنج كیلومتری استهبان دو مجتمع جدید رفاهی و بهداشتی 8/2 میلیارد ریال سرمایه گذاری در حال احداث است.

بگفته وی ، در دوراهی داراب - ایج نزدیك امامزاده شهباز یك مجتمع رفاهی با 4/1 میلیارد ریال در حال ساخت است.

كارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت : در پارك آبشار شهرداری زمینی را واگذار كرده تا مسیری از ابتدا تا چشمه قهری باز شود ، شهرداری بخشی را كه بر عهده داشته به اتمام رسانده ، میراث فرهنگی نیز 700 میلیون ریال برای ادامه كار و فضا سازی اختصاص داده است.

عبدالرضا فوق افزود: بنای تاریخی خانه مقدس یكی از پروژه‌های مهم مرمتی استان است كه تا پایان سال جاری به پایان می رسد و به موزه نسخه‌های خطی و قرآن كریم تبدیل خواهد شد.ك/4

680/667