۶ مهر ۱۳۹۱، ۱۱:۲۲
کد خبر: 80343186
T T
۰ نفر
گروه بريكس خواهان آغاز مذاكرات ميان طرف هاي درگير در سوريه شد

مسكو - وزراي خارجه كشورهاي عضو گروه بريكس با انتشار بيانيه اي خواهان آغاز مذاكرات ميان طرفهاي درگير در سوريه و حل و فصل مسايل اين كشور از طريق گفت و گو شدند.

به گزارش ایرنا، رسانه های خبری روسیه روز پنجشنبه اعلام كردند: در بیانیه وزیران خارجه گروه بریكس شامل روسیه، چین، هند،برزیل و آفریقای جنوبی بر لزوم پایان فوری خشونتها در سوریه تاكید شده است.

در این بیانیه از دولت سوریه و گروههای معارض آن دعوت به پایان درگیریها و برقراری آتش بس شده است.

گروه بریكس در بیانیه خود همچنین خواهان آغاز روند حل و فصل سیاسی در سوریه با مشاركت تمام طرفهای سوری در گفت و گوها برای حل مسایل این كشور و حمایت جامعه جهانی از این اقدامات شده است.

در بیانیه وزیران خارجه گروه بریكس همچنین از تلاشها و ماموریت 'اخضر ابراهیمی' نماینده سازمان ملل در سوریه حمایت شده است.

وزرای خارجه گروه بریكس همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت سوریه و تشدید زد و خوردها در این كشور بر لزوم اجرای توافقنامه سی ام ماه ژوئن 'گروه اقدام' در ژنو تاكید شده است.

در این بیانیه بر ضرورت جلوگیری از هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه و حل مسایل این كشور توسط طرفهای سوری تاكید شده است.

بریكس، نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است كه از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی كشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشكیل شده‌است.

ابتدا نام این گروه بریك نام داشت اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریكس تغییر نام یافت.

هرچند اعضای گروه بریكس همگی به غیر از روسیه در ردهٔ كشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عموماً به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر كشورها متمایز می‌شوند. بریكس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

اروپام/2242**518 **1446**1577