۱۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 80351574
T T
۰ نفر
بزرگداشت سالگرد تولد نظامي گنجوي در باكو برگزار شد

باكو – همايش بزرگداشت هشتصد و هفتادمين سالگرد تولد نظامي گنجوي شاعر برجسته فارسي گوي با حضور انديشمندان و گنجوي شناسان بيش از 20 كشور جهان ديشب در باكو برگزارشد.

به گزارش ایرنا، این همایش با حضور علاقه مندان و دوستداران نظامی گنجوی روزهای هشتم و نهم مهر در شهر گنجه و روز دهم مهرماه در باكو برگزار شد.

بررسی آثار و اشعار نظامی گنجوی و آشنایی بیشتر اساتید و اندیشمندان نظامی شناس با زندگانی این شاعر و داستان نویس بزرگ شعر و ادبیات فارسی در شهر گنجه ، از اهداف این همایش بود.

آشنایی نسل جوان با آثار نظامی گنجوی و بررسی نحوه ترجمه آثار این شاعر بزرگ قرن ششم به زبانهای روز دنیا از دیگر اهداف برگزاری این همایش در شهرهای گنجه و باكو بود.

در این همایش دست نوشته های نظامی گنجوی در آرشیو ها و كتابخانه های معتبر جهان توسط علاقمندان و نظامی شناسان معاصر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان این همایش از تندیش بین المللی نظامی گنجوی رونمایی شد و تندیس این شاعر داستان نویس بزرگ شهر گنجه به برخی از میهمانان برجسته این همایش از كشور های مختلف جهان اهدا شد.

جمال الدین ابو محمد الیاس بن یوسف بن زكی متخلص به نظامی گنجوی شاعر و داستان نویس قرن ششم هجری در سال 537 هجری در شهر گنجه متولد و در سال 608 در این شهر درگذشت.

مخزن الااسرار ، هفت پیكر ، خسرو شیرین ، اسكندرنامه و لیلی مجنون از آثار ارزشمند این شاعر بزرگ آوازه در دوره سلجوقیان است.

خاورم/1108