۱۳ مهر ۱۳۹۱، ۱۳:۲۱
کد خبر: 80354923
T T
۰ نفر
ايران دربين 30 كشور داراي سند علمي در حوزه نانو است

تهران- معاون علمي و فناوري رييس جمهوري گفت: ايران در بين 30 كشورجهان است كه در حوزه فناوري نانو داراي سند علمي است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ' نسرین سلطانخواه' روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره فناوری نانو كه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، گفت: با شكل گیری ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور، فناوری های اولویت دار مشخص شد كه از جمله آنها فناوری نانو بود و با تشكیل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، سند علمی در حوزه فناوری نانو به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینكه همچنین با تشكیل ستاد توسعه زیست فناوری، سند علوم و فناوری شناختی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، افزود: اكنون اسناد گیاهان دارویی، طب سنتی، انرژی های نو و سلول های بنیادی برای تصویب در دستور كار ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور قرار گرفته اند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خاطر نشان كرد: طی سال های اخیر، در كشور ما روند توسعه علم و فناوری رو به رشد و پیشرفت بوده است.

وی با اشاره به اینكه اهداف توسعه علم و فناوری بسیار كاملتر شده است، افزود: دراهداف توسعه علاوه بر تحقیق، پژوهش و پیشرفت درعرصه های علمی به دستاوردهای علم و فناوری و به كارگیری این دستاوردها توجه شده است.

سلطانخواه با تاكید بر اینكه دستاوردهای علم و فناوری كشور را باید مردم بطور ملموس در زندگی روزمره خود لمس كنند، گفت: این مسئولیت بر عهده مسئولان علم و فناوری است وبراین اساس لازم است كه نگاه جامع و كلانی بر توسعه علم و فناوری داشت و بازیگران زیادی در این نظام ایفای نقش كنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خاطر نشان كرد: طی سالیان اخیر بازیگران جدیدی در عرصه علم و فناوری حضور پیدا كرده اند كه از جمله آنها می توان به شركت های دانش بنیان و طرح های نوآوری اشاره كرد.

سلطانخواه با اشاره به اینكه اكنون در كنار بخش های اقتصادی، تولیدی و صنعتی باید در مسیر اشتغال دانش بنیان حركت كرد، گفت: دستیابی به علم وفناوری خود به خود منجر به تولید نوآوری نمی شود. راه رسیدن به آن راه سختی است و نیاز به برنامه ریزی دارد، اما دستیابی به نوآوری حتما توسعه علم و فناوری را به دنبال خواهد داشت.

وی تاكید كرد: بنابراین لازم است ستادهای نوآوری و فناوری در آن حوزه های خاصی نظام نوآوری را پیاده سازی كند كه ستاد نانو تجربه موفقیت آمیزی در این زمینه بوده است و می تواند الگویی برای سایر ستادها باشد.

پنجمین جشنواره فن‌آوری نانو و نخستین نمایشگاه بین‌المللی فن‌آوری نانو تا هفدهم مهرماه جاری در سالن خلیج‌فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به كار خود ادامه می دهد.

این جشنواره‌ در بخش‌های نهادهای ترویجی، مراكز علمی و شركت‌های صنعتی برگزار شده است.

در بخش نهاد‌های ترویجی، باشگاه دانش‌آموزی فن‌آوری نانو، فروشگاه كتاب تخصصی، 17 انجمن‌‌‌ دانشجویی و شركت‌های آموزشی در بخش مراكز علمی، 11 آزمایشگاه‌، 23 دانشگاه و پژوهشگاه‌ و 11 پارك علم و فن‌آوری و مركز رشد و دربخش‌ شركت‌های صنعتی 86 شركت داخلی و 12 شركت از كشورهای روسیه، ژاپن، كره جنوبی و آمریكا حضور دارند.

همچنین در این جشنواره نمایندگان 12 كشور خارجی از جمله آمریكا، ژاپن، كره جنوبی و كشورهای اروپایی سخنرانی خواهند كرد و در روزهای آتی از هفت دستاورد جدید در حوزه فناوری نانو با حضور رییس جمهوری رونمایی خواهد شد.

علمی**2038**1561
۰ نفر