۲۲ مهر ۱۳۹۱، ۷:۴۸
کد خبر: 80367271
T T
۰ نفر
آذربايجان غربي قطب توليد گندم در ايران اسلامي

اروميه - استان آذربايجان غربي با قابليت هاي بالقوه زياد در كشت گندم، يكي از استان هاي مهم كشور در توليد اين محصول اساسي و استراتژيك است.

به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی در سال زراعی گذشته 350 هزار هكتار از اراضی آذربایجان غربی به كشت این محصول اختصاص داشت كه از این میزان 100 هزار هكتار آبی و 250 هزار هكتار دیم بود.

جمشید دارا، سطح سبز مزارع گندم در سال زراعی گذشته را نسبتا مطلوب عنوان كرد و افزود: پیش بینی تولید گندم استان در این سال 637 هزار تن بود كه كه 327 هزار تن آن از مزارع آبی و بقیه از مزارع دیم برداشت شده است.

وی اظهار كرد: میزان كشت گندم در سال زراعی گذشته هشت هزار هكتار بیش از سال ماقبل بود و میزان برداشت نیز 137 هزار تن نسبت به سال زراعی ( 90 - 89 ) افزایش داشت.

دارا شهرستان های بوكان، مهاباد و ارومیه، را دارای بیشترین سطح زیر كشت و تولید در آذربایجان غربی اعلام كرد و اظهار داشت: پیش بینی تولید گندم سال زراعی گذشته این شهرستان ها به ترتیب 59 ، 48 و 40 هزار تن بود كه كاملا محقق شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی افزود: در سال زراعی گذشته در راستای حمایت از كشاورزان و افزایش عملكرد در واحد سطح 11 هزار تن بذر اصلاح شده مورد نیاز كشاورزان در اختیار آنان قرار گرفته و بقیه بذرهای مزارع kdc به وسیله خود كشاورزان تهیه، بوجاری و ضد عفونی شده بود.

وی عمده ارقام گندم آبی آذربایجان غربی را كه دارای عملكرد مطلوبی هستند زرین، شهریار و الوند عنوان كرد و اظهار داشت : در شرایط دیم نیز ارقام سرداری، آذر2 و رصد بهترین عملكرد را در واحد سطح دارند.

دارا یاد آور شد: به منظور كمك به گندمكاران و تامین سرمایه در گردش آنها از سال زراعی گذشته در ازای هر هكتار گندم آبی چهار میلیون ریال و در ازای هر هكتار گندم دیم دو میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه در اختیار گندمكاران قرار گرفته است.

مدیر زراعت جهاد كشاورزی آذربایجان غربی، ضریب مكانیزاسیون در مزارع گندم اعم از آبی و دیم را افزون بر 90 درصد اعلام كرد و اظهار داشت: این میزان هر ساله از رشد خوبی برخوردار شده و پیش بینی می شود در آینده نزدیك این شاخص به صد در صد نزدیك شود.

پیش بینی كشت پائیزه گندم برا سال زراعی جاری

...............

به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی، پیش بینی كشت پائیزه گندم برای سال زراعی جاری 350 هزار هكتار می باشد كه مشابه سال زراعی گذشته خواهد بود.

دارا گفت: امسال نیز پیش بینی می شود بین 100 تا 110 هزار هكتار از مزارع آبی و نزدیك به 250 هزار هكتار از مزارع دیم زیر كشت گندم قرار گیرد كه در صورت مساعد بودن بارندگی و مطلوب بودن شرایط آب و هوایی بین 600 تا 700 هزار تن محصول برداشت شود.

وی اضافه كرد: حمایت های دولتی از كشت گندم شامل تامین سرمایه درگردش، تهیه و تامین نهادهای مورد نیاز از قبیل كود، سم ، بذرهای اصلاح شده، امسال نیز همانند سال قبل ادامه خواهد داشت.

دارا گفت: برای سال زراعی جاری افزون بر 59 هزار تن انواع نهادهای گندم از قبیل كود، سم اختصاص یافته بود كه بخشی از این نهاده ها توزیع شده و بخشی نیز در حال توزیع است.

وی اظهار كرد: پروزه های طرح خود كفایی گندم امسال نیز ادامه خواهد داشت و بر همین اساس 52 شركت خدمات فنی و مشاوره ای استان در این طرح با سازمان جهاد كشاورزی همكاری خواهند كرد.

آذربایجان غربی جزو سه استان برتر كشور به لحاظ ذخیره سازی گندم است

..............

مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی گفت: با آماده شدن زیر ساخت های حمل و نقل، افزایش ظرفیت های ذخیره سازی و تبدیلی گندم در زمان حاضر، هیچ مشكلی از بابت خرید و ذخیره سازی وجود ندارد و به هر میزان كه از سوی كشاورزان عرضه شود، مراكز خرید قادر به خرید و پرداخت پول گندمكاران در كوتاه ترین زمان ممكن هستند.

هوشمند جوادی افزود: هم اكنون مصرف شش ماهه گندم استان در سیلو ها ذخیره شده، این درحالی است كه خرید گندم همچنان در سطح استان ادامه دارد.

وی ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان را 800 هزار تن اعلام كرد و اظهار داشت: با آماده شدن این میزان ظرفیت ذخیره سازی ، آذربایجان غربی در ردیف سه استان برتر كشور قرار گرفته است.

جوادی اضافه كرد: امسال علاوه بر گندم تولیدی استان ، بخشی از تولیدات گندم استان های كرمانشاه، خوزستان و ایلام و مقدار متنابهی گندم وارداتی نیز در سیلوهای استان قرار داده شده است.

وی تعداد كارخانه های آرد استان را 17 واحد اعلام كرد و اظهار داشت: آذربایجان غربی هم اكنون به لحاظ كارخانه های آرد در حد خودكفایی است و می تواند، بخشی از آرد مورد نیاز دیگر استان ها را تامین كند.

مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی افزود: گندم های وارداتی به دلیل داشتن گلوتن بالا خریداری می شوند كه با مخلوط شدن با محصولات داخلی، آردی با كیفیت تولید و در اختیار مصرف كنندان قرار می گیرد.

گندمكاران نیازمند حمایت دولت هستند

...............

به اعتقاد كارشناسان بخش كشاورزی ، دست یابی كه خودكفایی در گندم نیازمند حمایت دولت و تعیین نرخ عادلانه برای این محصول استراتژیك است .

رئیس سازمان جهاد كشاورزی معتقد است در زمان حاضر قیمت گذاری گندم از سوی دولت عادلانه نیست و نرخ تامین شده كفاف هزینه های تولید این محصول را نمی دهد.

علی مختاری اضافه كرد: طبق بررسی های كارشناسی به این نتیجه رسیده ایم كه نرخ خرید تضمینی كمتر از 5500 ریال برای هر كیلو گندم عادلانه نیست.

وی افزود: قیمت های كارشناسی هزینه و درآمد كشت گندم در كشور نشان می دهد كه هر كیلو گندم برای كشاورز حدود شش هزار ریال تمام می شود كه رقم در آذربایجان غربی 4500 ریال برای گندم آبی و 4800 ریال برای گندم دیم می باشد.

مختاری ادامه داد: در صورتی كه نرخ خرید تضمینی گندم پایین تر این رقم باشد، انگیزه برای كشت این محصول پایین خواهد امد.

وی گفت: در سال زراعی گذشته ( 91 - 90 ) به دلیل اینكه نرخ خرید تضمینی گندم پایین بود بخش قابل توجهی از گندم تولیدی استان به مراكز تولید غذای دام و طیور فروخته شد و خرید كمتری نسبت به سال های گذشته به صورت تضمینی از كشاورزان داشتیم.

مدیر عامل شركت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی نیز در این ارتباط گفت: برای تشویق كشاورزان به كشت گندم، لازم است علاوه بر تامین نهادها و مساعدت های تشویقی، نرخ خرید گندم قبل از آغاز كشت پاییزی برای سال آینده اعلام شود.

جوادی افزود: نرخی كه برای خرید گندم اعلام می شود، معمولا در آستانه برداشت گندم صورت می گیرد كه این مساله باعث سردرگمی گندمكاران می شود.

وی یاد آور شد: در صورتی كه نرخ تضمینی در شروع فصل كشت اعلام شود ، گندمكاران بیشتری برای كشت گندم رغبت نشان خواهند داد.

عملكرد در واحد سطح مزارع گندم دیم و آبی

......................

استان آذربایجان غربی در شاخص متوسط عملكرد و حد نصاب برداشت در گندم آبی و دیم در ردیف استان های برتر كشور قرار دارد.

متوسط برداشت در سال زراعی گذشته در گندم آّبی 3270 كیلو گرم و در گندم دیم 1240 كیلو گرم می باشد كه هر دو شاخصی از متوسط كشوری بالاتر است.

این شاخص ها امسال در حالی بالاتر از متوسط كشوری است كه در سال زراعی گذشته بخش های وسیعی از آذربایجان غربی بارندگی مطلوبی نداشت و پراكنش بارندگی ها نیز مساعد محصول گندم نبود.

بر اساس كیل گیری های سالانه كه در مزارع نمونه انجام می گیرد، برداشت 13 تن گندم در شرایط آبی و چهار تن در شرایط دیم در استان مشاهده شده كه این شاخص ها نیز در كشور منحصر به فرد است.

توانایی های بالقوه استان در تولید گندم نشان می دهد در صورت ، اجرای اصول فنی كاشت ، داشت و برداشت، رعایت زمان كشت، استفاده درست از نهاده ها ، فن آوری های نوین و ماشین الات كشاورزی و بهره گیری از آبیاری بارانی، مزارع آبی استان به تنهایی قادر به تولید یك میلیون تن گندم در سال می باشند.

7125/583