۲۲ مهر ۱۳۹۱، ۹:۴۲
کد خبر: 80367461
T T
۰ نفر

طارم سرآمد توليد محصول زيتون كشور است

۲۲ مهر ۱۳۹۱، ۹:۴۲
کد خبر: 80367461
طارم سرآمد توليد محصول زيتون كشور است

زنجان - زيتون به عنوان يكي از با ارزشترين ميوه هاي خوراكي و روغني جهان شناخته مي شود و شهرستان طارم، سرآمد توليد اين محصول در ايران محسوب مي شود.

طارم به عنوان یكی از شهرستان های هفتگانه استان زنجان، قطب تولید زیتون كشور و گزینه اول احداث سومین كلكسیون جهانی زیتون محسوب می شود.

با واگذاری امتیاز راه اندازی این كلكسیون به كشور تركیه، مسوولان كشوری نظام اسلامی و مدیران استان زنجان، تصمیم به راه اندازی كلكسیون خاص و نمونه در این شهرستان گرفته اند.

زیتون از میان 70 نوع محصول زراعی و باغی كه از باغات و مزارع شهرستان طارم برداشت می شود، شهرت، ویژگی و كیفیت بی نظیری دارد كه آن را به محصولی استراتژیك در سطح استان زنجان و منطقه تبدیل كرده است.

در دین مبین اسلام و حتی قرآن كریم نیز تاكید فراوان بر استفاده از زیتون شده و از خواص و فواید گوناگون آن سخنان بسیار بیان شده است.

ارزش غذایی بالای زیتون، آن را به میوه ای ارزشمند در سراسر جهان تبدیل كرده تا آن جا كه بسیاری از محققان عرصه مواد غذایی و كشاورزی به فواید بسیار گسترده برگ، میوه و روغن زیتون اقرار و برای تولید دارو و مواد غذایی مختلف از آن استفاده می كنند.

جویدن برگ درخت زیتون برای رفع زخم های دهان موثر و روغن این میوه برای دفع سنگ كیسه صفرا، رفع سرفه های خشك، خارش های پوستی و نرمی استخوان و كم خونی كودكان مفید است.

مواد قندی، مواد تلخ، مواد رزینی ، موم، تانن، اسید گالیك، گلوكوزید، اولوروپیسین، لاكتون غیر اشباع ، اولوروپتیك اسید و روغن كه عمده در قسمت گوشت زیتون تشكیل می شود همگی مواد مفیدی برای بدن محسوب می شوند كه می توانند بخش عمده ای از كمبودهای بدن انسان را مرتفع كنند.

سالانه به طور متوسط 100 تن در كشور زیتون تولید می شود، كه در سال جاری با كم بار بودن باغات این میوه، میزان تولید آن در كشور و شهرستان طارم استان زنجان كاهش یافته است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان، گفت: زنجان با برخورداری 14 هزار هكتار از 40 هزار هكتار باغات زیتون كشور، رتبه اول تولید این میوه را به خود اختصاص داده است.

محمدرضا نهاوندی پور، زیتون تولید شده در شهرستان طارم این استان را دارای كیفیتی بی نظیر در سطح كشور دانست و افزود: متاسفانه میزان آورد این محصول درسطح كشور و این استان در سال جاری نسبت به سالهای گذشته كمتر بوده است.

وی حداكثر زیتون تولید شده درهر هكتار در شهرستان طارم را 22 تن در سال جاری دانست و یادآورشد: برداشت كمتر زیتون موجب افزایش قیمت این میوه در سطح كشور شده است.

نهاوندی پور با بیان اینكه سال گذشته هركیلوگرم زیتون خام با قیمت هفت هزار ریال فروخته می شد، اظهار كرد: درزمان حاضر حداقل قیمت هركیلوگرم این میوه نزدیك به 40 هزار ریال است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان، میزان تولید زیتون درسال جاری را 40 درصد برداشت پارسال دانست و گفت: به رغم برداشت كم، زیتون امسال دارای كیفیتی به مراتب بهتر نسبت به سالهای گذشته است.

وی میزان تولید زیتون در سطح كشور را سالانه 100 هزار تن دانست و خاطر نشان كرد: بیش از 30هزار تن این محصول در استان زنجان و شهرستان طارم تولید می شود.

نهاوندی پور باغات زیتون را دارای اشتغالزایی چشم گیری برای مردم شهرستان طارم دانست و افزود: سالانه بیش از سه هزار نفر در این باغات مشغول به كار می شوند.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان، به برداشت روغن زیتون از این میوه اشاره كرد و یادآورشد: در سالهای گذشته 30 درصد این محصول برای روغن كشی و 70 درصد برای كنسرو و خوراك استفاده می شد كه در سال جاری با توجه به برداشت كم این میوه، روغن كشی به 15 درصد كاهش یافته است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان، شرایط اقلیمی و آب هوای شهرستان طارم را برای كشت زیتون بی نظیر در سطح جهان دانست و خاطرنشان كرد: زیتون در این منطقه، تا زمان حاضر هیچ نوع آفتی را تجربه نكرده است و در صورت شیوع، آفات به صورت طبیعی از بین رفته اند.

وی به سابقه كشت زیتون در شهرستان طارم اشاره كرد و افزود: این شهرستان از 300 سال پیش تجربه كشت زیتون بدون آفت را داشته است.

نهاوندی پور، به عزم راسخ ایران اسلامی برای تاسیس كلكسیونی متفاوت از دو مركز موجود در سطح جهان، با استقلال و خودكفایی كامل اشاره كرد و گفت: در زمان حاضر بیش از 200 نوع زیتون در شهرستان طارم كشت می شود كه با ظرفیت های موجود در این منطقه می توان، انواع گوناگون زیتون را در آن كشت و به ثمر رساند.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان، به شیوع آفت مگس زیتون در سطح جهان طی سالهای اخیر اشاره و اظهار كرد: با وجود آنكه ایران منطقه قرنطینه در جهان محسوب می شد، سال گذشته این آفت وارد ایران شد و به برخی به باغات خسارت وارد كرد.

به گفته ی وی این درحالی است كه باغات زیتون شهرستان طارم با هیچ نوع آسیب و خسارتی مواجه نشد و مگس زیتون در این منطقه بدون استفاده از هر نوع سم پاشی و مواد شیمیایی متوقف شد.

نهاوندی پور، شهرستان طارم را تامین كننده 40 درصد زیتون كشور دانست و خاطرنشان كرد: در زمان حاضر بیش از 18 استان شروع به زیتون كاری كرده اند، اما با این وجود به برداشت و بهره وری مطلوب طارم دست نیافته اند.

به گفته وی، عملكرد زیتون در شهرستان طارم، به طور متوسط 5/4 تن در هر هكتار است كه به نسبت میانگین كشوری كه 5/2 تن در هكتار می باشد، بهره برداری قابل توجهی محسوب می شود.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان طارم نیز به كیفیت بالای زیتون تولید شده در این شهرستان اشاره كرد و گفت: با وجود آنكه محصول این منطقه در بسیاری مواقع با نام رودبار راهی بازارهای كشوری می شود، اما بسیاری از كارشناسان و صاحب نظران در زمینه كشت و بهره برداری زیتون به كیفیت بی نظیر آن اعتراف می كنند.

مسعود زنگنه به فروش بالای زیتون طارم اشاره و خاطرنشان كرد: از نقاط مختلف كشور به ویژه مناطق همجوار این شهرستان برای خرید و فرآوری زیتون اقدام می كنند و سالانه درآمد مناسبی از همین طریق نصیب باغداران می شود.

وی با بیان اینكه سالانه 70 درصد محصول برداشت شده از باغات زیتون برای مصرف خوراكی و كنسروی و 30 درصد برای روغن كشی استفاده می شد افزود: امسال با كم بار بودن این باغات، 85 درصد برای مصرف خوراكی و 15 درصد برای روغن كشی استفاده می شود.

زنگنه این شهرستان را دارای ركورد بیشترین برداشت زیتون در هكتار دانست و یادآورشد: دو سال گذشته 27 هزار و 343 كیلوگرم در هكتار محصول زیتون از روستای كهریز برداشت شد كه این رقم بیش از ركورد كشور اسپانیا و رقم جهانی برداشت زیتون در هكتار محسوب می شود.

7319/522/ 1645
۰ نفر