۲۳ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۰۷
کد خبر: 80369862
T T
۰ نفر
متخصصان سلامت:بدخوري و چاقي سلامت جامعه را مختل مي كند

شيراز - برخي متخصصان و صاحبنظران تغذيه و سلامت مي گويند : بدخوري و چاقي سلامت جامعه را تهديد و مختل مي كند.

انان دوشنبه در گفت وگوهای جداگانه با ایرنا افزودند : ارتقا بهداشت سلامت جامعه ، پیشگیری از بروز بیماریها ، جلوگیری از كارافتادگی و از دست دادن نیروی فعال جامعه با كنترل الگوی صحیح تغذیه امكان پذیر است .

این عده براین باورند: چاقی یكی از عوامل بروز بیماریهای غیر واگیر و مشكلات ناشی از آن است كه ارتباط مستقیمی با تغذیه نامناسب و رعایت نكردن الگوهای صحیح تغذیه ای دارد.

به عقیده آنها ، چاقی همیشه نشانگر پرخوری و زیاده روی در مصرف غذا نیست ، بلكه بدخوری و استفاده از غذاهای پركالری ، پرحجم و بدون مواد ریز مغذی و مناسب برای حفظ سلامت بدن منجر به چاقی می شود.

رییس مركز سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: چاقی نوعی بیماری مزمن است كه با بالا رفتن وزن بدن از محدوده طبیعی برای فرد اتفاق می افتد و بدن را برای ابتلا به سایر بیماریها آماده می سازد.

دكتر كامران باقری لنكرانی بیان داشت: اضافه وزن و چاقی از عوامل مهم تعیین كننده سلامت هستند كه متاسفانه از سوی برخی افراد جدی تلقی نمی شود.

وی گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده 20 درصد جمعیت جامعه چاق هستند كه در صورت رعایت نكردن الگوی صحیح تغذیه این میزان در 20سال آینده به 60 درصد خواهد رسید.

بگفته وی ، اغلب مردم با بدخوری و پرخوری الگوی صحیح غذا خوردن را رعایت نمی كنند، و نسبت به عواقب بد آن بی توجهند .

وی مصرف غذاهای پركالری، بی علاقگی به سبزیجات ، كم تحركی ، استفاده از وسایط نقلیه برای رفت و آمدهای روزانه ، بالا رفتن سن و پیآمد آن كم تحركی ، پر خوری بدلیل تنهایی و فرار از نگرانی و استرس را از عوامل مهم چاقی عنوان كرد.

دكتر لنكرانی افزود: همچنین اختلال در فعالیت برخی از غدد و كم كاری غده تیرویید ، ارثی بودن چاقی در خانواده نیز می تواند از علل چاقی باشد.

وی بیماریهای قلبی و عروقی، سكته مغزی و قلبی، فشارخون بالا ، دیابت ، عوارض ریوی، بیماریهای كبدی و مجاری صفراوی ، نقرس ، سیروز كبدی ، درد مفاصل و سرطانها را مهمترین عوارض چاقی برشمرد.

این متخصص معتقد است: با فعالیتهای بدنی منظم و ورزش می توان وزن ، میزان چربی خون ، قند خون ، فشار خون و استرس را كاهش داد و همچنین از ابتلا به چاقی جلوگیری كرد.

دكتر باقری لنكرانی افزود: از جمله شاخص های بدخوری و پرخوری در جامعه ما رشد بی رویه فست فودها و استقبال مردم از این نوع خوراكی هاست.

وی اظهاركرد: شیراز در صدر استفاده از فست فودها قرار دارد و فراوانی مراكز عرضه فست فود در شیراز بیشتر از سایر نقاط كشور است.

بگفته وی ، فرهنگ خام خواری و تازه خواری باید در بین مردم رواج یابد و مصرف سبزی ها و میوه ها در برنامه غذایی جایگاه بهتری پیدا كند.

معاون پژوهشی مركز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشكی شیراز هم گفت: اختلالات تغذیه ای ، دریافت انرژی بیش از نیاز بدن، فشارهای درونی ، استرس و افسردگی، عوامل ژنتیكی ، مصرف برخی داروها ، اختلالات غدد از مهمترین عوامل بروز چاقی است.

دكتر حسن جولایی افزود: چاقی همیشه ناشی از پرخوری نیست ، برخی افراد سیری شكمی دارند و با دریافت مواد غذایی نامناسب چاق می شوند اما گرسنگی سلولی بدن آنها را مساعد بیماریها می كند.

بگفته وی ،كاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش اصولی ترین روش برای كاهش وزن و داشتن وزن ایده آل است و عوارضی مانند ریزش مو، چروكیدگی پوست را بدنبال نخواهد داشت.

این متخصص سلامت ، رژیم غذایی صحیح ، ورزش مناسب و كافی، تغییر رفتار و اصلاح عادات بد غذایی را از مهمترین شیوه های پیشگیری از چاقی عنوان كرد.

دكتر جولایی ، مصرف غلات كامل، میوه و سبزیها به صورت روزانه ، كاهش میزان مصرف چربی ها ، عدم مصرف غذاهای سرخ كردنی ، كاهش مصرف نوشابه های گازدار و مواد غذایی حاوی قندهای ساده را در كاهش وزن موثر دانست.

وی ادامه داد: تحرك و ورزش به كاهش وزن و سوختن چربی های اضافی كمك كرده و از تحلیل بافتهای ماهیچه ای جلوگیری می كند .

وی بااشاره بهاین مطلب كه افراد چاق باید از ورزشهایی استفاده كنند كه امكان تداوم آن وجود داشته باشد افزود: پیاده روی حداقل 30 دقیقه در روز تندتر از حالت طبیعی می تواند در كاهش وزن موثر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: تغذیه مناسب و سالم می تواند از بروز بیماریهای غیر واگیر ، مزمن ، عفونی و نهایتا مرگ ومیر جلوگیری كند.

دكتر محسن مقدمی افزود: امروز جامعه با اپیدمی چاقی روبرو ست اما این بدین معنا نیست كه افراد از پرخوری چاق می شوند.

وی ادامه داد: چاقی می تواند یكی از عوامل سوء تغذیه باشد كه كنترل آن در بروز بیماریها بویژه بیماریهای قلبی و عروقی ، از كار افتادگی و مسایل ناشی از آن می تواند اثر گذار باشد.

بگفته وی ، بر اساس آخرین مطالعات انجام شده ، از هر 10 نفر در كشور ، چهار نفر تغذیه مناسب با انرژی لازم ، چهار نفر تغذیه نامناسب با انرژی بالا دریافت می كنند و دو نفر سوء تغذیه دارند.ك/4

680/667