۲۳ مهر ۱۳۹۱، ۱۷:۵۲
کد خبر: 80370293
T T
۰ نفر
گاوهاي نژاد سرابي 14.5درصد شير آذربايجان شرقي را توليد مي كنند

تبريز - رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: 14.5درصد شير توليدي در اين استان از گاوهاي نژاد سرابي به دست مي آيد.

'مسعود محمدیان'، در حاشیه بازدید از مركز اصلاح نژاد دام منطقه شمال غرب و غرب كشور

، گاو نژاد سرابی را سرمایه ملی و ارزشمندی برای كشور دانست و اظهار كرد: این نژاد با شرایط محیطی و خصوصیات آب و هوایی منطقه سازگار و در مقابل اغلب بیماری های بومی مقاوم بوده و دارای كمترین توقع غذایی با توجه به ویژگی های تولیدی خود است.

وی با بیان اینكه گاو سرابی در كنار نژاد های گلپایگانی، سیستانی، دشت یاری، سنجری، تالشی، مازندرانی و كردی به عنوان ذخایر ژنتیكی كشور محسوب می شوند، افزود: اصلاح نژاد این گاو بومی در دستور كار قرار دارد.

محمدیان ادامه داد: پروژه آمیخته گری كنترل شده با استفاده از نژادهای خارجی و دورگ گیری از سایر اقدام های صورت گرفته در زمینه حمایت از تولید گاو بومی در استان به شمار می آید.

رییس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی اضافه كرد: 42 درصد از گاوهای موجود در این استان بومی، 49 درصد دو رگه و 9 درصد اصیل هستند.

گاو بومی سرابی، جزو نژادهای شیری ایران بوده كه خاستگاه آن، منطقه آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل است كه در یك دوره شیر دهی، یك هزار و 513 كیلوگرم شیر تولید می كند.

7232/645/587