۲۴ مهر ۱۳۹۱، ۱۲:۵۸
کد خبر: 80371302
T T
۰ نفر
دانش، بنيان فرآيند توليد مواد غذايي است

مشهد- معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم گفت: دانش ،بنيان فرآيند توليد مواد غذايي است و با پيوند دانش و صنعت و استفاده از فناوري و تجهيزات نوين مي توان توليد مواد غذايي را در كشور افزايش داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا دكتر 'محمد مهدی نژاد نوری' روز یكشنبه در مراسم آغاز كار روزجهانی غذا در پژوهشكده صنایع غذایی اهمیت امنیت مواد غذایی را یاد آور شد و افزود:امنیت ابعاد گسترده ای دارد و دیگر توان نظامی تامین كننده امنیت كشور نیست لكه توان اقتصادی، محیط زیست، فرهنگی، اجتماعی ، انرژی و مواد غذایی با هم امنیت یك كشور را تامین می كنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود :علاوه بر امنیت غذایی باید ابعاد پژوهشی غذا، استفاده از فناوری ها و تجهیزات نوین و نوآوری را در تولید مواد غذایی مد نظر قرار داد.

مهدی نژاد گفت : كشور ما پاسخگوی نیاز گرسنگی نیست و باید برای این منظور باید تولید غذا دو برابر شود كه این امر به پژوهش نیاز دارد.

وی با اشاره به بعد آموزش، ترویج و فرهنگ سازی در بحث غذا گفت: آموزش در سطوح دانشگاهی لازم و ضروری است تا بتوان تجربیات را افزایش داد.

مهدی نژاد با اشاره به تنوع مواد مغذی و سلامت در مواد غذایی خاطرنشان ساخت :ارتباط غذا با سلامت مساله ای بسیار مهم ، حیاتی و اساسی است .

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بعد روانی و یا معنوی غذا را از دیگر ابعادی عنوان كرد كه در بحث غذا باید به آن توجه كرد و گفت: جهان امروز به بعد روانی غذا توجه كمی می كند و این در حالی است كه در اسلام استفاده از غذاهای حلال توصیه شده و استفاده از این نوع غذاها تاثیر خوبی در جسم و روح انسان می گذارد و غذاهای حرام به روح و جسم انسان لطمه می زند.

مهدی نژاد نوآوری در چرخه غذا را از دیگر ابعادی خواند كه در مساله مواد غذایی باید به آن توجه كرد و افزود: در حال حاضر در زمینه فرآوری ، كیفیت و كافی بودن مواد غذایی مسایل و معضلات بسیاری در كشور وجود دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری با بیان اینكه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كرده است كه ضایعات مواد غذایی 15 میلیون نفر را در كشور می تواند سیر كند گفت : می بایستی ببینیم ایراد كار كجاست و چاره ای در این زمینه بیندیشیم.

این مقام مسئول در وزارت علوم تاكید كرد: باید در نوآوری های غذایی ضمن افزایش كمی غذا، كیفیت را نیز حفظ كنیم.

وی با اشاره به استفاده از سم و كود شیمیایی در كشت محصولات گفت: استفاده از سم و كود شیمیایی در كشت محصولات باعث شده غذاهایی كه می خوریم عوارض حادی داشته باشند كه این موضوع باید تحت كنترل درآید.

وی خاطرنشان كرد: وزارت علوم وظیفه دارد در بحث علم و فناوری و دانش كمك كند و از تشخیص افراد ذینفع كمك بگیرد كه در این راستا شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) از مجامعی است كه ذینفعان را برای گرفتن نظرات آنها گرد هم می آورد.

علمی**2038**9190**1544
۰ نفر