'ملیحه سعیدی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: تنها دو مركز آكادمیك موسیقی یكی ویژه دختران و یكی برای پسران در كشور فعالیت می كنند كه سالیانه حدود 30 هنرجو در رشته های آهنگسازی ، نوازندگی سازهای ایرانی و جهانی از این مراكز با اخذ مدرك دیپلم تخصصی موسیقی فارغالتحصیل می شوند.
وی ادامه داد: فعالیت این هنرستانهای موسیقی در كشور سابقه ای بیش از نیم قرن دارد كه در طی این سالها چهره های سرشناسی را به جامعه هنری معرفی كرده و این مهم جایگاه ویژه این مركز در آموزش گونههای تخصصی موسیقی را تصدیق می كند.
سعیدی با بیان اینكه شرح دروس تخصصی هنرستان موسیقی بارها تغییر كرده است اظهار داشت: هم اكنون هنرجویان موسیقی با حجم قابل توجه ای از دورس عمومی كه در دیگر مدرسههای راهنمایی و دبیرستان های آموزش و پرورش تدریس می شود مواجه هستند.
این پیشكسوت موسیقی یادآور شد : وجود شرح درس یكسان بین هنرجویان هنرستان موسیقی و دانش آموزان دیگر مراكز آموزشی ، كاری غیر كارشناسانه است چرا كه یك هنرجو زمان كافی برای پیگیری درس های تخصصی در كنار دروس عمومی با این حجم بالا را ندارد.
این مدرس موسیقی خاطرنشان كرد: گذراندن اغلب دروس عمومی برای هنرجویان كه درصدد كسب دیپلم تخصصی رشته موسیقی هستند ضرورتی ندارد و تنها این درسهای عمومی زمان آنها را برای تمرین و پیگیری رشته تخصصیشان می گیرد.
وی ادامه داد: بالا بودن حجم دروس عمومی و اضافه شدن درس های تخصصی به آن دغدغه اصلی هنرجویان رشته موسیقی است واین موضوع در طول تحصیل سبب می شود كه هنرجویان نه بتوانند درس های عمومی را در حد معمول دنبال كنند ونه اینكه دروس تخصصی كه برای یادگیری آن به هنرستان موسیقی آمده اند را به طور استاندارد دنبال كنند.
سعیدی در ادامه افزود: نبود تعادل بین دروس تخصصی و عمومی در دانشگاهها نیز دیده می شود و به همین دلیل دانشجویانی كه در رشته های مربوط به موسیقی فارغ التحصیل شده اند در اندازه های استاندارد نیستند.
وی گفت: باید توجه داشت تحصیلات عالی و دانشگاهی در حوزه موسیقی با دیگر رشتههای متفاوت است ، برای مثال علاقه مندان برای حضور در رشته های پزشكی بعد از اخذ مدرك دیپلم دبیرستان با سپری كردن یك و یا دو سال مطالعه در زمینه های مربوطه در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه های مورد نظر پذیرفته می شوند.
سعیدی یادآور شد : اما شرایط برای تحصیلات در رشته موسیقی متفاوت است ، اغلب كسانی كه وارد دانشگاه های موسیقی می شوند یا دیپلم هنرستان موسیقی هستند و یا به طور ویژه علوم این هنر را فرا گرفته اند.
وی ادامه داد : این مهم باید در امتحانات ورودی با اضافه شدن گزینه های تخصصی در تست های ورودی دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد چرا كه كسی كه قبل از ورود به دانشگاه با علوم موسیقی آشنا نباشد نمی تواند تنها با گذارندن یك دوره چهار ساله به استانداردهای لازم برسد.
سعیدی افزود : اغلب هنرمندان و چهره های سرشناس موسیقی از هنرستان فارغ التحصیل شده اند چرا كه این مراكز شرایطی را فراهم می كند تا هنرجویان بعد از گذراندن دوران ابتدایی وارد هنرستان شوند و پس از سپری كردن دوره تحصیل ، دیپلم تخصصی موسیقی دریافت كنند كه این مهم ترین دلیل بالا بودن توانایی فارغ التحصلان هنرستان نسبت به دیگران در مراحل عالی تحصیل است.
وی خاطر نشان كرد : باید شرایط ورود به دانشگاه های موسیقی تغییر یابد و همچون گذشته و مثل تمام مراكز آكادمیك دنیا كه كنسرواتوار نام دارد هنرجویان را از دوره ابتدایی و تا مرحله دكتری تربیت كند و اگر كسانی می خواهند از بیرون به این مراكز آكادمیك راه پیدا كنند سطح دانش و آگاهیشان در سطح بالا و استاندارد باشد.
فراهنگ ** 9252**1588
مدرس پيشكسوت:
آموزش دروس تخصصي در هنرستانهاي موسيقي پررنگ تر شود
۲۶ مهر ۱۳۹۱، ۹:۵۱
کد خبر:
80374312
تهران - مدرس پيشكسوت موسيقي رديف دستگاهي ايران گفت: آموزش دروس تخصصي بايد در هنرستانهاي موسيقي پررنگ تر شود.