مدير عامل منطقه آزاد چابهار: كشورهاي آسياي ميانه از اين بندر براي افزايش صادرات استفاده كنند

دوشنبه - مديرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: كشورهاي محصور در خشكي آسياي ميانه مي توانند با بهره گيري از ويژگي هاي بندر چابهار در ايران توان ترانزيت و صادرات خود را به ديگر كشورهاي جهان بيش از پيش افزايش دهند.

'شهباز یزدانی'روز جمعه در حاشیه نمایشگاه توانمندی های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در تاجیكستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی كشور كه در دریای عمان و حاشیه اقیانوس هند و آبهای آزاد واقع است، نام برد و گفت: این بندر براساس تعریف سازمان ملل، حلقه اتصال كشورهای حوزه مشترك المنافع شوروی سابق (CIS) به خصوص هشت كشور محصور در خشكی این حوزه است.

وی با بیان اینكه ارتباط چابهار به آبهای آزاد سبب جایگاه ارزشمند آن برای این كشورها و ایران شده است، تاكید كرد: به استناد تعریف سازمان ملل این كریدور بهترین، اقتصادی ترین و امن ترین مسیر دستیابی جمهوری های آسیای میانه به خصوص تاجیكستان به دیگر نقاط جهان است.

رییس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار اضافه كرد: بستر و موقعیت جغرافیایی خاص چابهار به لحاظ دسترسی به كشورهای جنوب شرق آسیا و شرق آفریقا، امكان خوبی را برای كشورهای آسیای میانه ایجاد می كند.

یزدانی گفت: تنها راه مواصلاتی ارزانی كه این كشورها می توانند از طریق آن به آبهای آزاد دست یابند، بندر و منطقه آزاد چابهار در ایران است.

به گفته وی، دسترسی این مناطق به آب های آزاد از موضوعات بسیار قدیمی است كه از زمان روسیه تزاری همواره مورد توجه بوده به طوری كه سازمان ملل نیز به این نتیجه رسیده و بهره گیری از كریدور شمال - جنوب را به این كشورها توصیه كرده است.

یزدانی دسترسی جمهوری های آسیای میانه به غرب ایران و در نتیجه اروپا از طریق كریدور شرق - غرب را دیگر ویژگی بندر چابهار در ایران ذكر كرد و افزود: این مزیت سبب توجیه پذیری توسعه فعالیت های ترانزیتی تاجیكستان و دیگر جمهوری های آسیای میانه از طریق این منطقه می شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: همه این ویژگی ها سبب شد تا تاجیكستان و دیگر كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه جزء كشورهای هدف ما برای توسعه تعاملات ترانزیتی قرار گیرند.

یزدانی با بیان اینكه علاوه بر تاجیك ها، سرمایه گذاران خارجی دیگری كه در این كشور فعالیت اقتصادی می كنند می توانند از امكانات و پتانسیل های موجود در چابهار بهره برداری كنند، گفت: همه فعالان اقتصای حاضر در این كشور می توانند از بندر چابهار در ایران به عنوان 'بارانداز' استفاده كرده و كالاهای خود را با هزینه های كمتر و سریعتر به دست مصرف كننده برسانند.

وی در تشریح ویژگی های منطقه آزاد چابهار برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران علاقه مند به بهره گیری از امكانات زیربنایی موجود در این منطقه، از پایین بودن هزینه ها در این منطقه در مقایسه با سایر مناطق آزاد ایران خبر داد و گفت: ارایه مشوق های بیشتر نسبت به دیگر مناطق نظیر پرداخت حق دموراژ؛ هزینه انبارداری و حق تخلیه و بارگیری كمتر توسط كشتی ها سبب شد این مسیر ترانزیتی برای صادركنندگان و واردكنندگان بسیار توجیه پذیر باشد.

یزدانی با اشاره به مشكلات موجود در ترانزیت كالا به لحاظ وجود راههای نامناسب زمینی و موانعی كه از سوی ازبكستان برای تاجیكستان ایجاد می شود، گفت: این عوامل سبب شد تا مقامات تاجیك به تازگی تصمیم بگیرند از طریق مرز زمینی افغانستان و بندر كراچی پاكستان كالاهای خود را تامین كنند.

وی با بیان اینكه ترانزیت كالا از طریق كراچی به لحاظ ناامن و مناسب نبودن برای تاجیكستان زیان بار خواهد بود، گفت: تجار و سرمایه گذاران افغانستان به جای استفاده از بندر كراچی در پاكستان، كالاهای مورد نیاز خود را از طریق منطقه آزاد چابهار وارد كند.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار به ویژگی های گردشگری منطقه آزاد چابهار اشاره كرد و گفت: شرایط آب و هوایی خاص چابهار به لحاظ تفاوت زیاد آن با سواحل جنوبی ایران در طول تابستان، این منطقه را به مكان مناسبی برای استفاده گردشگران تبدیل كرد و تاجیك ها می توانند از این فرصت به نحو مطلوب استفاده كنند.

وی گسترش توریست درمانی را محور دیگری همكاری 'دوشنبه' و 'چابهار' دانست و افزود: وجود بیمارستان های مجهز و متخصصان متعدد در چابهار می تواند زمینه دسترسی تاجیك های علاقه مند به بهره گیری از امكانات درمانی این منطقه را با قیمت ارزانتر و كیفیت بالاتر فراهم كند.

آساق**1558**1545