۱ آبان ۱۳۹۱، ۹:۳۹
کد خبر: 80381357
T T
۰ نفر

ساري- معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي مازندران نياز سالانه علوفه در استان را چهار ميليون و 576 هزارو 961 تن عنوان كرد و گفت: بخش دامداري استان سالانه با حدود يك ميليون تن كمبود علوفه مواجه است .

به گزارش ایرنا، ' یحیی ابطالی ' یكشنبه شب در كارگروه اقتصادی مازندران همچنین گفت: اگر طرح جامع تولید علوفه تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرا و عملیاتی شود ،نه تنها كسری جبران خواهد شد، بلكه مازاد تولید هم خواهیم داشت كه قابل صدور خواهد بود.

وی تولید علوفه از طریق كشت دوم ،به زراعی كشاورزی و به نژادی دام ، استفاده از اراضی شیب دار و تولید علوفه از طریق باقیماده محصولات زراعی را از راهكاری های افزایش تولید علوفه در مازندران عنوان كرد.

ابطالی خاطر نشان كرد: حدود 60درصد هزینه تولید فرآورده های دامی را هزینه های تامین خوراك تشكیل می دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی مازندران بیان داشت: فروردین و اردیبهشت هر سال دامداران با كمبود شدید علوفه مواجه می شوند.

وی به كشت شبدر برسیم در مازندران برای تامین علوفه مورد نیاز دام اشاره كرد و گفت: از آنجاییكه شبدر برسیم قابلیت سیلاژ ( بسته بندی ) مناسب را ندارد و برداشت آن نیز به صورت مكانیزه صورت نمی گیرد ،جوابگو نیاز های دامداری استان نیست.

وی كمبود بذر اصلاح شده را از دیگر مشكلات برای توسعه كشت علوفه عنوان كرد.

ابطالی گفت: امسال 67هزارو 900میلیون ریال تسهیلات سرمایه درگردش برای علوفه كاری كشاورزان تخصیص یافته است.

ابطالی در بخش دیگری به وابستگی شدید خوراك صنعت طیور مازندران اشاره كرد و گفت: حدود 88درصد خوراك طیور وابسته به استانهای دیگر و یا خارج از كشور است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاوری مازندران در كارگروه اقتصادی استان از كاهش شدید كشت دانه روغنی( كلزا ) در مازندران خبر داد و گفت: كشت دانه روغنی به كمتر از 10هزار هكتار رسید.

مازندران دارای حدود هفت و نیم میلیون راس دام است.

مازندران 460 هزار هكتار اراضی زراعی و باغی دارد كه از بین 70 نوع محصولات كشاورزی كه در استان تولید می شود در 15 نوع مقام اول كشور را دارا می باشد.ك/2

2585/402