۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۹:۰۲
کد خبر: 80382557
T T
۰ نفر
عيد قربان روز پيروزي عقل  بر هوي و هوس است

امام جمعه اهل سنت اروميه گفت : عيد قربان روز پيروزي عقل و وحي بر هوي و هوس است.

ملا عبدالقادر بیضاوی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود : هرگاه انسان بر سر دو راهی غریزه و وظیفه قرار گرفت و غریزه را انتخاب كرد، به سوی حیوانیت گرویده بلكه از حیوانات هم پست تر شده است، چون از عقل و فكر و رهنمودهای انبیاء استفاده ننموده است از حیوانات هم پست تر شده است.

وی اظهار كرد : اما همین كه انسان در این دو راهی خطرناك وظیفه را انتخاب كرد و در خط ملائكه و پاكان قرار گرفت آن را عید می گیرد، مثلاً غریزه گرسنگی و تشنگی انسان را به استفاده از آب و نان می كشاند، ولی وظیفه دستور می دهد كه در ماه رمضان خودداری كن، كسانی كه سی روز وظیفه را انتخاب كرده اند، اول شوال را باید عید بگیرند، زیرا وظیفه را بر غریزه ترجیح داده اند.

بیضاوی خاطرنشان كرد : غریزه فرزند دوستی به ابراهیم(ع) می گوید نباید اسماعیل(ع) را ذبح كنی، اما وظیفه می گوید او را ذبح كن، حضرت ابراهیم(ع) در این دو راهی، رضای خداوند بر می گزیند و لذا باید آن را عید بگیرد.

وی ادامه داد : قربان عبارت از كارهای نیكی است كه انسان بوسیله آن بخواهد خود را به رحمت خداوند نزدیك كند بنابراین عمل نیكی كه انسان انجام دهد تا بدان وسیله خویشتن را به رحمت حق تعالی نزدیك سازد آن كار را قربان می گویند.

بیضاوی اضافه كرد: بدیهی است كه مراد از تقرب به خدای تعالی، قرابت زمانی و مكانی نیست چه بین خالق و مخلوق هیچگونه خویشاوندی وجود ندارد بلكه منظور آن است كه از راه طاعت و انجام كارهای شایسته می توان مشمول الطاف الهی قرار گرفت و به رحمت او نزدیك شد.

امام جمعه اهل سنت ارومیه اضافه كرد :عید قربان را عید اضحی نیز می گویند و وجه تسمیه آن چنین است: اضحی جمع است از ماده (ضحی) كه به معنای ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب می باشد و هنگامی كه خورشید بالا می آید (قبل از ظهر) و آن موقع را ضحی گویند، چنانچه در قرآن كریم آمده است ، والشمس و ضحیها

( قسم به خورشید و چاشتگاه آن) و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می كنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین سبب روز دهم ذی الحجه را كه قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود عید اضحی نیز گفته اند

8135/583