۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۶:۱۴
کد خبر: 80389060
T T
۰ نفر

مسموميت دارويي در بين كودكان شيوع بيشتري دارد

۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۶:۱۴
کد خبر: 80389060
مسموميت دارويي در بين كودكان شيوع بيشتري دارد

قزوين - كارشناس دارويي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي قزوين با اشاره به ميزان شيوع مسموميت ها در بين كودكان گفت: مسموميت هاي دارويي در كودكان يكي از شايع ترين نوع مسموميت ها است كه در اثر مصرف اشتباهي شربت ها و قرص ها ايجاد مي شوند.

دكتر 'شبنم ابوترابی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر دارو یا ماده ای كه فرد جهت درمان، بیش از حد مجاز استفاده می كند و حتی داروهایی كه برای كاربرد درمانی در دوز مجاز مصرف ولی منجر به مشكلاتی در بدن شده و از بدن دفع نمی شوند، به عنوان مسمومیت دارویی شناخته می شوند.

وی اضافه كرد: وع دیگر مسمومیت ها مصرف عمدی داروی بیش از حد است كه معمولا داروهایی كه در منزل نگهداری می شوند نظیر قرص های آرامبخش و اعصاب از جمله داروهای مصرفی در این دسته هستند.

ابوترابی سن فرد و ابتلا به نوعی بیماری را از مهمترین نكات مورد توجه در مسمومیت های دارویی عنوان كرد و افزود: بنابراین باید توجه داشت كه برای هر فردی چه دارویی تجویز می شود.

وی تشخیص نوع داروی مصرفی را در مسمومیت های دارویی مهم دانست و افزود: گاهی اوقات عوارض و مسمومیت بعضی داروها نسبت به مقدار دوز درمانی بسیار به هم نزدیك هستند، بنابراین به افرادی كه اینگونه داروها را مصرف می كنند توصیه می شود تا نصف قرص را میل كنند یا اگر قرص كامل را می خورند دو روز در هفته دارو را مصرف نكنند تا اثرات مسمومیت ایجاد نشود.

وی با بیان اینكه بعضی داروها نیز در دوزهای تجمعی موجب بروز مسمویت می شوند، خاطرنشان كرد: قرص استامینوفن كه بسیاری از افراد بدون توجه و هر روز یك یا دو عدد از آن استفاده می كنند به مرور زمان در بدن فرد جمع و وقتی میزان آن در بدن افزایش پیدا كرد منجر به مسمویت دارویی می شود.

ابوترابی افزود: اما گروه دیگری از داروها به محض مصرف و ورود به بدن موجب بروز مسمویت می شوند و اگر راه تزریق دارو براساس استاندارد گفته نشده باشد ممكن است بسیار خطرناك بوده و آسیب های جدی وارد كند، چرا كه در آن صورت میزان دارو از حد معمول بسیار بیشتر و عوارض به همراه خواهد داشت.

كارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی قزوین با بیان اینكه در فاصله سال های 81 تا 90 مرگ ناشی از مسمویت دارویی در كشور سیر صعودی داشته است افزود: این روند صعودی به نحوی بوده است كه از 185 نفر در سال 81 به 627 نفر در سال 90رسیده است كه در این میان استان های تهران، خراسان رضوی و فارس در صدر موارد مرگ ناشی از مسمومیت دارویی و بوشهر، قزوین و مازندران به ترتیب با صفر، یك و دو فوتی كمترین مرگ ناشی از مسمومیت دارویی را به خود اختصاص دادند.

یكم تا هفتم آبان ماه بعنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نام گذاری شده است.

7388/ 614/ 1644