۱۴ آبان ۱۳۹۱، ۱۶:۰۶
کد خبر: 80400168
T T
۰ نفر
تجويزهورمون رشد براي كودكان توسط متخصصان اشكالي ندارد

تهران - عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت : تجويز هورمون رشد براي بلندتر شدن قد كودكان توسط متخصصان غدد اشكالي ندارد.

دكتر' سعید حسینی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : یكی از معضلات خانواده های امروزی بلندترشدن قد كودكان با استفاده از روش های درمانی است .

وی خاطرنشان كرد : قد كودكان جنبه ارثی و ژنتیك دارد . در واقع میزان قد پدر و مادر تعیین كننده بلندی و كوتاهی قد هر كودك است ولی در كنار مقوله ارثی بودن ، فاكتورهای دیگری هم وجود دارد كه خانواده ها با رعایت كردن این فاكتورها می توانند قد كودكان خود را افزایش دهند.

حسینی گفت : در دوران رشد قدی كودكان با استفاده از داروها و هورمون های رشد می توان به بلندی قد كمك كرد. بسیاری از خانواده ها برای افزایش قد كودكان خود از متخصصان غدد و پزشكان درخواست تجویز هورمون رشد می كنند كه با نظر این متخصصان استفاده از این هورمون ها اشكالی ندارد.

متخصص تغذیه ادامه داد: این هورمون ها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد كه صفحه رشد در كودكان بسته نشده باشد .

صفحه رشد كه به آن صفحه اپی فیزیال Epiphyseal plate هم گفته می شود منطقه ای در دو انتهای استخوان های بلند كودكان است كه رشد می كند و مسئول رشد استخوان است. در واقع فعالیت صفحه رشد است كه موجب بزرگ شدن و بلند شدن استخوان در كودكان می شود.

حسینی تغذیه مناسب در دوران كودكی را بهترین راه بلندترشدن قد كودكان دانست و گفت : تغذیه درست و استفاده از مواد مغذی در دوران رشد قدی كودكان زمینه بلندی و افزایش قد را در كودكان ایجاد می كند .چنانچه استفاده از كلسیم ، روی ، منیزیم و ویتامین ها از طریق مواد غذایی به همراه انجام حركات ورزشی به ویژه پرشی در بلندترشدن قد كودكان بسیار موثر است .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت : 'روی ' یكی از مهمترین عناصری است كه در بلندترشدن قد كودكان بسیار موثر است و طبق بررسی هایی كه در ایران انجام شده كمبود روی در كودكان ایران شایع است .

حسینی ادامه داد: رشد قدی در دختران حداكثر در 19 سالگی و پسران در 20 تا 23 سالگی است .

وی در مورد چاقی و اضافه وزن كودكان ایرانی خاطرنشان كرد : اضافه وزن وچاقی در كودكان ایرانی امروزه بسیار مشاهده می شود و اگر در دختران این چاقی تداوم داشته باشد می تواند منجر به بلوغ زود رس شود و بدین ترتیب پس از بلوغ قد دختران 6 تا 7 سانت رشد خواهد داشت .

این متخصص تغذیه مصرف شیر و لبنیات به اندازه 3 تا 4 لیوان در روز برای كودكان به همراه استفاده از مكمل ها و ویتامین ها را با تجویز پزشك برای آن دسته از كودكان كه بدنشان نیازمند این گونه ویتامین ها است ، توصیه كرد .

علمی (4)**1354**1581
۰ نفر