۱۵ آبان ۱۳۹۱، ۸:۲۱
کد خبر: 80400579
T T
۰ نفر
وزراي فرهنگ ايران و تونس بر گسترش مناسبات فرهنگي دو كشور تاكيد كردند

تهران - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با وزير فرهنگ تونس با يادآوري آغاز موج بيداري اسلامي در شمال آفريقا و جهان عرب، پيشتازي تونس در اين زمينه را ستود و خواهان افزايش روابط فرهنگي ميان دو كشور شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی در این دیدار افزود: روابط میان دو ملت از دیرباز وجود داشته و آثار برگرفته از معماری خراسان در تونس بهترین گواه این موضوع است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در تونس و گفت :‌ این امر از عزم جدی مسوولان دو كشور برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حكایت دارد.

حسینی با قدردانی از برپایی كمیسیون مشترك به میزبانی تونس، ابراز امیدواری كرد دستگاههای اجرایی به توافقات انجام شده عمل كنند.

وی همچنین با یادآوری موافقتنامه فرهنگی موجود بین دو كشور از آمادگی ایران برای عملیاتی شدن همه مفاد آن خبر داد.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، تاكید مسوولان تونس بر وحدت مسلمین را سیاستی اصولی ارزیابی كرد و افزود: معتقدیم در شرایط كنونی هر نوع افراط ‌گری به ضرر مسلمانان جهان است.

حسینی به تاكیدات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر وحدت مسلمانان جهان اشاره كرد و گفت‌: هر ساله برنامه‌های متنوعی در ایران برای تاكید بر وحدت بیشتر میان مسلمانان اجرا می‌شود.

وزیر ارشاد در ادامه با تاكید بر ضرورت تعاملات و تبادلات گسترده تر فرهنگی بین دو كشور از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای ساخت فیلم مشترك با تونس خبر داد.

حسینی افزود: فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی ایرانی با مضامین اسلامی و قرآنی مانند حضرت یوسف(ع) ، حضرت مریم (ع) و اصحاب كهف را می توانیم در اختیار شما قرار دهیم.

حسینی به اعتبار و وجهه جهانی سینمای كشور اشاره و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای برگزاری دوره‌های آموزشی جهت فیلم‌سازان تونسی اعلام كرد.

عضو كابینه دولت دهم زمینه های همكاری دو كشور در حوزه های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی مانند خوشنویسی، عكاسی را نیز مهیا دانست.

وزیر ارشاد همچنین اعلام كرد: تفاهم‌نامه گسترش همكاری سینمایی دو كشور در آیین گشایش نخستین هفته فرهنگی تونس در ایران كه روز سه‌شنبه برگزار می‌شود امضا خواهد شد.

ترجمه آثار فاخر و ارزشمند فارسی به عربی و بالعكس، آمادگی برای تاسیس كرسی زبان فارسی در دانشگاههای تونس، برگزاری هفته فرهنگی تونس در كشور و هماهنگی در خصوص مرمت آثار تاریخی تونس با بهره گیر ی از تجربیات كارشناسان خبره ایرانی از دیگر محورهای طرح شده در این دیدار بود.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، آغاز به كار سفیر جدید تونس در تهران همزمان با سفر وزیر فرهنگ این كشور به ایران را زمینه‌ساز همكاری بیشتر دو كشور دانست و ابراز امیدواری كرد روابط فرهنگی دو كشور بیش از پیش گسترش یابد.

در ادامه این دیدار 'وزیر فرهنگ تونس' با قدردانی از دعوت وزیر ارشاد برای سفر به ایران ابراز امیدواری كرد كه این سفر سر آغازی برای تقویت روابط فرهنگی میان دو كشور باشد.

' مهدی مبروك'، انقلاب تونس را نخستین انقلاب قرن 21 دانست و ادامه داد: این انقلاب بر اساس دو عنصر فرهنگی، یعنی حق و عدالت استوار شده است همانطور كه ایران نیز اولین انقلاب مبتنی بر حق و عدالت را در قرن بیستم تجربه كرد.

وی به حضور فعال ایران در نمایشگاه كتاب تونس كه هم اكنون در حال برگزاری است اشاره كرد و افزود: مشتركات فرهنگی و تاریخی فراوانی با جمهوری اسلامی ایران داریم و معتقدیم سطح روابط فرهنگی دو كشور بسیار مطلوب است.

وزیر فرهنگ تونس همچنین از تجلیل آثار سینمایی كشور در جشنواره فیلم های سینمایی 'كارتاژ' كه هفته آینده در این كشور برگزار می شود خبر داد.

وی سال 2013 را سال هنرهای تجسمی در كشور تونس عنوان و اظهار امیدواری كرد، ایران حضور فعالی در این زمینه داشته باشد. تاسیس مركز ملی ترجمه در تونس و اعلام آمادگی برای امضای تفاهم نامه مشترك در این زمینه از دیگر مباحث مطرح شده در سخنان وزیر فرهنگ تونس بود.

وی مردم كشور تونس را علاقمند به فرهنگ و تمدن ایرانی دانست و بر توسعه و گسترش دوره های آموزش زبان فارسی در تونس تاكید كرد.

فراهنگ (1) **1630**1588
۰ نفر