نوسازي و ساماندهي بقاع متبركه چهره فرهنگي و ديني غرب گيلان را متحول مي كند

تالش ـ رييس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان هاي تالش، رضوانشهر و ماسال گفت: نوسازي و ساماندهي بقاع متبركه، چهره فرهنگي و ديني مناطق غرب گيلان را متحول مي كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین 'سیدحامد میرحسینی' عصر روز دوشنبه در آیین آغاز بهره برداری از طرح ساماندهی و احداث ساختمان دو بقعه متبركه در تالش افزود: به سرانجام رسیدن این پروژه ها به توسعه فرهنگی این منطقه كمك می كند.

وی اضافه كرد: بهره برداری از مرحله اول مسجد جامع خطبه سرا كه توسط یك فرد خیر احداث می شود و همچنین كلنگ زنی یك مسجد در پره سر و ساختمان جدیدالاحداث بقاع متبركه سیدمحمد تیركش بند و سیدنكی در تالش و شتاب بخشی در احداث ساختمان امامزادگان آستارا از جمله اقدامات اخیر بوده كه كار عملیاتی آنها در حال انجام است.

وی در ادامه با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص عمران و آبادانی بقعه و قبرستان تیركش بند گفت: عملیات ساختمانی این بقعه با اعتبار اولیه 130 میلیون ریال آغاز می شود.

حجت الاسلام میرحسینی افزود: محصور كردن محوطه این بقعه با هزینه ای بالغ بر 90 میلیون ریال و چراغانی محوطه و روی حصار با هزینه ای بالغ بر 40 میلیون ریال از اقداماتی بود كه باعث شد نمای این مكان كه در محل خیابان اصلی شهر قرار دارد ، شكل تازه ای را به خود بگیرد.

وی بیان كرد: طرح جامع توسعه بقعه متبركه سیدمحمد تیركش بند در مراحل نهایی تایید است.

حجت الاسلام میرحسینی اظهار كرد: طرح مستحدثات تجاری و سرویس بهداشتی و كتابخانه و كانون فرهنگی و حسینیه نیز در محوطه این بقعه پیش بینی شده كه با جذب سرمایه و اعتبار و كمك های خیرین منطقه و حمایت های مسوولان احداث خواهد شد.

وی همچنین گفت: برای توسعه حرم مطهر سیدمحمد تیركش بند خواستار كمك خیرین و مومنین منطقه هستیم تا به زودی این پروژه احداث و به بهره برداری برسد.

وی در ادامه با تجلیل از حمایت مسوولان شهرستان تالش و استان گیلان از برنامه های اداره اوقاف و امور خیریه ، با اشاره به علاقه مندی مردم به سنت حسنه وقف گفت: در شش ماه اول امسال در سه شهرستان تالش ، رضوانشهر و ماسال چهار موقوفه جدید به ثبت رسیده كه تاكنون در این منطقه بی سابقه بوده است.

حجت الاسلام میرحسینی با تاكید بر توجه بیشتر مومنان به سنت حسنه وقف اظهار داشت: در رضوانشهر و تالش هر كدام یك موقوفه جدید ثبت شده كه واقفین هر كدام یك باب واحد مسكونی را وقف فعالیت های قرآنی كرده اند كه در این منطقه بی سابقه بوده است.

وی افزود: همچنین دو قطعه زمین نیز برای احداث مسجد وقف شده است كه واقفان به صورت تجمعی زمینی را خریده و وقف ساخت مسجد كرده اند.

وی با اعلام این كه در شهرستان های تالش و رضوانشهر و ماسال 35 موقوفه به ثبت رسیده كه اغلب مسجد هستند، گفت: موقوفه هایی كه در این شهرستان ها وقف می شوند ، در اداره اوقاف به ثبت نمی رسند كه احتمال دارد در آینده با مشكلاتی مواجه شوند.

به گزارش ایرنا، عملیات احداث و نوسازی حرم مطهر امام زاده سیدمحمد تیركش بند و سیدنكی شهرستان تالش عصر روز دوشنبه با حضور مدیركل اوقاف و امور خیریه استان گیلان و جمعی از مسوولان محلی شهرستان و قشرهای مختلف مردم منطقه طولارود تالش آغاز شد.

همچنین همزمان با آغاز عملیات این واحد فرهنگی و مذهبی ، كلنگ توسعه حرم بقعه متبركه سلطان سیدنیكی شهرستان تالش نیز با اعتبار اولیه 150 میلیون ریال به زمین زده شد.

بنا به اعلام مجریان طرح ، در جریان بازسازی حرم این امامزاده نیز همانند امامزاده تیركش بند ، تعدادی از قبور مسلمین بر اساس نقشه در داخل حرم جدید قرار خواهد گرفت كه این قبور با سنگ قبر در جوار ضریح مطهر این امامزادگان مشخص خواهد شد.ك2

7106 / 535/ 603