۱۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۱۳
کد خبر: 80403013
T T
۰ نفر
تقاضاي ثبت همايش شيرخوارگان حسيني در يونسكو

تهران - دبير مجمع جهاني حضرت علي اصغر(ع) با اشاره به استقبال چشمگير مسلمانان و غيرمسلمانان از همايش شيرخوارگان حسيني در ايران و جهان گفت‌: بدنبال پيشنهاد ثبت جهاني اين مراسم در سازمان يونسكو هستيم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا‌، 'داود منافی پور' روز سه شنبه در نشست خبری همایش شیر خوارگان حسینی افزود‌: استقبال از این حركت فرهنگی در ایران و جهان به حدی است كه پیش بینی می كنیم در 10 ساله دوم، میزان شركت كنندگان در همایش به 200 میلیون نفر در سراسر جهان برسد.

وی با یادآوری آنكه در سال گذشته با ارسال نامه ای به رییس جمهوری تقاضای ثبت ملی این مراسم مطرح شد كه خوشبختانه به تحقق رسید، گفت: قدم بعدی ثبت جهانی این روز در یونسكو است كه اقداماتی نیز در راستای عملی شدن آن صورت گرفته است.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع)، هدف از این كار را دفاع از حق، و حقیقت گویی درباره واقعه كربلا به تمامی جهان دانست و افزود: با برجسته كردن این موضوع می توان اهداف حركت عاشورا را به جهانیان معرفی كرد.



** همكاری اتوبوس رانی و مترو برای جابجایی شركت كنندگان در همایش

وی به آمادگی و هماهنگی یكهزار دستگاه اتوبوس و همچنین مترو تهران برای جابجایی شركت كنندگان در همایش شیرخوارگان حسینی در استان تهران اشاره كرد و گفت‌: علاقه مندان برای شركت در این همایش می توانند ساعت 7:30 سوم آذر ماه مطابق هشتم محرم در مكان های اصلی شهر حضور یافته و از خدمات شهری بهره مند شوند.



** واكنش شیطان پرستان و صهیونیست ها به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی

وی با بیان آنكه این همایش صرفا یك اقدام فرهنگی در راستای بیداری بشریت و تمیز دادن حق و باطل است، افزود‌: در این همایش فقط روضه خوانی و مرثیه سرایی برگزار می شود اما ثابت شده كه دشمنان اسلام همواره از عزاداری و روضه خوانی مسلمانان هراس دارند.

منافی پور گفت: برخی مراكز همچون كلیسای رم، دیوان لاهه، دانشگاه های مهمی همچون لایدن هلند و سوربون فرانسه و نیز محمد بن سعود در عربستان علیه این اقدام معنوی بیانیه صادر و اشعاری را در این زمینه سروده اند. گروهی از شیطان پرستان و حتی صهیونیست ها نیز نسبت به این همایش واكنش نشان داده و در مقابل، فیلمی با عنوان 'مغزشویی مقدس' تهیه كرده تا اذهان و عواطف جهانیان را نسبت به این همایش تحریك كنند.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع)‌ با توضیح آنكه همایش شیرخوارگان حسینی، اقدامی سیاسی نیست و در آن هیچ مخالفت سیاسی و شعاری علیه غرب و آمریكا داده نمی شود، افزود‌: هدف آن است كه به جهانیان بگوییم 'خوبی در كربلا ذبح و عشق در كربلا كشته شد'.



** برپایی همایش در كشورهای مختلف

وی در مورد كشورهایی كه این همایش در آنها برگزار خواهد شد، گفت: بحرین، عراق، لبنان، كویت، آمریكا، پاكستان، افغانستان، هند، آلمان، تونس، تركیه، امارات عربی متحده و بیروت از جمله كشورهایی هستند كه به مناسبت این روز جلسات متعددی را برگزار خواهند كرد.

منافی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا كه برای ترویج فرهنگ عاشورا و تاكید بر اهداف آن، چه كارهای تبلیغی و پژوهشی انجام شده، افزود: جزوه ای به زبان های انگلیسی، عربی، اردو و احتمالا زبان فرانسه تهیه شده كه به شرح واقعه پرداخته است كه با هماهنگی در داخل و كشور به شركت كنندگان اهدا می شود.

وی در مورد اقدامات رایزنان فرهنگی كشورها با توجه به بحث بیداری اسلامی و واكنش برخی كشورها نسبت به برگزاری این همایش گفت‌: هماهنگی هایی با افرادی كه اهلیت و قابلیت پیگیری این برنامه را دارند صورت گرفته‌، بیشتر مسوولان، اهل حوزه و دانشگاه هستند و یا تالیفاتی دارند و قرار است اقدامات موثری را در این راستا انجام دهند.



** صدای خود را حتی با تحریم شبكه های ایرانی به جهان می رسانیم

منافی پور در پاسخ به دیگر سووال ایرنا در مورد تحریم شبكه های تلویزیونی ایران توسط اینتل ست و یوتل ست و اختلال در اطلاع رسانی و پخش این همایش در كشورهای مختلف، گفت: علاوه بر دسترسی به شبكه های مجازی در جهان، با اتحادیه تلویزیون های اسلامی و بیش از 190 شبكه در ارتباط هستیم و نیازی به دیگر شبكه ها ماهواره ای نداریم.

وی با بیان آنكه پشتیبان اصلی این همایش، آسمانی و الهی است، افزود‌: ‌حتی اگر تمامی امكانات ارتباطی قطع شود، صدای حق طلبی و شرح این واقعه را به جهانیان خواهیم رساند.

منافی پور با یادآوری آنكه تمركز ما در بحث همایش شیرخوارگان حسینی فقط بر شیعیان و مسلمانان نیست، افزود: تلاش داریم مظلومیت حضرت علی اصغر(ع) را به سراسر جهان ابلاغ كنیم؛ بسیاری از شیعیان، مسیحیان و اهل سنت و آزادگان جهان علاقه مند به حضور در این برنامه هستند.



** تشریح برنامه های كوتاه و بلندمدت مجمع

وی برنامه های مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) را در سه دسته درازمدت و 10 ساله دوم، برنامه های پنج ساله كوتاه مدت و برنامه های تا پایان سال عنوان كرد و گفت: اطلاع رسانی به بیش از چهار میلیارد نفر در پایان 10 ساله دوم نسبت به واقعه عاشورا، شناسایی نخبگان منابر شیعه، شناسایی نخبگان ادیان مختلف و آزادگان جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان، تقسیمات گرایشی و شناسایی نرخ واقعی جمعیت شیعه، برپایی اجلاس های مختلف و برقراری ارتباط زنجیره ای با نخبگان منابر شیعه و آزادگان جهان از اقداماتی است كه برای برنامه 10 ساله دوم و درازمدت پیگیری خواهد شد.

منافی پور گفت‌: غنی سازی شیعه با موضوع كربلا، حیات شیعه و علی اصغر حیات كربلا(ع)، تشكیل مجمع عمومی از نخبگان منابر شیعه در مجمع جهانی علی اصغر(ع) از شیعیان جهان از دیگر برنامه های در دست اقدام برای سال های آتی است.

وی در مورد برنامه های كوتاه مدت پنج ساله نیز افزود: انتشار فراخوان جهانی و دعوت از هنرمندان، شعرا، نویسندگان و ستایشگران اهل بیت(ع) برای تولید فیلم، نمایش، موسیقی، شعر و تحقیق علمی، برگزاری نمایشگاه عكس در سازمان یونسكو با تصاویر مرتبط با این موضوع، برپایی میزگردهای علمی برای پاسخ، دفع شبهات و مقابله با حمله شبكه های صهیونیستی، ارتباط با سازمان های بین المللی مرتبط با بحث كودك، تشكیل كارگروه پزشكی برای ارائه خدمات به كودكان صعب العلاج و تاسیس بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) و راه اندازی شبكه خصوصی تلویزیونی در امر زن و تربیت كودك و خریداری هتلی در مقام استشهاد علی اصغر(ع) در كربلا از جمله این برنامه ها است.

تشكیل شبكه های اجتماعی از كودكان شركت كننده طی 10 سال، برگزاری نمایشگاه نقاشی كودك(ارسال 18 هزار نقاشی برای شبكه دو و انتخاب یكهزار اثر و نمایش آن در این نمایشگاه) و تهیه و توزیع لباس شیرخوارگان از برنامه های تا پایان سال 91 است كه منافی پور به آنها اشاره كرد.

وی با بیان آنكه هیچ نهاد یا سازمانی حامی مالی این همایش نیست، گفت: قرار بود یك میلیون و 400 هزار دست لباس برای شیرخوارگان تولید و به شركت كنندگان داده شود اما به علت كمبود بودجه این میزان به یك چهارم رسید.

همایش شیرخوارگان حسینی سوم آذر ماه (هشتم محرم) در دو هزار نقطه در سراسر ایران و جهان برگزار می شود.

فراهنگ (3) ‌** 1630 ** 1071
۰ نفر