۱۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۳۲
کد خبر: 80404005
T T
۰ نفر
هتلداران براي دريافت دلاري هزينه اقامت گردشگران خارجي نامه نوشتند

تهران - فعالان صنعت هتلداري با ارسال نامه‌اي به مسوولان گردشگري كشور خواستار محاسبه هزينه اقامت گردشگران خارجي به ارز‌هاي مرجع و بازگشت به سياست دو نرخي هتل‌ها شدند.

'خسرو ایرانپور' دبیر جامعه هتلداران كشور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این مطلب افزود: تا چند سال پیش هتل‌ها هزینه اقامت گردشگران خارجی را به نرخ ارز‌های رایج یعنی دلار یا یورو دریافت می‌كردند.

وی افزود: اما مشكل هتلداران از زمانی آغاز شد كه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصمیم به یكسان سازی نرخ هتل‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی گرفت و به همین خاطر نرخ ارزی هتل‌ها حذف شد.

این فعال صنعت هتلداری با تاكید بر اینكه در همه جای دنیا محاسبه هزینه اقامت گردشگران داخلی و خارجی متفاوت از یكدیگر است، اظهار داشت: از آنجا كه ایران به دنبال افزایش درآمد صنعت گردشگری است، لازم است كه در نرخ گذاری مراكز اقامتی كه گردشگران خارجی در آن اقامت می‌كنند، تجدید نظر كند.

ایرانپور افزود: در صورتی كه مسوولان صنعت گردشگری ایران موافق دریافت هزینه هتل‌ها از گردشگران ورودی به دلار باشند، می‌توان تسهیلاتی را برای گردشگرانی كه به صورت گروهی و برنامه ریزی شده به ایران سفر می‌كنند، در نظر گرفت.



** تاثیر نوسانات ارزی بر هتلداران

دبیر جامعه هتلداران كشور تاكید كرد: اگر بپذیریم كه هتلداری به عنوان یكی از اركان صنعت گردشگری دارای اقتصاد خاص خود است؛ باید به فكر سرمایه‌گذارانی كه سرمایه خود را به این بخش آورده‌اند نیز باشیم تا آنان بتوانند حداقل سود مورد نظر را كسب كنند زیرا در غیر این صورت دیگر كسی برای ساخت هتل‌های جدید پیشقدم نمی شود.

ایرانپور به نوسانات نرخ ارز در چند ماه گذشته اشاره كرد و گفت: این شرایط، زمینه خوبی را برای ورود گردشگران خارجی فراهم و ایران را به یك مقصد ارزان برای جهانگردان تبدیل كرده است.

وی تاكید كرد: از آنجا كه نرخ اقامت در هتل‌ها به ریال محاسبه و معادل دلاری آن از گردشگر خارجی دریافت می‌شود، هزینه اقامت در هتل های پنج ستاره كشور برای یك گردشگر حدود 50 تا 60 دلار خواهد شد كه با نرخ یك هتل سه ستاره با امكانات پایین در دیگر كشورها برابر می‌كند.

وی افزود: در هیچ كجای دنیا نمی‌توان هتل پنج ستاره‌ای را یافت كه بتوان با شبی 50 دلار آن را اجاره كرد و به همین خاطر گردشگران نیز با اطلاع از این ارقام تصور می‌كنند كه قرار است در یك هتل درجه پایین اقامت كنند.



** افزایش هزینه هتل‌ها

دبیر جامعه هتلداران كشور در ادامه با تاكید بر اینكه افزایش قیمت ارز بر خرید هتل‌ها نیز اثر گذاشته است، افزود: هتلداران اقلام مصرفی خود را با مبنای نرخ آزاد ارز از بازار تهیه می‌كنند و به همین خاطر افزایش قیمت دلار، هزینه‌های آنان را به طور چشمگیری افزایش داده است.

ایرانپور تاكید كرد: افزایش هزینه‌های هتل‌ها و از سوی دیگر ثابت ماندن نرخ هتل‌ها برای گردشگران ورودی، صنعت هتلداری را با چالش‌های جدید مالی رو به رو خواهد كرد و ممكن است سرمایه‌گذاران برای كاستن از هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیرو و كاهش تعداد كاركنان خود شوند.

وی گفت: هرچند افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت هتل داری از سیاست‌های مسوولان گردشگری كشور است اما در صورتی كه سرمایه‌گذار به این نتیجه برسد كه درآمد مالی لازم را از این بخش ندارد، رغبت آنان برای هتلسازی نیز كم خواهد شد.



** تابع نوسانات ارزی نیستیم

دبیر جامعه هتلداران كشور با بیان اینكه فعالان صنعت هتلداری با ارسال نامه‌ای به مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نرخ پیشنهادی خود را برای محاسبه هزینه هتل گردشگران خارجی ارایه كرده‌اند، افزود: هتلداران به دنبال نوسانات مقطعی نرخ ارز در بازار آزاد نیستند بلكه رقم پیشنهادی خود را بر مبنای هر دلار 1250 تومان ارایه كردند.

ایرانپور با تاكید بر اینكه هتلداران خود را پایبند به سیاست‌های اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ورود گردشگر بیشتر به كشور می‌دانند، اظهار داشت: می‌توان با ارایه تخفیفات به سفرهای گروهی جهانگردان، قیمت‌ها را تا حدود زیادی برای آنان تعدیل كرد.

وی افزود: با این سیاست، قیمت هتل ها برای گردشگران داخلی همچون گذشته ثابت می‌ماند اما از گردشگران خارجی كه بیشتر با انگیزه تجارت به ایران می‌آیند، هزینه ها بر مبنای دلار محاسبه و دریافت شود.

فراهنگ (4) 2025**1588