۱۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 80404608
T T
۰ نفر

كوچه و بازار آذرشهر رنگ و بوي محرم مي گيرد

۱۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 80404608
كوچه و بازار آذرشهر رنگ و بوي محرم مي گيرد

آذرشهر، تبريز- كوچه و بازار و محلات شهرها و روستاهاي آذرشهر رنگ و بوي محرم به خود مي گيرد.

مردم ولایتمدار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آذرشهر چند روز مانده به ماه محرم الحرام، ایام عزاداری سالار شهیدان بیرق های مشكی منقش به صحنه های عاشورای حسینی را در معابر شهرها و روستاها نصب می كنند.

در این میان نقش جوانان و خردسالان بسیار چشمگیر و مشهود است.

شامگاهان صدای حسین، حسین آنان هر شنونده را به سمت و سوی صحرای كربلا، میعادگاه عاشق و معشوق سوق داده و قطرات اشك دلدادگی را از چشم ها جاری می كند.

* برخی از آیین های ماه محرم در آذرشهر *

چند روز مانده به ماه محرم الحرام در برخی مساجد شهر مراسم تشت گذاری برگزار می شود.

محبان اهل بیت عصمت و طهارت سیه پوش شده و به تدریج با نصب بیرق های مشكی در كوچه و بازار خود را برای عزاداری ماه محرم مهیا می كنند.

از اول ماه خون و قیام محبان اهل بیت و عزاداران حضرت سیدالشهدا موقع غروب تا پاسی از شب در خیابان ها با تشكیل دستجات حسینی سینه زنی و سوگواری می كنند و این مراسم تا شب تاسوعا ادامه می یابد.

در روز هشتم محرم الحرام بعد از اقامه نماز ظهر و عصر بازار شهر به تدریج تعطیل شده و مردم كوچه و بازار، پیر و جوان، همه سیاه پوشان در مساجد، حسینیه ها و تكایای شهر جمع شده و پس از آن روضه خوانان با انجام مراسم عزاداری، هیئت عزاداری محله خود را تشكیل می دهند.

برای هماهنگی هرچه بهتر دستجات حسینی در آذرشهر، چند نفر از افراد میانسال آن محل به عنوان مسوول هیئت امور لازم را انجام می دهند.

در خود شهر آذرشهر حدود 25 محله و كوی وجود دارد كه معمولا همه این محلات دستجات عزاداری مستقل دارند و بعضی از آنها هم به صورت مشترك هیئت عزاداری تشكیل می دهند.

در نهمین روز محرم كه مصادف با تاسوعای حسینی و منتسب به باب الحوائج حضرت ابوالفضل(ع) است، صبحدم تمام هیئت های عزاداری، دستجات سینه و زنجیر زنی در محله پازیكو (میدان مشهور طوق) جمع شده و تا طلوع آفتاب به یاد فداكاری ها و وفاداری قمر بنی هاشم عزاداری می كنند.

بعد از مدتی عزاداری علم طوق را به میدان می آورند و موقع آوردن علم مخصوص طوق چندین راس گوسفند و گاو در جلوی علم قربانی می كنند.

در این مراسم نوحه خوانان هیئت عزاداری محله پازیكو به عنوان میزبان دیگر هیئت های عزداری برای سایر هیئت های حسینی مرثیه خوانی و نوحه خوانی می كنند كه هیئت های عزاداری پس از پایان این مراسم جهت صرف صبحانه احسانی به خانه ها و مساجد می روند.

در آذرشهر از صبح روز نهم محرم تا غروب دوازدهم این ماه بیش از20 هیئت عزاداری در مساجد و تكایا و حتی بعضی از خانه ها به یاد شهدای كربلا مرثیه خوانی می كنند.

در آذرشهر حدود 50 باب مسجد وجود دارد كه این مساجد در ماه محرم برای پذیرایی از عزاداران امام حسین(ع) آماده می شوند.

یكی از سنت های بسیار با ارزش این ایام ایستادن ریش سفیدان و هیئت امنای مساجد دم درب مساجد است كه موقع وارد شدن دستجات حسینی به مساجد برای آنان خیر مقدم گفته و از سینه زنان و زنجیز زنان التماس دعا می كنند.

این ریش سفیدان زمان رفتن دستجات حسینی از مسجد به احترام سید الشهداء آنان را با ادب و احترام بدرقه می كنند.

7226/704/587