۲۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۳۵
کد خبر: 80408151
T T
۰ نفر
محيط زيست خراسان شمالي آماده واگذاري مجوز شكارگاه خصوصي است

بجنورد - مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي گفت: اين اداره كل آمادگي واگذاري مجوز راه اندازي شكارگاه حيات وحش به بخش خصوصي را دارد.

'حسین آبسالان' روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار كرد:‌ این استان برای راه اندازی شكارگاه های 'قوچ و میش'، 'كل و بز'، آهو و انواع پرندگان از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: این طرح در خراسان شمالی با هدف حفظ حیات وحش و پرندگان و ساماندهی شكار حیوانات و گونه های پرندگان پیگیری می شود.

آبسالان گفت: قانون ایجاد شكارگاه های خصوصی از سوی سازمان مركزی با اهداف یاد شده مصوب شده و شیوه نامه اجرایی آن نیز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به استان ها ابلاغ شده است.

كارشناس حیات وحش و آبزیان اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در

خصوص راه اندازی شكارگاه خصوصی در این استان به ایرنا، گفت: طرح یاد شده از چهار سال قبل از سوی سازمان مركزی به استان ها ابلاغ شده است.

'بهروز جعفری' افزود: متقاضیان راه اندازی شكارگاه خصوصی باید بیش از 100 هكتار زمین در اختیار داشته باشند.

وی با اشاره به این كه مجوزهای اولیه راه اندازی شكارگاه از سوی محیط زیست استان صادر می شود، گفت: برای دریافت زمین به منظور اجرای طرح مزبور، باید از طریق اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اقدام شود.

به گفته وی، تاكنون یك متقاضی برای راه اندازی شكارگاه 'قوچ و میش' در خراسان شمالی اعلام آمادگی كرده كه به علت مشكل در تهیه زمین مورد نیاز، طرح خود را از شكار به پرورش وحوش تبدیل كرده است.

جعفری به ظرفیت این استان در راه اندازی شكارگاه پرندگان اشاره كرد و افزود: در خراسان شمالی برای این طرح می توان به ظرفیت موجود در منطقه 'بام و صفی آباد' اشاره كرد كه هر سال در این منطقه پروانه شكار انبوه نیز صادر می شود.

كارشناس حیات وحش و آبزیان اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت:

اكنون در صورت وجود متقاضی برای قرق و شكار پرندگان در منطقه یاد شده، این منطقه واگذار می شود.

وی افزود: در این طرح متقاضی محدوده ای را بعد از آماربرداری حیات وحش از سوی محیط زیست، تحویل می گیرد و بعد از دو سال حفاظت در صورت افزایش جمعیت حیات وحش، برای مازاد جمعیت با هماهنگی محیط زیست مجوز شكار صادر می شود.

استان خراسان شمالی واقع در شمال شرق كشور دو میلیون و 800 هزار هكتار وسعت دارد كه 194 هزار و 141 هكتار آن زیر پوشش مدیریت اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی است.

مناطق زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان شمالی شامل شامل دو پارك ملی 'سالوك و ساریگل'، مناطق حفاظت شده 'سالوك، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی

'و پناهگاه حیات وحش 'میاندشت' است.

براساس آمار ارایه شده از سوی محیط زیست خراسان شمالی از 521 گونه پرنده و 194 گونه پستاندار كشور به ترتیب 141 و 51 گونه آن در این استان زیست می كنند.

از گونه های پستاندار خراسان شمالی می توان به 'یوزپلنگ، پلنگ، قوچ و میش اوریال، كل و بز، آهو، گربه پالاس، گربه وحشی، گربه جنگلی، كفتار ، گراز و گرگ' اشاره كرد.

همچنین پرندگانی شامل 'قرقاول، كبك دری، تیهو، هما، باقرقره، عقاب، شاهین، دلیجه كوچك، انواع سهره، سنگ چشم، انواع چكاوك، كوكو و سبزقبا' در این استان زیست می كنند. ك/3

623/626