۲۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۷:۲۵
کد خبر: 80408603
T T
۰ نفر
بیماران در صف زندگی!

تهران بزرگ - 'نوبت های عمل تا چند ماه آینده پر است، وقت عمل به تعویق افتاد' با شنیدن این جمله آخرین رمق خود را از دست می دهد و در گوشه ای آرام می گیرد، در حالی كه رنگ و رویش پریده است با خود زیر لب می گوید، حالا چه كنم......

معلوم نیست قلب تنها فرزندم تا دو ماه دیگر خواهد تپید یا زمان عمل كه فرا رسد دیگر دیر شده است...

با شنیدن این جمله به یاد جمله معروف موسپیدان و پا به سن گذاشته ها افتادم كه می گویند 'زود دیر می شود...'

هزینه های سنگین جراحی در بیمارستان های خصوصی سبب شده كه قشر متوسط و كم درآمد جامعه تنها بتوانند در بیمارستان های دولتی قادر به جراحی بیماران خود باشند.

اما آیا این بیماران آنقدر فرصت دارند كه در انتظار نوبت های طولانی عمل بمانند یا اینكه زود فرصت شان تمام می شود و باید سریع تر جراحی شوند.

شاید این مشكل هزاران شهروند تهرانی باشد كه برای درمان عزیزان خود مستاصل مانده اند چرا كه نه هزینه های سنگین بیمارستان های خصوصی را دارند و نه فرصت انتظار در نوبت های جراحی بیمارستان های دولتی...

براستی چرا باید بیمارستان های دولتی با چنان ازدحامی مواجه باشند كه توان خدمات دهی به بیماران بخصوص بیماران ناتوان به لحاظ اقتصادی را نداشته باشند؟

'ع. میرزایی' یك شهروند تهرانی گفت: چاره من و امثال من كه یك كارمند معمولی هستیم و از عهده نرخ بالای درمان در بیمارستان های خصوصی بر نمی آییم و در بیمارستان های دولتی هم باید مدت ها انتظار بكشیم، چیست؟

وی افزود: مسئولان باید تمهیداتی بیندیشند تا وضعیت نوبت دهی در بیمارستان های دولتی به نفع قشر كم در آمد جامعه تغییر كند.

'م. رضاپور' یك بیمار بستری در بیمارستان دولتی نیز مشكل خود را تنها در طولانی بودن نوبت دهی در این مراكز ذكر كرد و اظهار كرد: ازدحام جمعیت در بیمارستان های دولتی بالاست و علت آن تنها پایین بودن هزینه های درمان است.

وی افزود: البته برخورد انسان دوستانه و محبت آمیز كادر پرستاری این بیمارستان ها كه حتی در شیفت شب نیز با جان و دل پاسخگوی بیماران هستند و لحظه ای خواب به چشم ندارند، ما را شرمنده می كند.

وی گفت: بیمارستان های دولتی از امكانات خوبی برخوردارند و مسئولان آنها سعی دارند با به روز كردن تجهیزات خود، خدمات مطلوب تری به بیماران ارایه دهند.

رضا پور یادآور شد: اما در بیمارستان های خصوصی خبری از شلوغی و ازدحام راهروهای بیمارستان های دولتی نیست، آرامش حاكم در این بیمارستان ها به نوعی احترام به بیمار است.



** 90 درصد مردم به بیمارستان های دولتی مراجعه می كنند



دكتر 'ایرج خسرونیا' عضو سازمان نظام پزشكی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مراجعه 90 درصدی مردم به بیمارستان های دولتی و تامین اجتماعی سبب شده كه با ازدحام جمعیت و نوبت دهی طولانی در این بیمارستان ها مواجه باشیم.

وی افزود: كمبود وسایل جراحی، تعداد كم جراحان در مقایسه با ازدحام جمعیت برای جراحی نیز از دیگر علل انتظار طولانی بیماران برای جراحی در بیمارستان های دولتی و تامین اجتماعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار كرد: البته نوبت دهی طولانی حتی در كشورهای توسعه یافته همچون كانادا نیز گاه شش ماه برای یك عمل جراحی كوچك همچون جراحی زانو به طول می انجامد.

خسرونیا با اشاره به علل نارضایتی مردم از بیمارستان های دولتی، افزود: مهمترین علل نارضایتی مردم از مراكز درمانی دولتی ازدحام و انتظار طولانی است اما پیش داوری این افراد در خصوص خدمات دهی در بیمارستان های تامین اجتماعی و دولتی نادرست است.

وی ادامه داد: این قبیل افراد به علت انتظارات كاذبی كه از آن مجموعه دارند، همواره ناراضی از این مراكز باز می گردند چون خدمات دهی در این مراكز درمانی را با بیمارستان های خصوصی مقایسه می كنند كه به دلیل نداشتن ازدحام جمعیت بیشتر به بیماران توجه می كنند.

خسرونیا گفت: نارضایتی بیماران از بیمارستان های دولتی جنبه روانی نیز دارد زیرا وقتی بیمار به بیمارستان خصوصی مراجعه می‌كند، خودش این بیمارستان را انتخاب كرده و از این رو از تمام شرایط آن راضی خواهد بود، اما وقتی به دلیل مشكلات مالی مجبور به حضور در بیمارستان دولتی می‌شود به طور معمول از وضعیت این بیمارستان‌ها ابراز نارضایتی می‌كند.

عضو سازمان نظام پزشكی اظهار كرد: اكنون بیشتر بیماران به دلایل متعدد از جمله مسایل مالی ترجیح می‌دهند در بیمارستان‌های دولتی بستری شوند و به همین دلیل تعداد مراجعه‌كنندگان این بیمارستان‌ها به مراتب بالاتر از بیمارستان‌های خصوصی است و این مساله ممكن است در بحث رسیدگی پزشك به بیمار تاثیرگذار باشد.

خسرونیا افزود: حضور تعداد زیادی از دانشجویان ترم های مختلف پزشكی به همراه رزیدنت ها و انترن ها در محیط بیمارستان های دولتی نیز سبب شده كه بیماران در این بیمارستان ها دچار استرس شوند در حالیكه بروز این امر به دلیل آموزشی بودن درمان در بیمارستان های دولتی طبیعی است.

وی گفت: بیشتر پزشكانی كه در بیمارستان‌های دولتی فعالیت می‌كنند، همزمان در بیمارستان‌های خصوصی نیز مشغول به كار هستند و از این رو پزشكان بیمارستان‌های دولتی به لحاظ علم و دانش هم سطح پزشكان بخش خصوصی هستند و مهم‌ترین تفاوت بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در ظواهر آنها است.

خسرونیا افزود: با این وجود نتیجه درمان در بخش خصوصی و دولتی تقریبا یكسان است زیرا روش های درمانی در بخش دولتی نیز منطبق با آخرین دستاوردهای پزشكی در جهان است.

وی یادآور شد: تنها راه كاهش ازدحام در بیمارستان های دولتی و تامین اجتماعی، مراجعه بیماران به بخش های خصوصی و تامین هزینه آن توسط سازمان های بیمه گر است.



**نوبت دهی در بیمارستان ها را به روز كرده ایم



نگرانی مردم از نوبت دهی های طولانی برای اعمال جراحی در حالی است كه مدیر كل درمان تامین اجتماعی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از به روز كردن نوبت دهی در بیمارستان های تامین اجتماعی خبر داد.

دكتر 'سید علی جمالیان' افزود: با افزایش تعداد نیروهای متخصص، جراح و در نتیجه بالا رفتن تعداد اعمال جراحی، امسال توانسته ایم نوبت دهی بیماران برای اعمال جراحی را به روز كنیم و دیگر بیماری نداشته باشیم كه برای یك جراحی یكسال انتظار بكشد.

وی اظهار كرد: از امسال برای عمل جراحی در مراكز درمانی تامین اجتماعی استان تهران بیماران حداكثر یك هفته بیشتر معطل نمی مانند.

مدیر كل درمان تامین اجتماعی استان تهران افزود: بهبود تغذیه بیماران، ایجاد فضا برای سكونت همراهان بیمار نیازمند به جراحی قلب در بیمارستان های مربوط، راه اندازی كتابخانه ویژه بیماران و تسهیل مقررات تامین اجتماعی از جمله اقداماتی به شمارمی رود كه برای رفاه حال بیماران در سال جاری انجام شده است.

جمالیان گفت: اداره كل درمان تامین اجتماعی استان تهران با بهره مندی از 11 بیمارستان، دو دی كلینیك، 15 پلی كلینیك و بیش از 10 درمانگاه، ستاد توزیع بیمار، كمیسیون های پزشكی و واحد بهداشت حرفه ای به بیش از هشت میلیون بار مراجعه بیماران در سطح استان تهران پاسخگو بوده است.

وی افزود: بهره مندی از ضریب اشغال تخت 77 درصدی در سطح بیمارستان های تابعه این اداره كل در مقایسه با شاخص كشوری 72 درصدی به عنوان یك ركورد، حاصل تلاش كاركنان بوده است.

جمالیان یادآور شد: پیگیری امور درمانی بیمه شدگان، توجه به بهبود كیفیت خدمات و بازسازی و نوسازی واحدهای درمانی فرسوده در سطح استان و فعالیت گسترده در این زمینه از جمله مواردی بوده كه مورد توجه قرار گرفته است.

تهرام/1391 /1396
۰ نفر