۲۴ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۵۳
کد خبر: 80415202
T T
۰ نفر

تقدير از سه نسخه شناس و فهرست نويس برجسته

۲۴ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۵۳
کد خبر: 80415202
تقدير از سه نسخه شناس و فهرست نويس برجسته

تهران - سه تن از نسخه نويسان و فهرست نويسان برجسته كشور در دوازدهمين آيين بزرگداشت حاميان نسخ خطي در شيراز تقدير مي شوند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان اسناد و كتابخانه ملی ،در دوازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی از آیت الله محمدباقر حجتی، آیت ‌الله‌ رضا استادی‌ مقدم‌ (تهرانی) و زنده یاد آیت الله حاج ضیاء الدین حدائق نسخه شناس و فهرست نویس نسخ خطی تقدیر می شود.

آیت الله محمد باقر حجتی از فهرست نویسان مشهور در حوزه نسخ خطی است كه نیم قرن از عمرخود را صرف تعلیم و تدریس در این حوزه كرده است. وی از جمله روحانیاني است كه همزمان با تحصیلات حوزوی نزدعلماي دیني، تحصیلات عالي را نیز تا دریافت درجه دكتراي حكمت و فلسفه از دانشگاه تهران ادامه داده و در هر دو حوزه تحصیل، مقام و جایگاه ویژه اي یافته است.

حجتی در كنار این دو حوزه معرفتي، در شاخه كتابداري نیز، خدمات قابل توجهي را در حوزه فهرست نویسي كتب دیني به ثمر رسانده و نخستین تلاش هاي جدي براي تدوین نسخ خطي كتابخانه دانشكده الهیات دانشگاه تهران توسط او انجام شده است.

آیت ‌الله‌ رضا استادی‌ مقدم‌ (تهرانی‌) نیز از فهرست نویسان مشهور نسخ خطی است كه تا كنون بالغ بر 12 هزار نسخ خطی بیش از 20 كتابخانه را فهرست كرده است.

وی صدها كتاب و رساله را در حوزه نسخ خطی تصحیح كرده است و از مصححان مشهور این حوزه نیز به شمار می رود.

آیت الله حاج ضیاء الدین حدائق معروف به ابن یوسف فهرستی از نسخ خطی كتابخانه مدرسه عالی سپهسالار را در دوجلد نگاشته است.

وی همچنین فهرست كتب خطی كتابخانه مجلس را در دوران مجلس شورای ملی در یك جلد نگاشته كه به دلیل دقت در تحقیق مورد استناد بسیاری از محققان است.

دوازدهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران 28 آبان ماه در سالن همایش های مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس برگزار می شود و قرار است علاوه بر تقدیر از فهرست نویسان و نسخه شناسان مشهور، از برگزیدگان پایان نامه ها و مقالات تقدیر شود.

فراهنگ (1)**1630**1588