۲۸ آبان ۱۳۹۱، ۲۰:۱۴
کد خبر: 80421275
T T
۰ نفر
كمبود تجهيزات پزشكي در بيمارستان هاي غزه به تراژدي تبديل مي شود

تهران- حملات هوايي رژيم صهيونيستي به نوار غزه مجروحان بي شماري برجا گذاشته كه به علت كمبود شديد تجهيزات پزشكي در بيمارستان هاي غزه امكان رسيدگي كامل به زخمي ها وجود ندارد.

پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبری الجزیره روز یكشنبه در گزارشی نوشت: هنوز یك هفته از آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه نگذشته كه تلفات فلسطینی ها به دلیل اوضاع وخیم بهداشتی و درمانی غزه بسیار نامناسب است.

رژیم صهیونیستی اعلام كرده از چهارشنبه گذشته (24 آبان) تاكنون دست كم 800 هدف در نوار غزه را مورد حمله قرار داده است.

دست كم 69 فلسطینی از آغاز آخرین دور درگیری ها كشته شده اند؛ 350 نفر نیز بر اثر بمباران زخمی شده اند كه 73 درصد آنها را كودكان و سالمندان تشكیل می دهند.

با وجود اوضاع وخیم بیمارستان های غزه، رسیدگی به این تعداد از مجروحان بشدت دشوار است.

بر اساس اداره آمار مركزی فلسطین 24 مركز درمانی در نوار غزه برای رسیدگی به یك میلیون و 700 هزار نفر جمعیت این منطقه وجود دارد.

آژانس امداد و كاریابی سازمان ملل متحد موسوم به آنروا نیز 21 مركز درمانی را در نوار غزه اداره می كند. به رغم درگیری ها، مراكز درمانی در نوار غزه فعالند اما با كمبود دارو و نیروهای تخصصی مواجهند.

'مدحت عباس'، رییس بیمارستان الشفا در نوار غزه می گوید، این بیمارستان در زمان حاضر با 40 درصد كمبود دارو و تجهیزات بیمارستانی به بیماران خدمات ارائه می دهد. غیر از این در بخش فوریت های پزشكی و پروتزهای درمانی نیز با كمبودهای بسیاری مواجهیم.

عباس برآورد كرد كه 390 بیمار در چهار روز اول درگیری ها در بیمارستان های نوار غزه بستری شده اند و تعداد بی شمار مجروحان باعث شده اند مراكز درمانی با كمبودهای فراوانی دست و پنجه نرم كنند.

وی افزود: با كمبود شدید سرم نرمال سالین، نخ بخیه، تجهیزات بیهوشی و ابزارهای مورد نیاز مانند ظروف فلزی اتاق عمل و غیره در بیمارستان ها روبرو هستیم.

آنچه تصور می كردیم برای یك ماه كافی است، ظرف چند ساعت تمام شد. بیمارستان ها همچنین به دستگاه های تصویربرداری نیاز دارند كه برای تشخیص جراحات ضروری است. بیشتر جراحات شامل زخمی های عمیق، شكستگی استخوان است و چند بیمار به درمان قطع عضو نیاز دارند.

عباس یادآور شد: اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد و مجروحان در راهروها به حال خود رها شوند؛ ما با تراژدی مواجه می شویم.

این در حالی است كه حتی پیش از آغاز درگیری های فعلی، بیمارستان های نوار غزه با مشكلات و كمبودهای فراوانی مواجه بودند.

'بسیم نعیم'، وزیر بهداشت و درمان غزه در سال 2011 معتقد است: در ماه ژوئن همان سال بیمارستان ها با فقدان 178 نوع داروی ضروری مواجه بود و 190 نوع از داروهای ذخیره شده یا منقضی شده یا زمان انقضای آنها نزدیك بوده است.

عباس افزود، بیشتر داروها زمانی به غزه می رسند كه تاریخ مصرف آنها منقضی شده اند.

جنگ، پس از محاصره طولانی غزه روی داده كه از قبل با مشكلاتی مانند كمبود برق و سوخت مواجه بود و ما تنها برای 10 روز آینده تجهیزات بسیار ضروری را داریم.

'رابرت ترنر'، رییس آنروا در نوار غزه، می گوید: بیمارستان های غزه همیشه با كمبود تجهیزات مورد نیاز مواجه اند و بر اثر حمله نظامی فعلی اوضاع وخیم تر شده است.

كمبود مستمر مواد و تجهیزات پزشكی به دلیل محاصره غزه و تنگناهای مالی همچنین قطع برق بدترین چالش فعلی بیمارستان های غزه است.

مترجمام**9157**2047**1504