۳۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۱۵
کد خبر: 80423491
T T
۰ نفر

رعايت بهداشت درتكايا ضامن سلامت عزاداران

۳۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۱۵
کد خبر: 80423491
رعايت بهداشت درتكايا ضامن سلامت عزاداران

تهران-هرساله با شروع ماه محرم ، مراسم عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) در سراسر كشور برپا مي شود و در اين ماه عاشقان سالار شهيدان با برگزاري مراسم و اداي نذورات ارادت خود به اين امام مظلوم ابراز مي كنند.دراين ميان رعايت اصول بهداشتي در تكايا ضامن سلامت عزاداران است.

به گزارش گروه علمی ایرنا،‌ برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایشان، همواره با ادای نذوراتی بیشتر به صورت پخت و توزیع انواع غذاهای گرم متناسب با سنت های اقوام مختلف در سراسر كشور همراه بوده است.

كارشناسان تغذیه همواره تاكید دارند كه ادای نذورات باید با رعایت صحیح و‌ دقیق اصول بهداشتی همراه باشد تا از بروز مسمومیت های جدی جلوگیری شود.

به گفته این كارشناسان، پخت و پز غذاها باید در مكان‌هایی كه دارای شرایط بهداشتی مناسب هستند، انجام شود و افرادی كه در آشپزخانه تكایا و مساجد به پخت غذا می پردازند، باید كارت سلامت معتبر داشته باشند.

این افراد باید به ویژه در زمان پخت و توزیع غذا از استعمال دخانیات پرهیز كنند و در صورت بروز بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و یا حساسیت ها انجام این امور را به دیگران بسپارند.

از عطسه و سرفه كردن روی مواد غذایی خودداری و در هنگام توزیع مواد غذایی از ماسك استفاده شود.

از ذبح دام جلوی دسته های عزاداری و معابر عمومی پرهیز شود و دام و گوشت مورد نیاز از مراكز معتبر عرضه بهداشتی دام زنده و تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشكی كشور تهیه شود.

همچنین برنامه مراسم عزاداری باید به گونه ای تنظیم شود كه غذای پخته شده بیش از 2 ساعت در محیط نماند. در هنگام توزیع غذا از راه رفتن بر روی سفره پرهیز و از قاشق‎های دارای پوشش و یا قاشق های یك بار مصرف استفاده شود.

در صورت توزیع انواع فرآورده های لبنی مانند شیر و شیركاكائو از انواع پاستوریزه آن استفاده شود و در صورت توزیع انواع نوشیدنی نظیر آب یا شربت از فروبردن پارچ یا لیوان به داخل ظرف اصلی خودداری شود .همچنین از ظروف بزرگ شیردار برای این منظور استفاده شود. علاوه براین نباید مایعات گرم در لیوان های یك بار مصرف پلاستیكی توزیع شود.

در مورد آب شرب نیز باید از آب آشامیدنی شبكه عمومی استفاده شود، مواد غذایی اولیه سالم و دارای بسته بندی ‌باشند و از نمك های بسته بندی یددار تصفیه شده در تهیه و پخت غذا استفاده شود.

در مورد سالاد و سبزیجات نیز توصیه شده است تا جایی كه امكان دارد از توزیع آنها در هیات های عزاداری جلوگیری شود ولی در صورت توزیع باید حتما دارای بسته‎بندی بهداشتی باشند و سبزی ها به خوبی شسته و گندزدایی چهارمرحله ای روی آنها انجام شده باشد.

انواع نان در شرایط بهداشتی نگه داری شود و از نگه داری نان ها در محیط های گرم و مرطوب كه موجب كپك زدن و آلودگی آنها می شود، خودداری شود.

همچنین استفاده از رنگ ها و افزودنی های غیرمجاز در تهیه مواد غذایی و روزنامه به جای پارچه های دم كنی پرهیز شود.

این كارشناسان تاكید كرده اند كه به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های واگیردار و حساسیت های پوستی، وسایل و تجهیزات مشترك ازجمله چادر نماز و حوله از اماكن عزاداری جمع آوری شوند.

بر اساس این گزارش،‌ در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی ازجمله بهداشت فردی، محیطی و مواد غذایی در اماكن و مراسم عمومی احتمال مسمومیت عزاداران افزایش می یابد.

همچنین امكان بروز بیماری های مرتبط با آب و غذا به ویژه بیماری های عفونی روده ای در این گونه اماكن بیشتر خواهد شد.

بنابراین رعایت توصیه های بهداشتی از سوی مسوولان هیات های امنای مساجد، تكایا و هیات های عزاداری برای حفظ سلامت عموم عزاداران و قبولی طاعات و عبادات امری واجب و ضروری است .

ماه محرم و مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین و 72تن از یاران باوفایشان امسال از 26 آبان ماه در سراسر كشور آغاز شده است.‌ این مراسم در برخی از شهرها تا پنجم آذرماه مصادف با عاشورای حسینی و در برخی از شهرها تا پایان ماه محرم و یا اربعین حسینی ادامه می یابد.

علمی(2)**1834** 1581
۰ نفر