۳۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۸:۱۰
کد خبر: 80424436
T T
۰ نفر

شاعر در 'ضربان ذات' نگاهي عارفانه به عاشورا دارد

۳۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۸:۱۰
کد خبر: 80424436
شاعر در 'ضربان ذات' نگاهي عارفانه به عاشورا دارد

تهران بزرگ- يك شاعر و روزنامه‌نگار گفت: كتاب 'ضربان ذات' منظومه‌اي قابل تامل در حوزه ادبيات عاشورايي با گويشي امروزي است و شاعر در اين كتاب نگاهي عارفانه به عاشورا دارد.

به گزارش ایرنا از فرهنگسرای رسانه، در این مراسم 'سیداكبر میرجعفری' شاعر، منتقد و روزنامه نگار با اشاره به گونه‌های مختلف شعر عاشورایی گفت: مثنوی 'ضربان ذات' در طبقه ادبیات عرفانی قرار دارد.

وی افزود: در نگاه عارفانه شاعر به واقعه كربلا و عاشورا شاعر در ابتدا نسبت خود با هستی را مشخص كرده و سپس از آن منظر به بیان رویداد عاشورا می‌پردازد.

میرجعفری با مقایسه این كتاب با اثر عمان سامانی گفت: تفاوت عمده این دو كتاب در این است كه عمان در گنجینه اسرار به نوعی مقتل گویی نیز انجام داده اما ما در اشعار قربان ولیئی جزئیاتی از واقعه عاشورا مشاهده نمی‌كنیم.

این شاعر با بیان رشد اشعار عاشورایی در دوران كنونی بویژه پس از انقلاب افزود: در روزگار ما تعداد كتاب‌هایی كه ادعای منظومه‌بودن می‌كنند، بسیار نادر است.

این منتقد خاطرنشان كرد: من با این نكته كه این اشعار در زمره اشعار عرفانی هستند، موافق هستم اما به اعتقاد من در این اشعار مقتل گویی نیز به صورت اشارات ظریف گنجانده شده است.

'سعید بیابانكی' شاعر و كارشناس ادبی نیز در این نشست گفت: ادبیات و شعر عاشورایی پس از نهضت عاشورا و ایراد خطبه از سوی حضرت زینب(س) و حضرت امام سجاد(ع) آغاز شده است.

وی افزود: در حوزه شعر عاشورایی دو اثر 12بند مولانا محتشم كاشانی و گنجیه اسرار مولانا عمان سامانی شاخص‌تر از باقی آثار بوده كه وظیفه ما معرفی آنها به نسل جوان به عنوان آثار شاخص در حوزه ادبیات عاشورایی است.

وی ادامه داد: گاهی در میانه این مثنوی غزلیاتی به چشم می‌خورد؛ به این علت می‌توان قالب این اشعار را مثنوی ـ غزل كه یكی از قالب های رایج شده در میان شاعران پس از انقلاب اسلامی است، خواند.

در ادامه این نشست، 'قربان ولیئی' شاعر مثنوی 'عطش نامه' در مورد نحوه سرودن این مثنوی اظهار كرد: سرودن این اشعار در دو مرحله انجام گرفت؛ ابتدا در سال 1389 حدود 40 بیت از آن را سرودم و بعد از یك وقفه در محرم سال 90 بقیه آن سروده شد.

وی ادامه داد: پرونده این شعر هنوز هم نزد من بسته نشده است و من هر از گاهی ناگفته‌هایم را به این منظومه اضافه می‌كنم.

'زهیر توكلی' شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار نیز گفت: شعر عاشورایی پیام آور نیست بلكه خود پیام است؛ در حقیقت امام حسین(ع) در اشعار محتشم كاشانی همان است كه در دین آمده است. اما امام حسین(ع)ای كه در اشعار عمان آمده، فقط متعلق به او و نتیجه شناخت اوست و این مسئله همان معنای شعر عرفانی است.

وی افزود: به عقیده من مثنوی 'عطش نامه' نتیجه شناخت شخصی و عرفانی قربان ولیئی از امام حسین(ع) و واقعه عاشورا است.

تهرام/7245/1556/