۱۱ آذر ۱۳۹۱، ۱۵:۴۳
کد خبر: 80436938
T T
۰ نفر
نقاشي مدرن ايران مديون مرحوم 'جوادي پور' است

تهران - هنرمند پيشكسوت، هنر نقاشي ايران را مديون اساتيدي چون مرحوم 'محمود جوادي پور' دانست و گفت: متاسفانه موزه اي براي حفظ آثار اين هنرمند و بسياري از افراد موثر در هنر ايران وجود ندارد.

'پرویز كلانتری' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: نقاشی نوگرای ایران به مفهوم هنر قرن بیستم، سابقه 70 ساله دارد و در ایران این هنر پس از جنگ جهانی دوم و با تاسیس دانشكده هنرهای زیبا در سال 1319 شكل گرفت.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان این دانشكده كه به اروپا رفتند، تحت تاثیر جریانات قرن بیستم اروپا به ایران بازگشتند و تجربه های خود را در قالب هنر نقاشی مدرن عرضه كردند كه استاد جوادی پور یكی از این چهره ها بود.

این طراح و نقاش برجسته گفت: وی پایان نامه تحصیلی خود را در دانشكده با عنوان 'سیل زدگان' ارائه كرد كه این اتفاق سبب شد به عنوان شاگرد نخست آن دوره، با بورس تحصیلی به آلمان برود.

كلانتری گفت: علاوه بر مرحوم جوادی پور، هنرمندان دیگری چون گریگوریان، ضیاپور و حسین كاظمی در شكل دادن تجربه های نخست نقاشی مدرن ایران فعال بودند كه متاسفانه هیچ موزه ای كه محلی برای گردآوری آثار این افراد باشد، وجود ندارد. حتی چنین موزه ای درباره آثار هنرمندی چون سهراب سپهری نیز شكل نگرفته است. از این رو اگر زنجیره ای از هنرمندان را در شكل گیری این موج جدید هنری تصور كنیم، بطور قطع استاد جوادی پور یكی از مهمترین حلقه های این زنجیره بوده است.

وی استاد جوادی پور را صاحب نخستین گالری نقاشی در ایران دانست و افزود: گالری 'آپادانا' به عنوان نخستین گالری نقاشی ایران به همت استاد جوادی پور و دوستان وی راه اندازی شد كه این از جمله كارهای مهم دوران فعالیت این هنرمند بود.

به گفته كلانتری، سال ها تعلیم نقاشی مدرن، از دیگر اقدامات مثبتی بود كه مرحوم جوادی پور در دوران حیات هنری خود انجام داد.

مرحوم محمود جوادی پور از پیشگامان هنرنوگرای ایران در حوزه های مختلف گرافیك، نقاشی، تصویر سازی، چاپ دستی و نیز مدرس دانشگاه تهران و هنرستان هنرهای زیبا، هفته گذشته در آلمان در گذشت.

مراسم تشییع پیكر این هنرمند روز دوشنبه ساعت 10 از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.

فراهنگ(4) ** 9173 ** 1071