۱۵ آذر ۱۳۹۱، ۰:۱۹
کد خبر: 80442176
T T
۰ نفر
منع خريد بالگردهاي روسي، ضربه به روابط مسكو- واشنگتن

مسكو- 'سر گئي لاوروف' وزير امور خارجه روسيه در هشداري به آمريكا اعلام كرد: منع خريد بالگردهاي روسي از سوي واشنگتن به روابط دو كشور ضربه وارد مي كند.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، لاوروف روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ممنوعیت پیشنهاد شده از طرف آمریكا در معامله با شركت روسی 'روس آبارون اكسپورت' به روند توسعه روابط دو كشور ضربه وارد می زند.

سنای آمریكا به تازگی قانونی را تصویب كرد كه وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) را از همكاری با شركت تسلیحاتی 'روس آبارون اكسپورت' و خرید بالگردهای نظامی از روسیه منع می كند و این قانون با امضای 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا اعتبار اجرایی می یابد.

در این قانون، علت ممنوعیت همكاری پنتاگون با روس آبارون اكسپورت، همكاری فنی-نظامی روسیه با سوریه و فروش تسلیحات روسی به این كشور عنوان شده است.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان این كه از هر گونه پیشگویی در این زمینه خودداری می كند، اظهار داشت: این هنوز قانون نیست و دیدگاه سنای آمریكا می باشد كه باید مراحل لازم را طی كند.

وی افزود: اطمینان دارم دولت آمریكا به این نتیجه گیری اجتناب ناپذیر می رسد كه قانون یاد شده مغایر با منافع ملی آمریكا و توسعه همكاری ها با روسیه و اهداف فراروی ما در افغانستان و پیرامون آن می باشد.

'سرگئی ریابكوف' معاون وزیر امور خارجه روسیه هم به تازگی با اشاره به تصمیم سنای آمریكا برای منع خرید بالگرد نظامی از روسیه گفت: اتخاذ چنین تصمیمی از طرف آمریكا، به روابط مسكو و واشنگتن ضربه وارد می كند.

وی افزود: هنگامی كه سند نهایی در این زمینه را مشاهده كنیم، می توانیم تأثیر آن بر همكاری های روسیه و آمریكا را بیان كنیم.

مقام روس گفت: همكاری های شركت روس آبارون اكسپورت با ساختارهای نظامی آمریكایی مسؤول طرح خرید بالگرد از روسیه همواره بسیار مثبت بوده است و نمی خواهیم كه این همكاری ها بر اثر تصمیمات ناسنجیده آسیب ببیند.

روسیه در سال 2011 با وزارت دفاع آمریكا قراردادی در خصوص فروش 21 فروند بالگرد نظامی-ترابری «می -17» برای استفاده ارتش افغانستان به ارزش 5/367 میلیون دلار امضا كرد و به گزارش رسانه های روسی بخش عمده این قرارداد اجرا شد.

ایتارتاس خرداد ماه گذشته به نقل از منابع آگاه در پنتاگون، از تصمیم وزارت دفاع آمریكا برای خرید محموله دیگری شامل 10 فروند بالگرد از نوع «می-17» از شركت 'روس آبارون اكسپورت' خبر داده بود.

اروپام/2242**518**1368**