۲۰ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 80449742
T T
۰ نفر

حقوق بشر؛ از اعلاميه تا عمل

۲۰ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 80449742
حقوق بشر؛ از اعلاميه تا عمل

تهران- كارشناسان بر اين باورند كه شعار دفاع از حقوق بشر، عملا ابزاري براي اعمال فشارهاي سياسي و اقتصادي دولت هاي غربي بر كشورهاي مستقل جهان براي پيشبرد منافع استعماري اين دولت ها، مبدل شده است و نگرش بومي در اين مساله وجود نداشته و ندارد.

در جریان جنگ جهانی دوم، هنگامی كه منشور ملل متحد در دست تدوین بود، احترام به حقوق بشر و آزادی های سیاسی مورد توجه نمایندگان كشورهای مختلف جهان واقع شد.

پس از چندی، سازمان ملل متحد تصمیم گرفت كه این حقوق، همه جا و برای همه ملت ها قابل اجرا باشد. در ادامه، كمیسیون حقوق بشر در ژانویه سال 1947 میلادی شروع بكار كرد و پس از مدتی مطالعه و بررسی در قوانین اساسی كشورها و بحث و گفتگو در كمیسیون های مختلف، نتیجه مطالعات خود را به صورت لایحه ای به مجمع عمومی تقدیم كرد.

مجمع مزبور در دهم دسامبر 1948میلادی (19 آذر1327 شمسی) با 48 رای مثبت و 8 رای ممتنع، اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب كرد و این روز به عنوان روز جهانی حقوق بشر نامگذاری گردید.

این اعلامیه شامل یك مقدمه و سی ماده می باشد و در ماده اول آن به برابری افراد بشر و حاكمیت روح برادری در میان آنها اشاره شده است.

علی رغم تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، واقعیت در عمل به گونه ای دیگر شكل گرفت؛ نگاهی گذرا به رویدادهای سیاسی و نظامی جهان پس از پایان جنگ دوم جهانی، تصویری از وقایع اسفبار را نشان می دهد كه دقیقا بیانگر فاصله زیاد میان اهداف با عملكرد جامعه بین المللی در دفاع از حقوق بشر است.

همچنین بر خلاف تصور اولیه، شعار دفاع از حقوق بشر، عملا به ابزاری برای اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی دولت های غربی بر كشورهای مستقل جهان برای پیشبرد منافع استعماری این دولت ها، مبدل شده است.

هم اكنون بسیاری از كشورهای جهان، با توجه به این واقعیت تلخ و همچنین به سبب ناهمخوانی برخی بندهای اعلامیه حقوق بشر با اعتقادات، فرهنگ و رسوم آنان، خواستار تغییر در این بندها و جلوگیری از استفاده ابزاری از این اعلامیه هستند.

بدنبال تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در دهم دسامبر 1948 میلادی توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تایید حقوق طبیعی و اجتماعی افراد بشر توسط این سازمان بین المللی، روز دهم دسامبر به عنوان روز جهانی حقوق بشر نامگذاری شده است.

گروه گزارش و میزگردهای ایرنا به منظور بررسی كمیت و كیفیت اعلامیه حقوق بشر و محقق شدن اهداف آن دیدگاه های آیت الله عباس كعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و 'مهدی دوات گری' عضو كمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی را در میزگردی مجازی در این باره جویا شد كه مشروح آن به شرح زیر است:



*اعلامیه حقوق بشر ترویج كننده مكتب لیبرالیسم است

آیت الله كعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همین زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: مبنای فلسفی و حقوقی اعلامیه حقوق بشر پی ریزی مناسبی نداشته و دچار خطاهای فاحشی شده است.

این اعلامیه به ترویج مفاهیم لیبرال دموكراسی و فرهنگ غربی پرداخته و بجای خدمت به بشریت، فقط به ترویج مكتبی خاص همت كرده است.



* تنوع فرهنگی و منطقه ای در اعلامیه حقوق بشر نادیده گرفته شده است

این عضو مجلس خبرگان رهبری می افزاید: متاسفانه در این اعلامیه تنوع فرهنگی و منطقه ای ملت ها نادیده گرفته شده و فقط به ترویج اندیشه لیبرالیسم پرداخته شده و از عقلانیت واقعی و رشد و شكوفایی اخلاقی و فطرت انسانی مطلبی بیان نشده است.

در این اعلامیه یك سری آرمان های كلی كه برگرفته شده از ارزش های آمریكایی و اروپایی است با القابی همچون جهانشمول بودن به جهانیان تحمیل شده و بر همین اساس هم است كه هم اكنون اختلاف نظرهای فراوانی در این زمینه وجود دارد.

آیت الله كعبی در ادامه خاطرنشان كرد: معتقدم اعلامیه حقوق بشر برای جهانی شدن بایستی حداقل هشت مطلب و محور'توحید'، 'تحكیم بنیاد خانواده'، 'ترویج عفت ،پاكدامنی و فضیلت های اخلاقی'،'دفاع از حق حیات واقعی تمامی انسان ها'، 'ضمانت عدالت درتمامی عرصه ها همچون اندیشه و عمل'، 'دفاع از حقوق محرومین، مستضعفین و فقراء در مقابل فساد اقتصادی حكمرانان' ، 'اصل وفای به عهد' و 'توجه به تنوع فرهنگی و رضایت ملت ها' مد نظر قرار دهد.



*اعلامیه حقوق بشر اسلامی مبنای بسیار مطلوبی برای امت اسلامی است

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: معتقدم افزایش ظلم به انسان ها و تجاوز به حقوق آنان در دوران كنونی به سبب توجه نكردن اعلامیه حقوق بشر به بندهای ذكر شده است.

حقوق بشر واقعی را باید در منظومه توحیدی و توجه به مبداء و منتهای جهان جستجو كرد و بر همین اساس اعلامیه حقوق بشر اسلامی كه در سال 1992 میلادی در قاهره تصویب شد، می تواند مبنای بسیار مطلوبی برای امت اسلامی و جهانیان باشد.

بر اساس این گزارش هم اكنون متاسفانه اتهام در زمینه نقض حقوق بشر توسط كشورهای جهان كه عمده آنها از دولت هایی هستند كه مخالف توسعه طلبی آمریكا می باشند، به وسیله ای برای پیشبرد اهداف واشنگتن و همپیمانانش شده است.

آمریكا هرساله گزارش هایی در ارتباط با نقض حقوق بشر توسط كشورهای مختلف منتشر و در آن بشدت از دولت های این كشورها انتقاد می كند.

واشنگتن با این وسیله، علاوه بر بهانه قرار دادن اجرای طرح های توسعه طلبانه خود و تضعیف دیگر دولت ها كه مخالف سلطه طلبی آمریكا در جهان هستند، از آن برای افزایش فشار بر دیگر كشورها استفاده می كند.

ارایه گزارشهای نقض حقوق بشر توسط دیگر كشورها در حالی از سوی آمریكا مطرح می شود كه واشنگتن و دیگر متحدان غربی آن ازجمله انگلیس از بزرگترین نقض كنندگان حقوق انسانی در جهان هستند.

اعدام صدها نفر در آمریكا به طرق مختلف ازجمله در اتاق گاز، تزریق یا خوراندن سم و غرق در دریا، مواردی هستند كه تاكنون واشنگتن به هیچیك از سازمان های بین المللی اجازه مطرح كردن آنها را نداده است.

موارد اعدام به روش غیرانسانی بگونه ای در آمریكا مطرح شده كه صدای برخی از مدافعان حقوق بشر را در این كشور بلند كرده و به غیر انسانی و همراه با شكنجه بودن اعدام ها اعتراض كرده اند.

از طرفی بازداشت و نگهداری گروه زیادی از اتباع دیگر كشورها به ظن كمك به تروریسم در زندانهای مخوف و قرون وسطایی گوانتانامو در كوبا، بگرام در افغانستان، ابوغریب در عراق و اعتراض مدافعان حقوق بشر به این اقدام آمریكا، تاثیری در سیاستهای ضدانسانی واشنگتن نگذاشته است.

اعمال هرگونه شكنجه ازجمله آزارهای جنسی و شكنجه های روحی از رفتارهای عادی ماموران آمریكایی در زندان های داخلی و خارجی این كشور است.

سكوت آمریكا و متحدانش در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین بخصوص نوار غزه از نمونه های برخورد دوگانه و تبعیض آمیز آمریكا و متحدانش در مطرح كردن حقوق بشر در دیگر كشورها است.

قطع آب وبرق و دیگر نیازهای روزانه و اساسی 1/5 میلیون سكنه نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی، تاكنون با سكوت آمریكا، انگلیس و دیگر كشورهای غربی همراه بوده است.

همچنین وضعیت حقوق بشر در انگلیس نزدیكترین متحد آمریكا نیز بسیار اسفبار بوده و دستگیری های افراد به اتهام های مختلف بخصوص تروریستی خشم بسیاری از نهادهای بین المللی را برافروخته است.

دولت انگلیس به بهانه مبارزه با تروریستم تعداد زیادی از اقلیت های ساكن این كشور بخصوص مسلمانان را دستگیر و مدت های طولانی به بهانه تفهیم اتهام در بازداشت نگه می دارد.



*كشورهای مدعی صیانت از حقوق بشر، ناقضین اصلی آن هستند



'مهدی دوات گری' نماینده منتخب مردم مراغه و عجب شیر در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره حقوق بشر در جهان اظهار می دارد: اعلامیه جهانی حقوق بشر در راستای نگاهی آرمانی نوشته شد اما متاسفانه هیچگاه نتوانست آنچه را كه مورد نظر ملت ها بود در جهان پیاده سازد

این عضو كمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: هم اكنون كشورهایی كه ادعای صیانت از حقوق بشر را دارند از اصلی ترین عوامل نقض كننده این اعلامیه جهانی بشمار می روند.



*جلوگیری از پخش رسانه های ایران در ماهواره ها چهره دولتمردان غربی را بخوبی نشان می دهد

وی در ادامه با تاكید بر اینكه یكی از محورهای اعلامیه حقوق بشر آزادی عقیده و بیان است؛ گفت: اخیرا شاهد بودیم كه همین كشورهای غربی مدعی حقوق بشر مانع از پخش رسانه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران را از شبكه های ماهواره ای شدند.

رییس كمیته مطالبات ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این كشورهای مدعی كه تمامی ابزارهای رسانه ای دنیا را در اختیار دارند تاب و تحمل صدای مخالفی را بر نمی تابند و سریعا سعی به بایكوت آن می كنند.

آنان چگونه پایبند اعلامیه حقوق بشر هستند كه اهتمام جدی بر آزادی عقیده و بیان ندارند و با هر وسیله ممكن سعی در نرساندن پیام انقلاب اسلامی به افكار عمومی جهانیان دارند.



*حقوق بشر وسیله ای برای پیگری اهداف و تامین منافع كشورهای غربی است

وی می افزاید: جنایاتی كه بر ضد بشریت طی دهه های اخیر صورت گرفته همچون زندان گوانتالامو ویا فجایع غزه و حمایت از تروریست ها در سوریه گواهی این امر است كه كشورهای غربی از حقوق بشر فقط برای منافع خویش بهره می برند و آنرا وسیله برای كسب اهدافشان می پندارند.



*جمهوری اسلامی ایران اهتمام جدی به اصل حقوق بشر دارد

دوات گری اظهار داشت: در فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حقوق بشر توجهی جدی شده و نظارت های جدی نیز در این زمینه از جانب مسوولان برای اجرایی شدن این قوانین در كشور صورت می پذیرد.

****

یادآوری می شود رهبر معظم انقلاب سوم مرداد ماه امسال در دیدار با كارگزاران نظام با اشاره به خصومت و كینه توزی های دولتمردان آمریكایی اظهار داشتند: امروز در دنیا كسي نیست كه باور كند آمریكا دنبال حقوق بشر است، دنبال حقوق ملتهاست؛ یا رژیم صهیونیستيِ نسل‌كش و كودك‌كش دنبال اجراي دموكراسي در كشورهاي دنیاست.

ایشان فرمودند: پرونده‌ آمریكا، پرونده‌ رژیم صهیونیستي، پرونده‌ همین چند قدرت كه در مقابل جمهوري اسلامي قرار دارند، از لحاظ مسئله‌ حقوق بشر و طرفداري از حقوق ملت ها و حقوق انسانها، پرونده‌ بسیار سیاهي است.

شصت سال نسل ‌كشي در فلسطین، نقض حقوق بشر نیست؟ دادن سلاح اتمي به دولت غاصب صهیونیستي، نقض صلح جهاني نیست؟ اینهائي كه این كارها را كردند، میتوانند مدعي دفاع از صلح جهاني باشند؟ دادن سلاح شیمیائي به كسي مثل صدام، نقض حقوق بشر نیست؟ كارهائي از قبیل آنچه كه در ابوغریب و گوانتانامو و افغانستان و عراق و نقاط دیگري از دنیا به وسیله‌ آمریكائي‌ها، به وسیله‌ غربي‌ها، به وسیله‌ انگلیس اتفاق افتاده است، جائي براي ادعاي دفاع از حقوق بشر باقي میگذارد؟ بنابراین اینكه اینها میگویند مقابله‌ ما با جمهوري اسلامي براي حقوق بشر است، دروغ است.

گزارمیز**9187**
۰ نفر