۲۰ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۳۹
کد خبر: 80449789
T T
۰ نفر
خروپف علامت يكي از خطرناك ترين مشكلات حين خواب است

دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت : يكي از بيماري هاي شايع و خطرناك كه مردم آن را جدي نمي گيرند ˈخروپف ˈ است كه مشكل تنفسي حين خواب محسوب مي شود .

دكتر ˈخسرو صادق نیتˈ در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : خروپف احتمال خطر وقفه تنفس حین خواب را گوشزد می كند .خروپف و وقفه تنفس حین خواب توسط فردی كه به خواب رفته است درك نمی شود و اطرافیان وی متوجه این علایم می شوند .این بیماری به دنبال تنگی راه های تنفسی فردی كه به خواب رفته شروع می شود و در این حالت عبور هوا از حلق همراه با صدا خواهد بود.



صادق نیت اظهار داشت : همراهی خروپف با هر یك از این سه علامت خواب آلودگی در روز ، فشار خون بالا ، مشاهده قطع نفس حین خواب علامت خطری بزرگ خواهد بود.



وی یاد آور شد : خروپف می تواند خطراتی از جمله سكته قلبی و مغزی ، افزایش فشارخون ، چاقی ، دیابت ، افزایش بروز خطای شغلی و تصادفات مرگ بار رانندگی را به همراه داشته باشد .



دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه بیش از 80 نوع اختلال خواب از نظر علمی شناخته و طبقه بندی شده است گفت : خواب نیاز ضروری بدن است همان طور كه انسان نیاز به بدن سالم در بیداری دارد ، به خواب با كیفیت و كافی برای داشتن سلامتی جسم و روح نیاز دارد .



وی اضافه كرد : افرادی كه از خواب مناسب و با كیفیتی برخوردار نیستند سلامتی جسمی و روحی خود را به مخاطره انداخته اند.



به گفته صادق نیت ، خواب با كیفیت و مناسب ،خواب شبانه است و مدت زمان خواب كه لازم است به آن اختصاص داده شود هفت و نیم تا هشت و نیم ساعات در شبانه روز است تا نیاز فرد مرتفع شود .



رییس مركز خواب بیمارستان بهارلو تهران اضافه كرد : برخی افراد به دلایل شغلی شب ها بیدار می مانند و خواب با كیفیتی را تجربه نمی كنند در زمان بیداری خود نیز مشكلات متعددی را متحمل خواهند شد .



صادق نیت ادامه داد: یكی از زودرس ترین و مهمترین مشكلات افرادی كه از خواب خوب بهره نمی برند احساس خستگی ، خواب آلودگی و كسالت در روز است .



وی افزود : علایمی چون افزایش فشار خون ، خواب آلودگی ، تحریك پذیری ،كاهش حافظه و قدرت تمركز ، مشكلات قلبی عروقی ، عدم رضایت از خواب شبانه می تواند ناشی از ابتلا به اختلالات و بیماری های خواب باشد كه نیاز به درمان دارد.



صادق نیت افزود :البته تشخیص این اختلالات امروزه با تكنولوژی های پیشرفته به ویژهˈ پلی سومنوگرافی ˈ میسر شده است و در نتیجه قابل درمان خواهند بود .



دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران یادآور شد: تمامی امكانات درمانی خواب در كشور وجود دارد و اكثر این اختلالات با انجام تست خواب در كلینیك های خواب قابل تشخیص و درمان است .



وی گفت : یكی دیگر از مشكلات خواب بی خوابی است و یكی از شایعترین انواع آن یعنی دیر به خواب رفتن است. افرادی كه شروع خوابشان بیش از نیم ساعت طول بكشد دچار مشكل در شروع خواب هستند. كسانی كه خواب منقطع شبانه دارند و یا صبح ها خیلی زود بیدار می شوند و بی خوابی به سراغشان می آید نیز دچار انواع دیگری از بی خوابی هستند كه با مراجعه به موقع به پزشك می توانند درمان شود.



صادق نیت با اشاره به اینكه از مصرف خودسرانه داروهای خواب آور پرهیز كنند افزود : بسیاری از مردم بدون مراجعه به پزشك و جهت برطرف كردن مشكلات و اختلالات خواب خود اقدام به استفاده خود سرانه از داروهای خواب آور می كنند كه این خود مشكل را دو برابر می كند .



وی گفت :عدم رعایت بهداشت خواب ، اضطراب و افسردگی ، استرس های شغلی ، مشكلات خانوادگی و نوبت كاری از علل مهم بروز و یا تشدید بی خوابی محسوب می شود و بدون درمان و رفع این مشكلات ،درمان بی خوابی نتیجه بخش نخواهد بود.



علمی (4)**1354**1544